Sidor

fredag 6 mars 2015

Shopping! Typ ...

De senaste dagarna har varit lugna. Jag är förkyld, så jag har mest hållit mig inne, suttit och jobbat och oroat mig för att jag ska göra av med så mycket el på A/C att jag måste betala för mig (10 000 yen ingår i hyran, går jag över det får jag betala mer).
Det är inte en allvarlig förkylning, jag tror jag hade lite feber i tisdags, men sen dess har det mest varit att min hals känns svullen. Vilket egentligen bara gör det än mer irriterande, för då känns det som att jag borde göra nånting när jag blir rastlös.
Så idag kände jag att jag nog mådde tillräckligt bra för att kunna gå ut och se mig om. Jag åkte ner till Kyoto Station, mest för att hitta turistinformationen och hämta ett exemplar av Kyoto Visitor's Guide, en broschyr som ger aktuell info om vad som händer i Kyoto och hur man bäst tar sig till vissa platser. Förra gången jag var här hade jag ju bott här tillräckligt länge för att hitta till det mesta när jag väl fick besök. Nu har jag glömt bort det mesta, och i och med den här förkylningen har jag inte kunnat göra så mycket research som jag hade tänkt inför när mormor kommer. Dessutom ger den här broschyren lite tips om parader och festivaler och sånt som sker under månadens gång. Så det är trevligt.
Hur som helst, när jag hade hämtat den så gick jag och åt, våning 10 av Kyoto Station består av en himla massa ramen-restauranger, så jag gick och åt ramen (nudlar, alltså). Det var jättegott. Det roliga var att jag satt med japaner till höger om mig och andra västerlänningar till vänster, och hörde en distinkt skillnad. I Japan är det nämligen inte bara förväntat utan rent av artigt att sörpla i sig mat, och jag hörde det från höger, men inte ett ljud från vänster. Själv anammar jag gärna den traditionen, särskilt när jag äter nudlar, för de är jättevarma och sörplandet hjälper ju till att kyla ner dem lite.

En del av Kyoto Station från utsidan. 
Utsikt över Kyoto från taket på Kyoto Station (bilden är tagen genom glas, därav speglingen)
Ramen! (Ursäkta färgen, det var inte fotovänlig belysning)
Efter denna lunch så gick jag till Bic Camera, där jag hittade laddningsbara batterier. Och andra batterier, som jag var tvungen att köpa för att ...se bild ;) Och, ni vet, som alla välsorterade elektronikbutiker så bestod första våningen till två tredjedelar av mobilskal till iPhone, medans andra våningen bestod av en tredjedel elektronik, en tredjedel hushållsartiklar (städsaker, tandborstar, hygienartiklar osv) och en tredjedel öl och annan alkohol. Såklart. Jag gick inte högre upp, för jag var ju egentligen bara ute efter batterier.

Jag menar ... Pokémon! :D
Resten av dagen ägnades åt detta värdelösa nöje att försöka hitta kläder. Att shoppa kläder är inte roligare i Japan än det är i Sverige. Tyvärr. Jag hittade några ställen som var lite intressanta, ett ställe som hade varit jätteintressant om inte kläderna hade kostat uppåt 35 000 yen, och ett enda ställe som faktiskt sålde lite kläder jag kunde tänka mig att använda. Vid det laget var jag dock så trött så jag köpte ingenting utan skrev bara upp var det fanns, så jag ska gå dit senare och handla.
Saken är att jag hittade massor av ställen som sålde kläder i min stil – färger, hippie-aktigt – men de sålde nästan enbart kjolar, klänningar, blusar, och så vidare. Det är säkert dit jag till sist kommer gå för att hitta överdelar, men kjolar och klänningar har det stora problemet att de i allmänhet inte har några fickor, vilket stör mig. Ja, det är mitt största problem – fanns det kjolar med fickor som såg bra ut skulle jag inte ha något alls emot att ha på mig dem.
Jag är lite bitter. Jag blir alltid bitter när jag har shoppat kläder. Sorry, jag ska nu övergå till någonting som istället gjorde mig jättelycklig: tygbutiker.
Jag har hittat två tygbutiker, en av dem utforskade jag ordentligt idag, och … wow! Jag ska aldrig mer säga att tygbutiken i Märsta är stor X) Okej, jo, men den här var större – tre våningar – och hade framförallt mycket mer prylar. Jättemycket knappar av alla de storlekar, massor av jättevackra tyger, och de hade band! Jag har letat jättelänge efter band av olika sorter, alltså att använda till att dekorera kläder, och bara hittat samma sorter överallt i Sverige – vissa bra sorter, men jag har saknat mycket – men det är här de har gömt sig! Så dit kommer jag gå, förr eller senare, och lägga massor av pengar på saker jag inte kommer kunna använda förrän jag kommer hem igen ;) Men, alltså, jag kommer ju behöva mjuka saker att packa eventuella ömtåliga prylar jag vill ha med mig hem i … eller hur?

Tygbutik!
Nu låter det som jag har varit och shoppat utan att handla alls idag, det är inte helt sant. Jag gick in på Loft och köpte sängkläder, en handduk och en kudde. Saker som jag behöver under tiden jag är här. Sängkläderna är jättefina, ni ska få en bild när jag har tvättat dem och bäddat med dem, för exakt hur fina de är kommer inte synas förrns då. Handduken är jättemjuk och kudden var ett fantastiskt inköp. Den är nämligen till för att sitta på – det här skrivbordet är ju inte direkt gjort för att sitta länge vid, så jag har varit tvungen att hitta nödlösningar på vissa problem. Ett av dem är att stolen är för japanska ben, och därmed för låg för att jag ska kunna sitta bekvämt och nå pedalen jag använder när jag jobbar. Detta är nu löst, med en jätteskön kudde som därmed också löser problemet att en hopfällbar stol inte är optimal att sitta flera timmar i streck på.

Ja … roligare än så blir det nog inte, är jag rädd. Ha det bra, så hörs vi när jag har något mer kul att berätta! :)

Här har vi en bild på hotellet mormor kommer bo på sedan. Ligger riktigt bra till :)

7 kommentarer:

Feffe sa...

Låter bra att du är ute och orienterar dig lite, hoppas du hittar något spännande evenemang både åt mig och åt mormor :)

Krya på dig!

Andy sa...

Jodå, det verkar finnas gott om evenemang att välja mellan, och enligt prognosen kommer du dessutom precis när körsbärsblomningen ska vara som allra finast, så där har vi minst en sak att göra :)

mamma sa...

Jo, att köpa kläder, då måste man vara i rätt mod, för är man inte det kan man lika bra vända i dörren.
Spännande med tygaffären - det vore något för din kusin Agnes. Ni kanske kan starta en AA-butik med färgglada, sprakande och laddade kläder :)

Kram mamma

Pappa sa...

Hoppas förkylningen ger med sig. Hur många kilo tyg kan du ta med dig hem? Kyoto Station är en väldigt speciell byggnad massor med luft och rulltrappor och sedan takterrassen. Intressant det där med hur man äter. Men man ska ta seden dit man kommer, speciellt när den är ändamålsenlig.

Andy sa...

Mamma: Ja, jag hoppas på att det går bättre nästa gång, helt enkelt.
Haha, ja det vore ju en idé! :D

Pappa:
Tja, min väska vägde 10kg under maxvikten när jag åkte hit, så. Sen finns ju alltid alternativet att skicka hem saker, eller till och med smuggla ner lite i mormors eller Fredriks väskor när de inte tittar ;)

Teresa sa...

Köpa kläder är jättejobbigt/jättekul beroende på så himla många faktorer. Att inte hitta nåt man vill ha är helt klart ett stort minus. :( Hoppas det går bättre när du ger dig ut igen!

Gud vad kul med så många tyg-butiker! (Har du varit i knapp-butiken på Kungsgatan nån gång? Om jag minns rätt har de massa band, men om det mest är samma överallt kanske det är likadant där.)

Andy sa...

Ja, man måste ju vara på rätt humör för att orka fortsätta även när man inte hittar saker :o

Ja, jättekul! :D (Hm, nej, där har jag inte varit, jag får kolla in det när jag kommer hem igen) :)