Sidor

tisdag 10 mars 2015

Sällskap

Idag kom mormor till Kyoto för att hälsa på :) 

Jag gick upp vid sextiden i morse för att åka in och möta henne på flygplatsen. Jag såg till att åka extra tidigt för jag kom ihåg att när jag skulle möta mamma och pappa på flygplatsen så kom jag dit sent, men jag kom inte riktigt ihåg varför. Jag tror att det kan ha varit delvis för att jag då ännu inte visste hur lång tid det tar att åka buss i Kyoto (tog bussen från mig till Kyoto Station den gången), och delvis att jag inte riktigt hittade på flygplatsen. 
Den här gången kom jag fram tillräckligt lång tid innan mormors flyg kom in för att ha tid att gå fel (åka fel, jag råkade ta mig till Terminal 2 istället för Terminal 1, och det är en bra bit att åka när man väl kommer på vart man ska) och ändå hamna rätt så jag kunde möta henne i tid ;) 

Vi tog skytteltaxi upp till Kyoto, och mormor förvånades över att det tog så lång tid. Det gjorde jag också första gången, kan jag säga, men det är faktiskt en bra bit från Osakas flygplats till Kyoto City, och dessutom är hastighetsbegränsningen på deras highway bara 80km/h. Jag vet inte varför, men det ska vara den mest bränsleeffektiva hastigheten att köra bil i, enligt min körskolelärare, så vem vet. 
Väl i Kyoto så var vi lite tidiga för att checka in på hotellet (vi kom dit strax efter 12, check-in började vid 14), så mormor lämnade bara bagaget där, och sen gick vi till ett café och fikade. Eller mormor fikade, jag åt lunch. Satt där inne och tittade på kartor och pratade lite löst om planer för veckan, och sedan gick vi ut på en promenad. Bland annat gick vi igenom Nishiki Market, som är en lång (så där en halv kilometer) gata med en himla massa små och stora stånd och affärer som säljer mat. Mest fisk, en del grönsaker, och så lite annat. Här och där finns också affärer som inte säljer mat, men de är få. Pga fiskbeståndet brukar jag undvika den här gatan själv, men det är en sån sak som man bör ha sett när man är i Kyoto. 
Vi gick också ner till Kamogawa (floden), mest för att titta, och sen gick vi tillbaka. Vi var väl tillbaka vid hotellet vid tretiden, och det var ändå imponerande att mormor fortfarande var vaken. Jag lyckades som sagt inte hålla igång särskilt länge när jag kom av planet. 

Nishiki Market. Titta ordentligt på de små röda sakerna närmast i bild - de är bläckfiskar. På riktigt. 
Ni får två bilder från Nishiki Market - det blev inte mycket annat fotograferat idag :) 
Nu ska sägas att jag gjorde en miss när jag bokade hotellet åt mormor. Hotellet vi bestämde oss för hade nämligen rum som var "Ladies only". Det var det billigaste rökfria rummet som var tillgängligt, och jag tänkte ju bara "ja, mormor är ju kvinna, så varför inte?" 
Därför inte: rummen för bara kvinnor ligger på tionde våningen, och ingen man får komma upp på tionde våningen. Alls. Med andra ord fick jag inte följa med mormor upp på rummet och hjälpa henne lista ut hur saker och ting fungerade. Detta borde jag såklart ha kunnat förstå redan när jag gjorde bokningen (jag insåg att risken fanns att det var så här för ett par dagar sedan), eftersom jag vet hur sånt fungerar i Japan, men ... det gjorde jag inte. Vilket var dumt, men inte mycket att göra åt nu. Jag tror mormor klarar av det utmärkt, egentligen, det var bara lite jobbigt just för att hon var så trött när receptionisten förklarade hur nyckeln och sånt fungerade. 

Hur som helst. På det stora hela tror jag det blev en rätt bra introduktion till Kyoto. Imorgon ska vi ut på äventyr och se lite tempel/slott/de där fina sakerna man åker hit för att se. Exakt vad vi gör beror lite på vädret, men jag tror väl antingen Nijo Castle (näktergalsgolv), Kitano-Tenmangu (plommonblommor) och Kinkakuji (guldpaviljongen), eller vandra Filosofens Väg och se Ginkakuji (silverpaviljongen) och visa lite av området kring där jag bor. Men som sagt, exakt vad och hur mycket vi orkar/hinner med får vi helt enkelt se :) 

5 kommentarer:

Pappa sa...

Nu ska vi alltså inte tro att du bokade ett rum för kvinnor för att slippa ta hand om din trötta mormor, för så kan det ju inte vara.
Det ska bli kul att läsa om er odyssé i Kyoto.

morfar Bosse sa...

Hej Gittan!
Roligt att du har kommit fram OK. Lisbeth och Henrik har bjudit mig på en god middag och vi har tillsammans gått svängen i vårt närområde.
Du ska hälsa Andrée och ha det så trevligt i Kyoto tillsammans
/Bosse

mamma sa...

God middag = god fisk = sushi och efterrätt. Gissa vad? Glass med jordgubbssylt:)
Lite japansk här också:)
Hälsa mormor

Teresa sa...

Vad roligt att din mormor har kommit fram ordentligt! Ouchie med missen med rummet, dock! Hoppas hon klarade sig ordentligt. :)

Förstår att du undviker fiskmarknaden, det måste LUKTA. Men också roligt att ha sett en gång. Ha så roligt, vad ni än bestämmer er för att göra imorgon! :)

Andy sa...

Pappa: Inte då, jag är mycket ansvarsfull, ska jag be att få tala om! :o

Morfar: Hej! :D Kul att du läser!

Mamma: Haha, låter trevligt! Men ni får behålla sushin för er själva ;)

Teresa: Ja, det var lite klantigt, men det gick bra iallafall! :)
Ja, fiskmarknaden är värd att se/känna lukten av en gång men inte mer, ungefär ;)