Sidor

tisdag 17 mars 2015

Detta väder

Alltså, under de dagarna som mormor var här så var det kallt. Inte iskallt, men det var nog aldrig över 10 grader, utom möjligen några gånger när solen lyckades ta sig fram. Men igår, måndag, dagen efter att hon åkte hem, så blev det varmt, så där så att man knäppte upp jackan. Och idag blev det jättevarmt. Så där att man inte ens satte på sig jackan, utan gick utomhus i T-shirt och tyckte att ens tygskor kanske var lite väl varma att gå i. Det var jätteskönt, alltså, jag klagar absolut inte, jag bara undrar varför det här vädret inte kunde ha kommit förra veckan också? ;)

Men hur som helst. Jag är alltså ensam igen nu. Så mina dagar kommer bli lite lugnare och uppdateringar kommer ske lite mer sällan. Men jag hoppas att jag ska hinna göra en del iallafall. Jag blev lite inspirerad att se häftiga saker när jag hade sällskap här, så igår satte jag mig och började planera resor. Det blev lite jobbigt för jag har ju inte råd att åka överallt dit jag vill åka, så jag har bestämt mig för tre stycken längre resor nu:
Hiroshima, 30 mars till 1 april.
Tokyo, 17-20 april.
Takayama, 6-8 maj.

Hiroshima känns som ett sånt där ställe man bör ha åkt till. Se hur staden ser ut, så här 70 år senare, och jag har hört att det ska vara ett ställe som är värt att se. På vägen dit kommer jag också att göra en mellanlandning i Himeji, hem till ett av Japans absolut finaste slott, som kommer vara precis färdigrenoverat då (stora hallen har renoverats, öppnar igen för allmänheten den 27 mars).
Tokyoresan blir precis efter att storebror har åkt hem, så typ en vecka efter Tokyoresan jag gör med honom. Det kan tyckas onödigt i utomståendes ögon, så om någon är nyfiken har jag två anledningar: 1. Jag har redan sagt att jag inte kan jobba hela den veckan, så varför inte passa på att lägga den här resan under ledigheten? 2. Den 17 april sker det ett dockmöte i Tokyo, som jag tänker att jag nog vill gå på.
Takayama valde jag för att jag vill se lite av det lantliga Japan också och enligt min guidebok ska det finnas goda möjligheter att uppleva både lite av det gamla och lantliga Japan, och Takayama (namnet betyder "Högt berg") ligger dessutom så man kan få fina vyer av de Japanska alperna, och eftersom jag blev tvungen att prioritera bort en resa upp i dessa berg så tänkte jag att det här kan vara ett helt okej substitut. Och på vägen hit eller härifrån ska jag nog stanna till i Nagoya, mest för att se mig om.

Men vad har jag annars roat mig med senaste dagarna? Tja, igår tvättade jag. Jättekul ;) Och konstaterade att nu har jag nog köpt tillräckligt med kläder, åtminstone tills jag kommer till Harajuku i Tokyo, där det finns massa häftiga kläder som jag eventuellt vill ha :p
Och igår gick jag också på en promenad för att utforska en helgedom som ligger inte alls långt härifrån, men som jag av nån anledning ännu inte tittat på. Den heter Shimogamo, och är helgad åt en skördegud. Tydligen brukade man hämta vatten härifrån för att använda till jordbruksceremonier. Och enligt min guidebok ska det också vara ett ställe där man inte kan ljuga, så man går dit för att lösa konflikter. Praktiskt :) Jag hade ju inga konflikter att lösa, men jag gick dit ändå. Det var jättefint, såklart, och framförallt hittade jag en syn som jag blev totalkär i, se foto nedan.

Jag vet inte vad det är för fågel, men den var lite kul
Fina lampor
Litet hus, såg ut att vara nån sorts bostad, kanske för präster eller nåt? Verkar dock inte användas nu. 
Kanske var det från bakom den här man hämtade det heliga vattnet? Det var härifrån det rann iallafall
Vägen till helgedomen, tyvärr låg en bilväg vara tjugo meter bort så det lät inte lika lantligt som det såg ut ...
Och min favoritdel. Jag menar, plommonblommorna, vattnet, bron, toori-porten, kan det bli mer vykortsvärdigt? 
På vägen mot det här templet så går man över Takano-floden (där den flyter ihop med Kamogawa - det ligger alltså mellan de här två floderna strax innan de flyter ihop) och där upptäckte jag att det finns en väldigt fin liten "park" eller vad det ska kallas - det är lite grönt och finns några bänkar - där jag har bestämt mig för att jag kommer sitta väldigt mycket och skriva när vädret börjar bli pålitligt.

Jag menar, jag kan tänka mig värre utsikter :) 
Idag försökte jag köpa en cykel. Eller jag gick ut i det fina vädret och tänkte "åh, vad jag vill ha en cykel just nu!" Det blev tyvärr inte så. Saken är nämligen att så fort jag närmar mig en cykelbutik så får de som jobbar där plötsligt väldigt mycket att göra i andra änden av butiken. Jag tolkar detta som att de inte talar engelska, och eftersom jag inte tror att jag skulle klara av hela det här köpet på japanska så har jag inte hjärta att närma mig dem och utsätta oss för det här. Okej att jag har gjort det förr (i dockbutiken), men det här är svårare, av nån anledning.
Så istället gick jag hela vägen bort till ett ställe som heter Kyoto International Community House. Där kan man nämligen sätta upp lappar på en vägg om att man vill ha kontakt med internationella människor, typ. Antingen erbjuda eller be om språklektioner, erbjuda eller be om boende, eller bara hitta kompisar. Så jag läste lite bland lapparna och fotograferade av några som var skrivna av folk som verkade intressanta - japaner som ville öva engelska - och skrev en egen lapp om att jag ville skaffa kompisar i Kyoto medan jag är här. Nu ska jag bara kontakta de där människorna vars lappar jag fotade, och sedan hoppas på att någon hör av sig till mig och vill träffas. Jag behöver japanska kompisar, känner jag ju ;) Och vem vet, nån jag träffar kanske jag lust att hjälpa mig med cykelköpet :p Man får inte vara dum!
Hur som helst. Det var ju fint väder, så efter det här gick jag ner mot centrum, åt middag, och sedan gick jag hem. Jag kollade på google maps när jag kom hem och konstaterade att jag gått nästan en och en halv mil idag. Så nu känner jag mig duktig ;)

Planerna för resten av veckan är lite lösa. Om vädret fortfarande är fint imorgon kanske jag åker ner till Nara. Detta var Japans första permanenta huvudstad (lite beroende på hur man ser det, historieskrivningen är lite svår), numera är det en rätt liten stad som är känd för två saker; en enorm Buddhastaty, som jag aldrig såg förra gången jag var där, och en enorm park som är full av i princip tama rådjur. Rådjuren såg jag förra gången och tyckte synd om dem, de såg inte ut att må så bra, de var tjocka av alla kakor turisterna matar dem med (man kan köpa dem i parken just för ändamålet), och deras päls var fläckvis tunn och ... nja, de mår väl bättre än djurparksdjuren här i Japan, men ändå. Hur som helst är det Buddhastatyn jag är mest intresserad av den här gången :)
På torsdag ska det regna, så jag ska sitta inne och skriva, om det inte kommit något jobb att göra, och sedan på kvällen ska jag ut på ett dockmöte (mindre än det som ska ske i Tokyo, men en bra uppvärmning). Helgen får vi väl se vad jag fyller med.

Vi hörs!

12 kommentarer:

Myggan sa...

First! (...yes, I'm ashamed of myself.)
Japan ser hemskt ut, usch vad jag inte är avundsjuk... :P Synd med cykeln, men det löser sig! Det låter som om du har en fortsatt spännande tid framför dig :)

Katarina sa...

Du kan väl vika tranor? Ett måste inför besöket i Hiroshima.

mamma sa...

Antar att du inte tänker cyklar till dessa platser du planerar resa, men vad sägs om lite resesällskap om någon japan nappar på din "skaffa-kompis-lapp"? Det vore kul och lite läskigt;)

mormor sa...

Å, jag skulle vilja följa med på de resor du planerar. Skönt att värmen har kommit. Jag gillade vädret vi hade. Vinterkappan prisade jag som du vet.Lycka till med cykelköp.Fina bilder som vanligt!
Jättekramar!

Andy sa...

Myggan: You should be, shame on you! Men bra att du inte är avundsjuk, det har du ju absolut ingen anledning att vara! ;)

Katarina: Jag får nog öva upp mina skills i tranvikande, tror jag, det var länge sen jag gjorde det nu ...

Mamma: Haha, nej jag tar nog tåget ;) Vi får se om jag hittar nån som vill och kan sällskapa, det vore ju som sagt lite kul :)

Mormor: Ja det var ju tur att du hade vinterkappan med dig, och vi hade ju bra väder såtillvida att det inte regnade eller så, så det fanns ju inte jättemycket att klaga på :) Tack!

Kristin sa...

Hej! Nu har jag läst ikapp en massa inlägg (blir lätt så när man ska skriva tenta ;)). Vad mycket du har gjort! Kul att din mormor var och hälsade på, ni verkar ha haft det trevligt :)

Blir avundsjuk på värmen (bland mycket annat ...). Vi har haft några varma dagar, men jag blir hela tiden lurad av solen och tar på mig för lite kläder och fryser när jag går ut :(

Kul att du annonserar om vänner! Hoppas du träffar några snälla människor :) och att du lyckas fixa en cykel. Cyklar är bra! :)

Nu måste jag återgå till plugget X) Massa kramar!

Pappa sa...

Jag vill ha en sådan där bro på tomten, den var fin. Nu har du fått upp ångan när det gäller utflykter vill jag lova, kör hårt.
Känner igen det där med japaner som gömmer sig. Först tyckte jag det var dålig service, sen insåg jag att dom var rädda :( Det var snällt av dig att backa i cykelaffären.

Om jag minns rätt så var det rätt lätt att få tag på japaner som ville prata engelska så du hittar nog någon att ta med som förkläde.

Andy sa...

Kristin: Hej! Välkommen ikapp! ;) Ja, jag har haft väldigt kul (roligare än tentaplugg, vill jag nästan lova).
Elak med lurig sol, man ska inte lita på den vid den här tiden på året :o
Lycka till med tentan! :)

Pappa: Ja, jag ser fram emot när tomten på Åland ser ut som en japansk trädgård - med bro och stenträdgård och allt! - jag och mormor konstaterade att ni är på god väg ;)
Ja, jag får hoppas på att jag kan hitta någon som kan agera tolk :)

mormor sa...

Viken tankevurpa! De där 500 yen jag skrev om är inte många kr. Det räcker bara till ett par snett. Fick för mig att det var rätt mycket pengar. Det ät inte lätt att vara gammal och försöka räkna om yen till kronor och ören. Knäppt!
Har du en cykel i dina ägor nu?

Katarina sa...

Fb strular för mig så jag skriver här istället. Det här är ju inte sådana dockor som du har skrivit om men coolt ändå tycker jag.

http://omni.se/utrikes/c7a1e805-cc09-467f-b00b-3ccb19d0c557?source=aftonbladet

Andy sa...

Mormor: En förmögenhet är det kanske inte, men det räcker för ett par bussresor iallafall ;) Ingen cykel ännu, tyvärr, väntar fortfarande på svar på min kompis-annons.

Katarina: Ooh, läskigt! X) Och rätt häftigt. Och sorgligt, det finns verkligen massor av såna i princip övergivna byar i Japan.

Teresa sa...

Jag läser i min dgen, mycket långsamma takt! Vad kul att du hade det då bra med din mormor, och wow, heja dig med kompis-lappen! Ska bli jättekul att läsa om dina planerade utflykter :)