Sidor

måndag 23 mars 2015

Vardag

Goddag!

Nu är det nästan en vecka sedan jag skrev här, och det är ju inte helt okej. Så nu ska ni få en liten uppdatering om vardagen här i Kyoto.
Jag har nämligen ägnat det mesta av de senaste dagarna åt att jobba. Det har kanske inte så mycket med vardagen i Kyoto att göra, för det innebär bara att jag har suttit framför datorn och transkriberat. Vilket är mycket skönare att göra i Sverige, måste jag säga, för där har jag en bekväm stol att sitta på och ett ordentligt skrivbord där tangentbordet får plats och en större skärm som sitter i rätt höjd och ...
But I digress. Poängen är att pga jobb har jag inte kunnat göra några längre utflykter, utan mest sett mig om i närområdet. Med ett par undantag. I torsdags kväll var jag på ett dockmöte, träffade två amerikaner och en japan och pratade lite dockor, jag fick peta lite på deras eftersom jag inte har några egna med mig, och gick omkring i Kyoto en stund. Det var väldigt trevligt. Och idag var jag ut till en dockbutik här i Kyoto, den där jag behövdde ha medlemskap för att komma in i. Det var spännande, bara att komma in. När jag kom dit och visade upp mitt medlemskort så frågade hon i kassan vart jag hade fått tag på det. Jag svarade "butiken i Nagaoka", och hon frågade: "Betalade du för det?" Jag blev lite förvånad och svarade att ja, det gjorde jag. Hon gick bak och pratade med en annan kvinna en stund, kom tillbaka och frågade om jag hade en adress i Japan. Jag sa ja, hon frågade om jag var här som turist eller inte, och eftersom jag inte ville säga att jag var det eftersom de skulle uppfatta det som att jag inte bor här, så sa jag att jag jobbar medan jag är här - men jag poängterade att jag inte hade ett arbetsvisum när hon frågade. Hon gick bak och pratade med sin kollega igen, kom tillbaka och frågade igen om jag verkligen hade betalat för kortet. Jag svarade ja, och började i ärlighetens namn bli lite förnärmad. Värre blev det när de frågade en tredje gång om jag verkligen hade betalat för kortet. Hmpf. Men de släppte in mig iallafall, även om det blev ett missförstånd och de skrev in att jag hade ett arbetsvisum, men ... whatever. Jag fick komma in och jag får nog komma in igen om/när jag kommer tillbaka.
Butiken var iallafall väldigt fin. Det är inte bara en butik, utan ett museum också, och de har en jättefin trädgård och ... tja, det var ett vackert ställe. Det var nästan inget folk där, dock, jag hade hoppats på en chans att få prata med folk, men ... en annan gång kanske.

Hur som helst. I veckan åt jag upp min sista svenska choklad (snyft, hur ska jag överleva två månader till utan Marabou mjölkchoklad?!), så jag bestämde mig för att köpa på mig lite japanskt godis och i lördags hade jag därför godisprovning. Någonting måste jag ju hitta för att få min sockerdos ;) Men tyvärr är japanerna inte jättebra på godis, så särskilt höga förhoppningar hade jag inte.

Godissamlingen jag köpte på mig.
Så här såg de ut
Jag kan meddela att läsken (som jag köpte pga Pokémon, ja) smakar lite som äppelcider (eller okej - äppeldryck med ciderkaraktär), så den får godkänt. De små hjärtformade godisarna var också helt okej, den gula smakade citron, och var sur på riktigt, det var godd, och den rosa smakade persika, sötare men också god. Den runda chokladbiten som ser lite ut som påskgodis hade en jordgubbs- och blåbärsgelé i sig. Helt okej, men själva chokladen var ... japansk. Den runda kakan var en miniblåbärspaj, och kakdelen smakade faktiskt paj, fast blåbärsgelén var en lite småkonstig kombination. Märklig, men helt okej. Kexet med skeppet smakade som Digestivekex med chokladöverdrag, och får mer än godkänt.
Så, kanske för att jag undvek att köpa något godis som skulle smaka grönt te eller lila vindruvor, ingenting var vidrigt, på det stora hela är jag nöjd. Även om Marabou fortfarande är bäst ;)

Men det finns saker som Japan gör bättre än Sverige också, om vi fortsätter på vardagstemat. Några saker som finns här som jag aldrig har sett i Sverige (ni får gärna upplysa mig om det finns):

Schampoo och balsam i pumpflaskor
Det här är jättebra! Det är alltså samma sorts pumpflaskor som finns för tvål i Sverige, men för schampoo och balsam- och det här är inte nåt särskilt märke jag hittade, utan normen. Jag kan aldrig lära mig hemma hur mycket av det här jag ska ta till mitt hår, så jag tar ofta för mycket, vilket är ett sådant slöseri. Här har jag redan lärt mig - jag tar tre pumpningar av både schampoo och balsam, så är det perfekt. För att lösa det i Sverige så tänker jag hädanefter hälla över schampoo och balsam i såna där pumpflaskor man kan köpa, men vad bra det vore om det fanns "på riktigt".

Nät för avrinningen i badkar och handfat
Jag har långt hår. Långt hår gör att man måste rensa avloppet väldigt ofta. Detta är inte kul. I lägenheten försökte vi ett tag åtgärda detta med ett nät som man kunde sätta i själva golvbrunnen, men det var värdelöst - efter en vecka eller så var nätet fullt och man var tvungen att krångla sig ner under badkaret för att byta den. Jättejobbigt. Här finns det ett litet "nät" av ståltråd som man helt enkelt lägger i själva hålet för avrinning (jag vet inte vad det heter - där man sätter proppen om man vill fylla badkaret), och sen enkelt kan plocka upp och rengöra när man har duschat klart. Samma sorts grej fast i plast finns till handfatet. Jättebra och inte fullt lika äckligt.

Vending machines
Okej, de finns i Sverige, jag vet, men bara på tåg- och tunnelbanestationer, i princip. Här finns de överallt, även om jag tycker mig minnas att utbudet i dem brukade vara bättre. Förra gången kunde man köpa lite godis och random saker (jag såg dock inga för underkläder), men den här gången har jag bara sett dem för dryck (och mest kall dryck, få som erbjudit varmt kaffe på burk) och cigaretter. Men de finns iallafall överallt, blir man törstig när man är ute på promenad behöver man inte gå många steg för att hitta vatten, och det är inte särskilt mycket dyrare än i butik. Vill man köpa en chokladkaka i en vendinch machine (seriöst, vad heter de på svenska?) i Sverige får man betala dubbelt så mycket som i en butik, här läggs det på kanske 10-20 %. Överkomligt.

Snabbmat för 20-30 kronor
Nyttig snabbmat, kanske ska tilläggas. Ris, kött och sallad. Kanske inte jättevarierat, men bra mycket nyttigare än hamburgare, pizza och så vidare. Och ja, man kan komma undan med motsvarande ca 30 kronor (20 om man skippar salladen). Många av dessa ställen har dessutom öppet dygnet runt.

Gratis (och fräscha) offentliga toaletter
Jo, jag vet, offentliga toaletter skulle inte förbli fräscha i Sverige oavsett hur många det fanns, men jag älskar ändå att det här finns i Japan. Överallt; på tåg- och tunnelbanestationer, i parker, i ett relativt stort antal butiker, och helt gratis, väldigt fräscha, vissa har till och med gått så långt som till att sätta in de där avancerade toaletterna med uppvärmd sits och massa spolfinesser.

Detta är listan jag kommer på nu. Det finns säkert mer, det lovar jag (jag har redan fyllt på listan sen jag skrev den ursprungligen), kanske återkommer jag om detta. Helt enkelt saker jag önskar fanns i Sverige också.
...
Men Sverige har Marabou ;)
Okej, Sverige har mycket annat också som jag saknar här i Japan - periodkort i kollektivtrafiken, en ugn som obligatorisk del av ett normalt kök, isolering, för att bara nämna några. Så jag skulle önska mig en blandning, helt enkelt.

Detta om detta. Jag har inte så mycket mer att säga, men ni kan få en bild på ett blommande träd (nu är vi i den perioden när det här kan vara plommon, kan vara körsbär, jag har ingen aning, men fint är det):

Fint!

11 kommentarer:

mamma sa...

Lördagsgodis är OK men choklad "i veckan"...
Pappa och jag festade på en Marabou mjölkchoklad i lördags med utgångsdatum 25 febr 2015 - kvar sedan sommarsemestern förra året:)

Spännande äventyr i "dockhuset", undrar vad dom tänkte?

Jag saknar också deras goda snabbmat men inte varmt kaffe på burk.

Henrik sa...

Är du helt säker på att det är en dock butik. Med det inträdes provet kan man ju förvänta sig vad som helst, eller åtminstone en mystisk sekt. Men det kanske är det det är?

Ett alternativ när det gäller godis är naturligtvis att ta chansen att vänja sig av med godis. Men du är väl för lik din far. Väl medveten om att det inte är nyttigt men ändå försöka tömma taxfree butiken till påsk...

För övrigt kanske du ska starta import verksamhet när du kommer hem.

Andy sa...

Mamma: Fokusera på att jag lyckades få två chokladkakor att räcka i nästan en hel månad istället, det tycker jag var duktigt ;) Hur ni fortfarande kunde ha kvar så där gammal choklad förstår jag inte alls :p
Jag tror att folket på Volks (dockbutiken) bara inte var vana vid utlänningar. Ett exempel på rasism sprungen ur okunskap, jag tar det som en ögonöppnare.

Pappa: Ja, lite sektaktigt är det nog, faktiskt ;)
Tja, jag äter ju betydligt mindre godis här än i Sverige, per automatik, ingen idé att äta onyttigt om det inte ens är gott ... Så något påskgodisfrossande blir det ju inte för mig i år :(

mormor sa...

Vad du skriver intressant. Kul att läsa om dockbutiken(talade du japanska med dem?)din godsproving, och allt annat. Jag smakade på japanskt godis när vi var i templet och såg paraden. Det var ingen höjdare.Det är ju bra att du fått jobba mycket. Du ska ju ut se dig omkring i Japan., då är det bra att ha lite kosing.
Ser fram mot nästa blogginlägg.

Katarina sa...

Kul med godisprovning! Gärna mer sånt och matprovning också. Fast... Grönt te är ju en jättegod smaksättare i allt möjligt tycker jag. Visst en del godis var otäckt men mycket var gott. Fast då är jag ju inte så förtjust i marabou överhuvudtaget. Hur skulle du beskriva att chokladen smakar när du definierar den som."japansk"? Varuautomat heter det på svenska och schampo på pumpflaska har jag haft här hemma men du har rätt i att det inte är standard.

Katarina sa...

Och plastgrej för badkar har vi haft sen jag var tonåring. Inte nätaktigt helt utan nån mer silvariant. Jag har även kört samma i diskhon när det har varit en försänkning vid ploppen. Tror jag köpt på vanlig järnaffär.

Pappa sa...

Kanske en sådan här i stället för pump till balsam mm. Kanske tre fyra på rad :) http://www.aliexpress.com/item/1pc-Nose-Soap-Dispenser-Shower-Gel-And-Sanitizer-Dispenser-for-Bathroom-with-Suction-Hooks-novelty-Brand/1478698169.html

Andy sa...

Mormor: Jag pratade tyvärr inte japanska i dockbutiken, de pratade för snabbt för mig. Och nej, som sagt japanskt godis är ju lite som det är ...

Katarina: Jag är inte särskilt förtjust i grönt te öhverhuvudtaget, varken som te eller smaksättare. Vilket är lite besvärligt när man är i Japan ;) Jag vet inte, japansk choklad har en tendens att antingen smaka väldigt billigt (lite som att köpa ICAs egna choklad eller så), alternativt bara ... märkligt ... jag är jättebra på att beskriva saker X)
Just det, varuautomat, tack! Och jag får väl ge mig ut på jakt efter en järnaffär, då :)

Pappa: Haha, vilken fantastisk grej! Fast jag vet inte om det skulle kännas så fräscht XD

mormor sa...

Nu har jag upplevt vår vecka tillsammans i Kyoto ännu en gång. Din mamma har gjort en fin inplastad resedagbok med dina bloggtexter och bilder. Tänk vad mycket vi upplevde och vá kul vi hade. Lisbeth har dessutom satt ihop en fotobok med bilderna från bloggen. De är större och till formatet än de i din blogg. och man ser mer detaljer på dem. Jättefint! Hoppas du hittat en cykel och ett trevligt resesällskap.
Jättekramar!!

Andy sa...

Vad kul, alltid trevligt med lite mer fysiska minnen! :)
Vill du se mer detaljer på bilderna på bloggen går det att klicka på dem så kommer en större version fram :)
Kram!

Teresa sa...

Ojojoj, vad de inte ville ha in dig i butiken! Undrar varför? Tur att du fick komma in till slut!

Godis-test är alltid kul! Engelskt godis är lite mer likt svenskt, men kag håller med om att inget slår Marabou för mjölkchoklad;) Har du hittat den vita läsken, förresten?! Jag var inne på Adian Supermarket på Hötorget, och de hade den inte :(

Mmmm, japansk snabbmat... Damn you for reminding me! ;)

Smart med nätet över the drain (svenska?)! Som korthårig person som bodde med två långhåriga röstar jag för att vi inför det i Sverige omedelbums ;)