Sidor

torsdag 9 april 2009

Skärtorsdag

Vilket jag kom på för ungefär en halvtimme sedan. Påsk är i princip icke-existerande här, så man får liksom inga påminnelser... men anyway

När skrev jag sist... nåt par dagar sedan. Well, det har inte hänt så mycket.

Igår var jag ute en stund i det fina vädret. Det är seriöst underbart väder! Varmt, soligt (vilket jag snart kommer börja klaga på, jag och sol är egentligen inte kompisar, men just nu tycker jag om den :) ) Det är tjugo grader varmt om dagarna, och... well... skönt :) Men igår satt jag och Maria och skrev större delen av dagen.

Idag, däremot, mailade Tarmo vid tvåtiden och tyckte vi skulle gå ut och njuta av solen innan den gick ner, så det gjrode vi. Åkte in till Kawaramachi, satt vid floden en stund, gick och köpte lunch, satt vid floden en stund till. Jag tog några bilder där.

Här har vi skuggor. Det var bara lite roligt att ta kort på dem ;) Är ni intresserade så är det min skugga i mitten, Tarmos till höger och Marias till vänster ;)

Här har vi på andra sidan floden på stället vi satt andra gången. Massa fina färger, fina växter, inklusive körsbärsträd. Det var verkligen jättevackert :)

Det här är änder! Okej, check it out. det här är en mamma med massa jätetsöta ungar. Just där vi satt fanns det två konstgjorda vattenfall i floden. Det ena ungefär en halvmeter högt, det andra lite mer. Och den här lilla familjen simmade mot de här vattenfallen. Och alla som satt längs floden undrade vad som skulle hända när de stackars ungarna kom för nära fallet. Men frukta icke. De simmade så glatt fram till fallet, och gled ner tillsammans med vattnet. Det var jättegulligt! Jag kom på efteråt att jag borde ha filmat det, men det tänkte jag inte på då. Det såg iallafall jätteroligt ut, som en vattenrutchkana, och alla längs flodkanten gjorde ljud i stil med "naaw" och tyckte de små ungarna var jättesöta :D

Så småningom gick solen ner, och det var inte lika varmt vid floden då, så vi började gå. Gick till Teramachi, eller gatan som ligger bredvid Teramachi som jag inte kommer ihåg vad den heter, men det spelar väl egentligen ingen roll för er... anyway, vi gick till Star, restaurangen jag har nämnt förut, jag och mina föräldrar gick dit. Och så åt vi varsin parfait där :)
Och, you know what. Det var svenskar där inne! En hel familj med svenskar som satt och åt och pratade svenska :s Och så satt det fransmän bredvid oss också... massor av utlänningar finns det här just nu! Inte konstigt, för det är ju körsbärsblomning och allt, turismen spikar då (det där var engelska i mitt huvud, har inget att göra med att snickra).

Och... jo, jag köpte en väska! För jag vill inte ha ryggsäck på mig på sommaren, blir jobbigt och varmt. Så jag köpte mig en axelremsväska som jag tänker använda, som är jättefin:
Bilden är mindre än de brukar vara för att det är en suddig bild som jag inte orkar ta om en gång till. Men ni ser iallafall hur den ser ut. Färger :D Och helt glansig och jättefin :)

Så jag är lite glad för det. Och det lindrade min börja-skolan-ångest lite grand. Så jag har bestämt mig för att jag måste gå och shoppa fler skol-lika saker så jag har massa nya pennor och block och grejer så det inte känns lika hemskt att börja skolan. Det funkar faktiskt. Lite grand iallafall.

Och jag har ju pengar att shoppa för. Aktieutdelning plus ett brev från typ japans regering, där det står nåt om att jag ska få 12000yen av dem. Tarm och Maria hade också fått såna, och jag tyckte jag såg dem i alla brevlådor här i huset. Vet inte vad det handlar om egentligen, men det innebär att om vi tar det där papperet till ett Ward Office så ska vi få pengarna. Jättemystiskt. Men trevligt, pengar är bra ;)

Nu är klockan sen. Fasen också, jag som tänkt att jag skulle börja vända tillbaka dygnsrytmen... men... de kan jag börja med imorgon ;) Godnatt ;)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Bra att Tarmo släpade ut er. Sol och frisk luft är bra, åtminstone i måttliga mängder. Vi har haft sol i dag och varit ute och eldat. Fast farmor sa att långfredagen är den heligaste dagen av alla, en dag när man bara ska vara stilla och helig eller nåt.

Nu ska jag åka och hämta Fredrik och Jessica, de är på väg över hit till Åland.

mormor sa...

Söta andungar och stilig väska!!! Tänk att japanska regeringen,typ, ger dig pengar. Det var ju jättekul!!Härligt att ni har haft skönt väder under "påsken"och att ni haft tid att njuta av den också! Jag tror att du kommer att tycka att det är helt ok. att börja plugget igen, Det gäller bara att komma över de första minuterna.
kram