Sidor

onsdag 15 april 2009

Första läxorna

Godmorgon. Well, morgon är det för mig iallafall. Tio över tio är hon. Jag vaknade vid åttatiden och tyckte att det var lite onödigt, så jag låg kvar tills jag trodde att klockan var tio, men det visade sig att hon inte ens var nio... Så nu har jag tittat på lite film, och försökt göra läxor.
För vi fick läxor igår. Av Katsumi-sensei fick vi tre sidor i hennes bok, som är rätt lätta, och till på fredag, så jag har gjort två av sidorna nu och planerar att göra resten... eh... en annan gång ;)
Och av Kubota-sensei fick vi en läxa som jag glömde bort tills jag höll på att somna igår så jag tänkte jag skulle göra den på morgonen nu. Men det gjorde inte saken lättare. Vi skulle skriva om typiska saker från vårt land. Typisk svensk person, plats, företag, eller allmänt sak... och jag har jättesvårt att komma på någonting. Jag hatar att komma på såna saker... suck. Dessutom finns risken att jag måste ställa mig upp inför alla och läsa upp det jag skrivit :s Hon skulle välja ut oss lite randomly, så några måste göra det... vill inte.
Jaja, jag är negativ. Tidigt på morgonen och sånt. Men det är ingen rolig läxa, sådeså.

Annars... av Kubota-sensei har vi också fått ett häfte med... 325kanjis. Några nya, några har vi haft innan. Det är de man ska kunna för att klara av JLPT (japanskatest) nivå 3. Som jag inte kommer kunna ta, för det tar man i december när jag inte är kvar här.
Anyway, vi ska lära oss fem kanjis om dagen, fyra dagar i veckan. Tjugo i veckan. Vilket nog kommer gå bra de första veckorna, sen kommer jag börja glömma bort dem för att jag inte har tid att repetera de gamla. Eller så är jag för negativ igen ;)

Och så kan jag väl berätta lite om de nya människorna vi fått i klassen :) De är sex stycken. Fyra kineser, en italienare och en kanadensare. Tre av kineserna är tjejer, de andra tre nya är killar.
Och eftersom vi nu är lite mer blandade när det gäller nationaliteter (bara hälften av oss är svenskar nu ;) ) så ska vi plötsligt sitta så att vi inte sitter bredvid någon från samma land. Vilket innebar att jag hamnade mellan två av kineserna. Sha-san och Kaku-san. Båda tjejer. Förmodligen ska vi fortsätta sitta så, vilket jag tycker är lite jobbigt. Tror inte att det är nåt fel på kineserna, men allt det nya går lite för fort fram med mig när jag nu hela tiden måste prata med främlingar under lektionen. Får hoppas att jag kommer över det så småningom... eller snart...

Kaku-san frågade för övrigt om min familj igår. Blev lite chockad över att vi är sex personer, men det är ju inte särskilt märkligt. Att hon blev, alltså. Däremot var fråga nummer två om huruvida mina äldre bröder har gift sig, och det blev hon ännu mer förvånad över att de inte gjort X) Vilket kanske inte heller är konstigt att bli förvånad över om man är kines... vet jag egentligen inte, men det verkar så.

Det var väl ungefär allt om skolan för stunden. Tre skoldagar kvar den här veckan. Inte för mycket nytt och konstigt hoppas jag (jaja, fåfängt hopp, men whatever), för i helgen har jag och Tarmo planerat att åka till Osaka, och då vill jag ju ha lite energi kvar till det också :)

Nu ska jag ta reda på vad det är för väder idag. Igår regnade det hela dagen, det var... tja, tråkigt att jag inte kunde cykla till skolan, men skönt för det var inte så varmt då ;)
Sen ska jag försöka mig på den där läxan igen (Hittills har jag skrivit "när jag tänker på en typisk svensk plats tänker jag på..." och sen har jag inte kommit längre än så). Och efter det hoppas jag att min nervositet har gått över lite grand så jag kan äta nån sorts lunch. Och sen förhoppningsvis cykla iväg.

Så... hörs...

4 kommentarer:

Feffe sa...

Typiskt svenska saker:
* midsommar
* köttbullar, potatis, sill...
* IKEA
* nobelpriset
* Astrid Lindgren
* Pirate Bay

Och säkert en massa fler saker...

Unknown sa...

Känner igen det där med öppna uppgifter, det är inte så lätt. Vi har diskuterat det förr. Hoppas det gick bra.

Ni ska väl inte prata på lektionerna, ni ska väl lyssna på lärarna. Åtminstone trodde jag att det funkade så. Kan dom engelska kineserna? Det skulle ju underlätta :)

molly sa...

Jag är tillbaka :D

Eller egentligen var jag tillbaka för några dagar sen, men först hade jag ingen dator och sen hade jag så mycket plugg att jag lät bli (stolt!) att sätta mig framför den, men nu så ;)

Sitta mellan två kineser låter onekligen lite läskigt. Du får le snällt och hoppas att de inte pratar med dig så mycket tills du har vant dig ;p

En väldigt typisk svensk plats är ju skogen, och den vet du ju en hel del om ;)

lisbeth sa...

Ni har börjat den nya terminen med en rivstart verkar det. Ibland hinner man inte med i svängarna, men tids nog hinner man ifatt när rutinerna börjar sätta sig. Du har fixat det förr:)

325 kanjisar:o Snart kan du tapetsera med kanjisar;)

"när jag tänker på en typisk svensk plats tänker jag på valborgsfirandet i Västerhaninge med sjöscouterna och när studenterna sjunger 'Sköna maj, välkommen...'..."
Snart är det dags för denna vårliga tradition och sedan kommer studentexamen för Thomas som en annan "typisk" svensk tradition;)

Må vårsolen lysa över dig:)

Kram