Sidor

fredag 9 januari 2009

Första skolveckan avklarad

Och ush vad jobbig den var ;)

Två dagar av skola har jag klarat av nu :) Det har varit rätt lugnt, även om jag känner mig rätt så ringrostig. Glömt bort massa små ord som skulle kunna vara bra att kunna... men, men :)

Vi har lärt oss vad fyrverkerier heter på japanska ;) Hanabi. Skrivs med tecknen för blomma och eld :) Var lite fint tycker jag...

Igår betalade vi decembers hyra, och idag var vi uppe och pratade med dem om extrajobb. På deras guest house som jag skrev om för ett tag sen. Våra hyresvärdar är det, som startar ett guest house i mars, och har erbjudit oss jobb där.
Verkar rätt soft - man ska i princip sitta i receptionen, och när man inte har nåt att göra får man göra vad man vill... skiva, läsa, titta på film, göra läxor, spela spel, eller till och med sova ;) Faktiskt - det finns en säng så man kan sova där om man vill. Det är alltså om man jobbar natt.
Om jag förstod det rätt så kan vi jobba från sex på kvällen till sex på morgonen... eller andra tider som liknar dem tror jag... och vi går 750yen i timmen. Och vi får välja själva hur många dagar i veckan vi vill arbeta.
Så det kan ju vara lite besvärligt med de tiderna och att orka vara uppe i skolan... men man behöver ju som sagt inte jobba alla dagar i veckan.
Och sen är det riktiga problemet att vissa som kommer bo på det där guest houset är japaner från andra städer, som kanske vill fråga en saker om Kyoto. Typ bra ställen att äta, var man köper biljetter till olika saker osv. Och de skulle ju fråga på japanska då naturligtvis. Hon sa att man behöver inte kunna svara, men man måste kunna förstå vad de frågar om, och sedan kan man fråga henne efter svaret. Men då måste man ju kunna tillräckligt med japanska för att förstå vad gästerna vill, och för att fråga henne och förstå svaret.
Maria sa nej med en gång på grund av det. Jag funderar lite grand. För just nu finns det inte en chans att jag klarar av det - även om jag kände mig jätteduktig som förstod åtminstone hälften av vad hon sa när hon pratade med oss :) Förstod huvudsaken i vad hon sa hela tiden iallafall. Mycket stolt :)
Men hur som helst, jag hoppas ju att jag i mars har lärt mig tillräckligt mycket, men det är svårt att säga redan nu. Två månader kvar liksom. Så jag vet inte, jag ska känna efter innan jag måste svara, tror det är i slutet av januari, och känns det inte som jag klarar av det då så kan jag ju faktiskt börja jobba senare, när jag känner mig tillräckligt confident (nej, jag kan inte komma ihåg vad det heter på svenska).
För som sagt, verkar som ett rätt soft jobb :)


Skolan... på tisdag har vi rollspel. Så jag måste plugga repliker i helgen... och så ska jag skriva om hur man firar jul och/eller nyår i Sverige. Och plugga kanjis. De förväntar sig seriöst att man ska lära sig typ 15 kanjis om dagen :s Men, men, det får man väl leva med.
Nu är vi iallafall lediga i tre dagar ;) Sen är det relativt hela veckor ända fram till lovet, vilket jag i ärlighetens namn inte har koll på när det är... undrar om det är bra eller dåligt? ;)

Iallafall. Idag köpte jag böcker efter skolan ;) Sex stycken... kostade sammanlagt 1 575yen. Säg 150kronor ungefär :) så går det när man har en trevlig affär som stänger...

Ohwell. Sen åkte jag hem, åt middag, nu sitter jag och tittar på film, och väntar på att efterrätten ska bli kyld ordentligt :p Chokladmousse :D


Och tack för kommentarerna! Det gör mig jättelycklig när jag fått kommentarer, så fortsätt med dem är ni jättesnälla :D

Nu fryser jag, så nu ska jag sätta på min eakon (ac) och sätta på mig en kofta och mysa :)

Vi hörs!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du jobbar på som bara den. Långtråkigt kan du i alla fall inte ha.Jag är övertygad om att du kan mycket japanska till i mars månad. Det vore ju kul att fick ett jobb på gästhuset! Lite mer pengar får du ju. Då kan du kanske köpa 29 fläskkotletter i stället för 9.Blir du inte led på fläskkotletter efter 9 st.???? Det måste vara en bedrift att träffa en person (Tarmo)på stationen så där helt appropå, bland alla tusentals andra japaner!!!

Anonym sa...

Spännande att ni fått erbjudande om jobb. Får man bestämma helt själv när och hur länge man vill jobba, eller är det 12-timmars pass som gäller? Tänk om alla vill jobba natt och ingen dag:s

En nyfiken fråga. Vad innebär att sitta i receptionen förutom att svara på gästers frågor?
Trevligt att man får göra vad man vill när arbetsuppgifterna tryter:)

Om hon som informerade er pratade japanska och du förstod det så här bra, har du kommit långt tycker jag:) Om två månader kan du mer, var så säker:)

Har också kämpat mig igenom första arbetsveckan för i år, två dagar;) men jag har bara två dagar ledigt nu:(

Du har lov...nä jag säger inte det, för det får bli en överraskning;D

Lycka till med bowlingen på söndag om vi inte hörs innan dess:)

Kram

Anonym sa...

Chokladmousse! :o

Fast jag har bakat kladdkaka idag. Det är gott också. Någon gång ska jag omvända dig på kladdkakefronten. (Du har trots allt fått mig att äta frysta köttbullar? ;p)

Jag tror nog att du skulle klara det jobbet då. Det hanndlar ju också bara om att förstå, inte att kunna läsa eller kunna tecken, så om två månader så... :) Om du dessutom förstår så pass mycket nu :D

Jag är stolt över dig, btw. Du verkar lära dig japanska i raketfart. Det enda jag kan är att höra skillnad på japanska och kinesiska, och det är ändå tack vare dig X)

Jag har också klarar första skolveckan. Vi är bra ;)

Teza sa...

Later som ett mycket soft jobb. Jag ar avundsjuk! Och jag ar nastan saker pa att du kommer fatta vad de vill i mars, det ar ju LANGT kvar. 55 dagar kvar till den 6:e mars, faktiskt. Hur vet jag det? Ja, det ar da mitt flyg gar... Shit! Bara 55 dagar kvar! Och det finns sa mycket jag vill gora!
Hrm, naja, tillbaka till din blogg. Sa man kan sova pa jobbet? Soft som fan, ju. Vad gor gasterna om de vill nat? Japaner ska ju vara sa artiga, skulle de verkligen vacka dig? =)
Toillum ar mitt verfieringsord. Tyckte jag var kul.
Hmm, det ar nog bra att du inte har stenkoll pa loven. Betyder att du inte ar desperat att slippa skolan. =)
Oh, well, nu ska jag leta jobb. Lar inte hitta ett lika soft som ditt, men man kan ju hoppas.