Sidor

torsdag 16 april 2009

Inspiration

Jepp, nu har jag inspiration. Märkligt, men att skolan började fick mig att börja skriva på mitt projekt igen ;) Tror att det beror på att jag blir uppmuntrad i skolan.

Igår, onsdag, så såg Kubota-sensei att jag satt och skrev på min bok, och hon berättade att Takeda har pratat om den och sagt att den är jättebra :D Då blev jag mycket lycklig och levde på det resten av den dagen :)
Så nu sitter jag och skriver på kapitel 9 :) Och kommer på en massa saker jag har glömt att ha med eller kommer på nu att jag vill ha med egentligen ;) Men det får jag ignorera tills jag har skrivit klart boken och kan börja editera :)
Och så har jag fått inspiration till minst en ny berättelse, för jag har forskat lite i historian i världen jag skriver om just nu... jätteintressant är det.

Men nog om detta. Jag har annat att skriva.
Platserna vi satt på förut - de där jag hamnade mellan två kineser - är upplösta. Så småningom kommer de nog tjata på oss om bestämda platser, men just nu sitter vi på lite random ställen ;) Det känns skönt, har jag tur hinner jag lära känna folk lite bättre innan vi måste sitta bredvid varandra. Jag har redan gjort förändringen att inte ha Tarmo bredvid mig - vi satt hela tiden bredvid varandra förra året ;) Terminen... whatever.

I vilket fall som helst, nu har vi fått upplysningen om vårt första rollspel. Jag ska vara tillsammans med Juan - en av spanjorerna - och Sha-san - en av kineserna. Fast rollspelet ska bara ha två karaktärer, så en av oss är inte med och spelar, men den kommer få en annan uppgift istället, så jag vet inte vad jag vill.
Problemet är också att vi måste skriva texterna helt själva. Och vi har fått tretton specifika saker som måste vara med. Och vi kommer få tid att göra det under typ tio minuter på tisdagens lektion, varefter vi måste spela upp det, om jag förstod det hela rätt. Inget kul! Ja behöver förberedelse! No one gets that :( Okej, jag har inte berättat om det för Takeda-sensei, så där får jag skylla mig själv än så länge.
Jag tänker skriva nåt enkelt för mig själv tills den och hoppas att de andra inte har tänkt nåt på det så vi tar mitt så kan jag lära mig det utantill ;) Och i annat fall... well, vi får väl se...

Idag hade vi en ny lärare. Ookawachi-sensei, heter hon. Skrev om henne i nåt tidigare inlägg, att jag inte visste nåt om henne, och så stavade jag hennes namn fel ;) så så lite visste jag ;)
Numera vet jag att det är en kvinna, som är lärare två dagar i veckan, pluggar på universitet två dagar och jobbar på ett hotell två dagar. Jag är rädd för såna människor.
Men iallafall. Det märks att hon är ny och inte så van vid att utbilda folk, för jag satt mest hela hennes lektion och var förvirrad. Påmindes av hur man kände sig under Igarashis lektioner förra terminen ;) Och hur typiskt är det inte att det är just Ookawachi-sensei som har hand om uppsatser denna termin? Det var det Igarashis lektioner gick ut på om nån missade eller inte kommer ihåg det ;)
Långa uppsatser ska vi skriva. Två gånger i veckan. Mjufs mjufs, läxor... och eftersom vi nu har fyra lärare istället för tre som förra terminen, kommer vi ju ha ännu fler läxor, för alla lärare ger en ju såna.
Jag tycker inte om läxor. Och jag är lite sur på mig själv som skrev på en lapp när vi hade Kubota förut, där vi skulle göra typ nyårslöften för den nya terminen, att jag tänkte göra alla läxor. tänk om hon förväntar sig saker nu :s
Äh, klart jag ska försöka göra alla läxor. Även de jag inte gjorde i tid - vilket jag till sist inte gjorde med Igarashis för jag blev så trött på dem.

Men nog om det. Har jag inget mer kul att skriva. Well... imorgon är det fredag, det är kul ;) Jag och Maria och kanske Tarmo ska äta mat tillsammans. Potatisgratäng ;) Vet inte vad vi ska äta till ännu, men det löser sig.
Och i helgen har ju jag och Tarmo planer på att åka till Osaka. Vet inte riktigt hur det blir, för Tarmo har nåt med jobbet på söndag... men vi får väl se.

Nu vill jag sova. Klockan är bara tio i tio. What's wrong with me? :s Men okej, ska lämna datorn åt sitt öde.... nej förresten, en sak till måste jag skriva!

Göra lite reklam, för en bra artist jag nyligen upptäckt ;) Via Maria, det var hon som upptäckte först. Men iallafall:
Klicka här (högerklicka och välj "ny flik" eller "nytt fönster" eller nåt, för annars öppnas det i det här fönstret och ni kan inte läsa vidare) och lyssna :) Hon heter Heather Dale, kommer från Canada och spelar... tja, keltisk folkmusik typ, fast nyskriven, och inspirerad av massa annat. Jag tycker hon är jättebra, och den låten är en av de bästa jag har hört av henne :)

Så, nu när jag har skrivit det. Ska jag sova. Eller åtminstone lämna datorn. Och se om jag kan lista ut vad vi ska plugga på imorgon så jag kan läsa lite i förväg :)

Hörs :)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det är klart du blir inspirerad när dom också tycker om det du skriver. Det slog mig just en tanke dom kanske tycker det är extremt avancerat att skriva på engelska, det är det ju speciellt om man är japan :)

När det gäller rollspelet så vill du ha en roll. det där andra kan du inte förbereda dig på ännu...

Helt plötsligt gillar du oordning, hur gick det till?

Verkar som du kommer att få en hel del olika läxor att hålla reda på. Ju fler lärare desto fler läxor, så är det bara. Och läxorna kommer att bli mer eller mindre bra gjorda, så är det för alla.

Hoppas du får en bra helg. Jag kanske ringer och stör :)

lisbeth sa...

Det glädjer mig att du har inspiration, att du får sitta var du vill och får möjlighet att "kolla in" dina nya klasskamrater.

Själv har jag drabbads av något så märkligt som vårtrötthet så min inspiration att kommentera just nu är väldigt begränsad.
Får be att återkomma en annan dag.

Kram från en tröttis:)

molly sa...

Yay :D Inspiration är bra. Även om det är klart att den dyker upp när man börjar skolan och har massa läxor man måste göra istället, men whatever. Jag tror man måste ha känslan av att det är något annat man måste göra egentligen för att inspirationen ska sätta igång ;)

Haha. Fly från kineserna ;p Nu kan du ju kanske byta plats lite då och då istället så du lär känna människorgradvis, typ. Bättre än att tvingas umgås med samma främlingar jämt :p

Jag är bortbjuden på middag ikväll! En äkta middag, som i att en vän bjuder in en att komma hem till den, och så lagar den mat. Det känns... vuxet ;p

Christian sa...

Till att börja med får jag tacka så mycket för researchen. Nu kan jag ju nästan säga att jag fått expet hjälp från Japan :D ;)

Spännande att ett sånt shopping beroenden land (som jag fått för mig att Japan är) inte lägger ner mer tid och energi på att visa upp sina varor. Men vem vet det kanske finns en tanke på att det ligger lite nonchalant. Det som är bra med nonchalant (om det innebär att saker inte ligger i nån speciell ordning) är att kunderna kan få syn på lite fler varor än de skulle gjort om allt till exempel låg i bokstavs ordning. Detta i och med att de måste leta mer, och ju fler varor man ser desto troligare att man köper nått.

Ljusa färger kan vara bra om man vill få uppmärksamhet så där kan det nog ligga någon tanken bakom.

Om inte annat fick jag er kanske att gå i lite fler butiker (om det nu verkligen behövdes ;) ). Så nu har ni ju en ursäkt för att shoppa massor.

Hehe ankorna ser ut som de som brukar vara i parken i Eskilstuna. Jag visste inte att ankor kunde klona sig, Tydligen har de kommit längre än vi människor just inom det området i alla fall. Och så var det ju det att de kan flyga också då. Men annars är vi människor mycket bättre än ankor… eh.. hmm.. eller nått.

Jag vill också ha pengar från regeringen. 12000yen det är ju i alla fall en 1000-lapp. Härligt!

Jasså var det förvånande att inte vara gift vid 23-24. Hmm nja jag tycker det låter ganska sunt jag :D

Läskigt att bli attackerad av en fågel. Elakt att sno maten bara så där. Du får fånga den och äta upp den (fågeln alltså) :o

Kul, det låter som du kommit igång med skolan på precis rätt sätt. Glad och inspirerad, perfekt. Låter ju som om det finns mycket som talar för att andra halvåret ska bli minst lika bra om inte bättre än det första. Mycket roligare med lärare man trivs med (dock kan jag hålla med om att läxor kanske inte är jätte roliga, tyvärr ett nödvändigt ont).

Heather Dale var ju inte så illa riktigt skön musik. Har letat lite efter liknande musik typ skotsk/keltisk folkmusik.

/Christian