Sidor

lördag 14 mars 2015

Sista dagen med sällskap (för den här gången)

Idag var sista dagen mormor var här. Sista heldagen, iallafall, men imorgon blir det bara att följa henne till flygplatsen, och skyttelbussen hämtar oss vid mormors hotell vid tio i åtta på morgonen, så det blir inget gjort innan dess.

Men det har varit en väldigt trevlig dag idag. Vi började med förmiddagsfika och begav oss sedan iväg mot Kyomizudera. Vi tog vägen genom Yasaka Jinja, som är ett shrine (helgedom) som ligger en bit norr om Kiyomizudera, och har en hel del fina byggnader och natur, och vägen vidare mot Kyomizudera går genom väldigt fina gamla gator.

Porten in till Yasaka Jinja
Böner uppknutna på snören
Totoro! :D Jag tror det är en affär, men jag gick inte in
Sedan Kiyomizudera. Hur ofta jag än skriver det namnet så vill det inte flyta, det är inte gjort för att kunna skrivas enkelt på ett tangentbord ;) Men detta är alltså ett tempel som ligger i östra bergen i Kyoto. Halvvägs upp i berget, och man får en väldigt fin utsikt därifrån på fina dagar. Idag var kanske inte en jättefin dag, det var lite mulet, men idag hade de en liten festival i templet. Kyomizudera är byggt kring ett litet vattenfall, och det sägs att en blå drake brukar komma och dricka därifrån. Den är draken är nån sorts symbol för templet, och då och då hålls en parad där draken välsignar besökarna. Eller nåt liknande, det finns inte riktigt någon genomgående förklaring till den här ritualen vad jag kan hitta, men det där är vad jag har tolkat det som.
I vilket fall som helst så hade jag läst att det här skulle ske idag, och tänkte att det var något man ju måste passa på att visa upp. Så vi tog oss dit, och väl där så var det inte helt lätt att veta var man skulle vara när. Vid två skulle paraden börja, men vi visste inte var nånstans. Så vi gick helt enkelt vändan runt templet, men det visade sig ju att vid två skulle man vara vid huvudingången, och dit fick man inte komma tillbaka när man väl gått halva varvet. Vi blev stoppade när vi försökte. Så vi gick till utgången istället, och där, utanför huvudingången, hittade vi en klunga japaner som stod och verkade vänta på nånting. Så vi satte oss i närheten och väntade vi också, och det visade sig ju att dit gick paraden, och en ceremoni hölls där. Och eftersom vi var där rätt tidigt så fick vi ganska bra platser att se det hela från, så det löste sig ju alldeles utmärkt :) Jag filmade lite, men tyvärr kan jag inte lägga upp filmerna här, de är för stora och jag orkar just nu inte lista ut hur man redigerar ner dem.

Ni får en bild av draken på väg ner mot oss, iallafall :) 
Efter detta var ju planen egentligen att ta oss till Sanjusangendo och titta på alla statyerna där, men det visade sig, upptäckte vi när vi satt och åt lunch och kikade i guideboken, att de stänger redan vid halv fyra, vilket var exakt vad klockan var då. Så det blev inte av, istället hittade vi en busshållplats och åkte till Kyoto Station. Och vi fick nöjet att trängas lite med japaner, för det var en väldigt fullpackad buss. Knappt så vi kom på, och knappt så de som skulle av innan Kyoto Station kom av. Så, ja, där var vi lite moderna en stund, tittade på stationen, och fikade på Starbucks. Detta mest för att min lunch inte varit vidare god (Tempura-nudlar - försökte vara japansk, men det var ingen höjdare), så jag behövde hitta någonting annat att äta, och det blev så svårt att välja så vi valde något som vi ändå kände till lite grand.
Men därefter åkte vi upp till gamla kejserliga palatset och tog en promenad i trädgården i skymningen. Vilket var en riktigt fin avslutning på dagen, den där trädgården är jättestor och fin och vi var nästan ensamma där, vilket var en skön kontrast gentemot Kyomizudera.
Så det var avslutningen. Eller, sen åkte vi till mormors hotell och satt där en stund, men sen skiljdes vi åt, för vi ska ju upp tidigt imorgon. Jag måste faktiskt upp ännu tidigare imorgon än i tisdags när jag hämtade henne från flygplatsen ... ojojoj.

Nu har jag kommit på fler saker jag egentligen tänkt nämna här, men de får vänta tills imorgon, för nu måste jag sova. Godnatt :)

8 kommentarer:

Pappa sa...

Va mycke saker ni hittar på. Mormor kommer att vara helt utsliten när hon kommer hem. Men förmodligen med ett leende på läpparna.

mamma sa...

Idag uppenbarade sig den himmelska draken för er;) En sån tur att ni fick så bra platser för att se paraden. Det var nog Draken som vaktade er och såg till att ni gick åt "rätt" håll:)
Härligt att du kunde ge mormor en så underbar vecka.
I morgon är det söndag och du får ta en vilodag.
Kram mamma

Andy sa...

Ja, det har hänt mycket, men det har varit kul, verkar mormor också ha tyckt :)

mormor sa...

Hej! Vilken vecka jag har haft 1 Tack anndreée1 Rullat igenom hela bloggen. Ska läsa den noga när solen har gått ner. Jag har en jättefin upplevelse- och resesklldring i bloggen.
Resan hem gick hur bra som helst.
KRAM Mormor

Andy sa...

Hej! Jättekul att du kom och att du uppskattade resan! :) Och skönt att du kom hem utan problem :)
Kram!

mormor sa...

Nu har jag läst om alla våra upplevelser vi hade i Kyoto. Vilka dagar!! Så bra du har dokumnterat allt och vad bilderna är fina.jag kan inte bestämma mig för vad som var det häftigaste upplevelsen. Allt var så kul. Du är en skicklig guide som vet mycket om Japan och kan välja ut de mest intressanta attraktionerna.
Jag glömde ge dig mina myntyen som jag hade i portmonän.ca 500 yen. jag ger den till Fredrik. Mynten kan vara bra att ha till buss och T-bana resor.
Jättekramar

Hikargh sa...

Det verkar som att du har det bra där. Många bekanta områden som får nostalgin att rent av rinna genom svettkörtlarna. Jag skulle kunna säga "glöm inte att gå dit!", men det verkar som att du är på god väg att besöka alla de nödvändiga platserna.

Har du förresten en kamera? Hur känner du för att klippa ihop videofilmer? Det vore jätteroligt att se dina äventyr i rörelse.

Andy sa...

Mormor: Jättekul att du hade roligt! Haha, ja mer mynt säger man ju inte nej till :)

Hikargh: Haha, ja jag tror att jag kommer hunnit besöka alla platser man kan tänkas sakna när det väl är dags att åka hem igen :)
Jag har ingen filmkamera, nej, min kamera kan visserligen filma men inte så långa snuttar, och framförallt vet jag inte alls hur man redigerar film, så ... jag har filmat lite grand och kommer säkert ta några snuttar till, men tveksamt om det kommer bli någonting av det, tyvärr :p