Sidor

måndag 13 april 2009

Senpai (första skoldagen!)

Jepp, idag har jag haft första skoldagen efter lovet, och jag är überlycklig! Vet inte ens var jag ska börja X)

Jag kan börja med att förklara ordet "senpai" för det kom inte in någon annanstans i texten. Det är en japansk term som man använder till exempel om äldre anställda på en arbetsplats eller om äldre elever på samma skola (eller alltså, elever som går i högre klasser). Och jag blev påmind av Maria idag att jag numera är en senpai. Hennes senpai till och med, förklaring till det kommer senare i inlägget. Det var en läskig sak att bli medveten om! Ungefär som när man börjar ettan och alla förskolebarn är pyttesmå ;)

Men okej, från början. Från typ... igårkväll, när jag låg i sängen och hade ont i magen och tänkte "vill inte vill inte vill inte" och så vidare ;) Somnade, vaknade vid åttatiden, tänkte fortfarande att det var jobbigt, tittade lite på film, pluggade lite kanjis (jag har glömt hur man skriver nästan alla kanjis! Som tur är kan jag fortfarande läsa de flesta...) och sen cyklade jag iväg till skolan.
Först och främst var det varmt. Soligt och varmt, nästan äckligt. Svettig blev man så fort man satte sig på cykeln. Men jag ska inte klaga, det blir värre ;) Och enligt väderleksrapporten ska det bli lite kyligare väder i helgen och nästa vecka, så... suck it up :)
Iallafall, cyklade iväg, kom till skolan, parkerade cykeln, och ställde mig utanför för att vänta på resten av klasskompisarna. Jag kom dit rätt tidigt, som vanligt.
Jo, jag gick också in och tittade på lappen de hade satt upp, om var vi skulle vara. De som är kvar av min klass, och Alissa, David och Juan från klassen över oss, skulle vara på fjärde våningen. Med undantag av Maria, som skulle upp på sexan. Hon har blivit nerflyttad till nybörjarna. Så nu ska hon lära sig säga "det här är en penna" och sånt igen. Well... hon säger att hon inte bryr sig om det, så jag litar på det. Jag är lite avundsjuk på att hon inte behöver plugga särskilt mycket i och med det ;)
Men jag är mer lycklig, för min klass har fått världens bästa nyheter. Vi ska inte ha Kurita!!! Lycka!!! Aldrig aldrig mer, på hela halvåret som är kvar :D Okej, man vet aldrig, kanske som vikarie nån gång eller så, men det överlever jag, så länge jag slipper honom mesta av tiden X)

De lärare vi ska ha är:
Kubota-sensei, som vi hade första lektionen idag. Hon är jätterolig. Ser väldigt ung ut, är väl egentligen i fyrtioårsåldern, men hon började i princip lektionen med att säga "jag är arton år gammal, kom ihåg det" ;) Och det läskigaste är att om jag inte visste att hon var lärare, utan bara såg henne på stan, skulle det inte alls vara otroligt :s Hon har hand om huvuddelen av terminens kanjis :)
Katsumi-sensei, som vi hade andra lektionen idag. Hon är jättepigg och hurtig, och skrattar massa, och, well... På båda lektionerna fick vi presentera oss med våra namn och vad vi tyckte om, i princip. Jag nämnde att jag tycker om att skriva böcker, och Katsumi-sensei sa att hon ville läsa ;) Tihi :)
Takeda-sensei, som jag har nämnt förut, hon som också har läst en del av min bok :) Tycker om henne också, som ni mycket väl vet ;)
Ookawaji-sensei (tror jag), som jag ännu inte har träffat och inte vet nånting om. Alls. Inte ens kvinna eller man :s Återkommer med en rapport när jag har haft en lektion med... den ;)

Anyway, so far, lycka! Lärare jag tycker om, ingen Kurita, och... well... behövs det mer? ;)
Vi blev varnade om att det kommer bli jobbigare med kanjis den här terminen, för från och med imorgon kommer vi få fler nya elever, förmodligen ett antal kineser, som ju redan kan massa kanjisar, och därför har ett rejält försprång. Men kanjis är kul :) När man kommer ihåg dem ;)

Så jag har stora förhoppningar om att överleva det här halvåret ;)

Vi fick också reda på när vårt sommarlov är. 25juli till 16 augusti. Låååångt dit är det. Men jag tror jag överlever. Vi har två hela veckor, sen är vi lediga onsdagen den 29 april, sen när vi lediga 2-6maj, för det är en massa helgdagar här. The Golden Week kallar de den ;) Sen har vi iofs massa hela veckor ända fram till den 20 juli, men vid det laget är man väl uppvärmd, så det klarar man väl av :) Och efter sommarlovet går vi bara i skolan i en månad till innan vi slutar. Och har klarat av ett helt år i Japan! :o

Anyway, nu vet ni med säkerhet när sommarlovet är (man litar inte på Blueberrys upplysningar), utifall att någon planerar att vilja komma och hälsa på eventuellt ungefär då :) Just in case ;)

Nu går vi väl vidare med dagen, tycker jag. Ehm... efter skolan gick jag och Tarmo och köpte oss varsin obento (lunchlåda) och så satte vi oss vid floden och åt dem, och pratade, och var lyckliga ;)
Och ovanför oss flög ett helt gäng med falkar. Jag tror de var falkar iallafall, folk kallar dem det ;) Och vi var lite oroliga för att de skulle slita ut ögonen på oss, men istället var det en som flög ner och stal en köttbit av mig! Rakt ur ätpinnarna! Jag satt och höll den i pinnarna och tänkte äta upp den, och så bang! kom en fågel ur ingenstans och plötsligt var köttbiten borta :o
Det var en ny upplevelse... ganska spännande ;) Och jag kan ju vara glad för att den gjorde det när jag nästan hade ätit klart iallafall, för sen vågade jag inte äta med de pinnarna mer. Fågelinfluensa och allt sånt ;) Eller nåt ;)

Iallafall. Sen hände det inget mer spännande resten av dagen, så jag lämnar er med detta dramatiska avslut ;)
Vi hörs!

(oh, btw, riktat till alla utom pappa och mormor, ni är alla förlåtna nu när det har varit påsk och jag vet att många av er inte har tillgång till dator, och/eller har annat för er, men nu är det över, så ge mig kommentarer) ;)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Visst är det härligt när ont i magen vänds till någonting riktigt bra. Hoppas lärarna är riktigt bra även när du haft dom ett tag. Sen kan man väl tänka att det var bra av Kurita att inse att han inte funkade och byta ut sig. Hoppas det kommer ett gäng kineser och sätter sprätt på ert kanji lärande :)

När det gäller värmen så är det bara att börja älska den. Det kommer mera mycket mera :) Det är bara att anpassa sig, du har ju visat dig vara suverän på det...

Kul att det är flera som vill läsa din bok, det är bara att sprida den. Kan dom ordentlig engelska dina nya lärare?

För övrigt är fiskmåsar också duktiga på att sno mat ur handen på en, har sett dom sno varmkorv på Skansen, från små barn...

Annars så kan jag berätta att sommar säsongen har börjat på Rosella. Dom packade bilarna jätte tätt så han som står bredvid oss kommer inte in i sin bil innan vi har åkt, får se när vi kommer in i vår bil... Folk irrar omkring och letar sittplats, men det finns inga. Precis som förra året.

lisbeth sa...

Vi kom inte in i vår bil kan jag upplysa. Fick vänta tills bilraden bredvid åkt ut, innan vi kunde hoppa in. Jag fick krypa ut och in via förarsätet:(

Är just nu helt uppfylld av klaner, lönnmördare och komplicerade släkten. Spännande. Förstår att dessa böcker också inspirerat dig mycket:)

Terminen verkar ju börja bra. Roligt med trevliga lärare, som dessutom har litterära intressen:)

Har haft tillgång till dator halvt om halvt i påsk, men.... Ett brev är på väg... Hoppas det är förlåtet;)

Ska nu krypa till kojs. Sov gott:)