Sidor

fredag 1 maj 2009

Pannkakskväll

Jepp, idag har vi haft pannkakskväll :) Jag, Tarmo, Henrik, Maria och Anna, en av Henriks klasskompisar. Det var jättetrevligt. Och alla tyckte om pannkakorna :D Glad för att det var jag som lagade dem ;)
Det blev pannkakor, glass och jordgubbssylt. Och det var fantastiskt roligt och trevligt och gott och sånt :)
Vi satt nere hos Henrik, för han hade städat idag. Och åt och lyssnade på musik och pratade om film och politik och... okej, egentligen mest det, och inte i den ordningen. Först och mest politik ;)

Och skolan idag var helt okej. Inte ens så trög som man kunde tänka sig att den skulle vara så här en liten klämdag mellan ledigeter och kul ;)
Det här inlägget kommer att skrivas baklänges nu, bara så ni vet.

Skolan, iallafall. Trevlig. Kubota-sensei spenderade halva första lektionen med att tala om svininfluensan, eller vad den nu kan tänkas kallas på svenska... som jag inte har hört talas om annat än från lärarna i skolan ;)
De är iallfall oroliga att den har kommit till Japan, via en student som varit i Canada och pluggat. Det är en kvinna som är lite sjuk - inte ens bekräftat att det är den som har kommit, men de är ändå oroliga. Och om det nu under Golden Week bekräftas, och om det kommer fler fall, så kommer skolan att stängas ner för ett tag, vet inte hur länge. Och min lata svenska hjärna hoppas lite att det är så för då blir jag mer ledig ;) Men iallafall. vi blir upplysta om det nån gång innan torsdag om vi inte behöver komma till skolan då ;)
De är lite paranoida när det gäller sjukdom, japanerna... vilket är konstigt. Alltså, maskerna de har på sig när de är förkylda för att inte smittas, och planerar redan hur skolan ska vara ledig om det här osäkra fallet visar sig vara svininfluensan :s Ändå har de ingen förståelse för sjukdom egentligen... äh, märkligt är det...

Jag har egentligen en fruktansvärd huvudvärk just nu, så det här inlägget kan tänkas avslutas snabbt, och inte vara så sammanhängande fram till dess, bara så ni vet.

Vi går vidare till gårdagen, för att skynda på lite. Utflykt med skolan om ni minns :)
Vi åkte till en sjö som ligger en bit norr om Kyoto. Det var jättefint, verkligen. En liten sjö och så lite skog omkring, och berg i bakgrunden. Och jättegod glass fanns det man kunde köpa ;)
Det var fantastiskt, så fort vi kom dit och såg glasskylten gick typ fem av oss svenskar för att köpa glass X) Bara svenskar ;)
Anyway. Det var ju en liten tävling, några som sprang kring sjön... inklusive Kurita, maratonlöparen ;) Han kom fyra ;) Erik och Anders var etta och tvåa på den sträckan - två svenskar :) Ookawachi-sensei vann på den kortare sträckan :)
Och sen spelade vi spökboll :D Några av oss ;) Jag var med typ... treom gångar... det var jätteroligt! Egentligen roligast i början när det typ var jag, Henrik, Kubota-sensei, Mitsuka-sensei, och typ tre kineser. Sen kom fler kineser, och då var det inte lika kul längre. För då började nämligen kinesernas fördomar komma fram. De kastade bara bollen till andra killar, och de trodde naturligtvis jag var tjej, så jag fick inte göra annat än att hålla mig undan när de kastade mot mig. Vilket jag gjorde väldigt bra, faktiskt. Okej, jag är egentligen inte bra på att kasta, men jag är sur på att de inte gav mig en chans innan de tog för givet. Blä på dem.
Men det var kul ändå. Och varmt var det. Och soligt, jag blev solbränd... två ränder på armarna, jättekonstigt, jag kan inte lista ut hur jag satt för att bli solbränd just så X) Men det blev jag iallafall...
Och så gick jag barfota en stund :) I ren trots, för att det var varmt och vi var i en park... tyvärr var marken just där grus så jag blev tvungen att sätta på mig skorna igen så småningom, och sen hade jag ont resten av dagen... men ändå! Ren princip ;)

Vad har vi annars då... onsdag. Jag och Maria satt och skrev. Inget annat intressant hände...

Det där är min huvudvärk som gör sig påmind, snart avslutar jag det här. Först ska jag bara berätta om lite andra planer...

Eh...
Okej, på måndag ska jag och Tarmo åka till Nara har vi bestämt. Vi har inga tider eller nåt ännu, men vi SKA dit. s'deså. Får bestämma närmare på söndag :) Mata rådjur ska vi göra :)
Och annars... imorgon ska jag och Maria skriva igen, för vi har börjat på ytterligare ett nytt roligt projekt ;)

Sen var ju frågan om vad Golden Week är för nåt egentligen. Det ä rflera helgdagar som är samlade här kring början av maj. På söndag är det Constitution Day, på måndag "gröna dagen", på tisdag barnens dag, och på onsdag är man ledig för att kompensera att en av helgdagarna var på en söndag. De lediga dagarna är viktiga för japanerna - det är så, att om en helgdag är på en lördag eller söndag, så blir man ledig på måndagen, eller nästa egentliga arbetsdag, för att se till att man faktiskt får vara ledig på riktigt ;)
Så, anyway, det innebär att vi är lediga fem dagar i sträck :) Och det kallas Golden Week, många tar ledigt de två andra dagarna bara för att passa på att ha en hel vecka ledigt ;)

Och det var väl allt jag hade idag...

Ber om ursäkt för alla stavfel jag är övertygad om finns i inlägget, min högra tinning mördar mig så jag orkar inte läsa igenom. Har faktiskt skrivit större delen av inlägget med stängda ögon, så förlåt mig ;)
Och ja, det är nog lite korkat att tvinga sig att skriva inlägg trots huvudvärk, men jag har inte skrivit på länge, och tyckte att nu måste jag faktiskt, annars kommer jag inte tycka att jag har nåt kul att skriva om imorgon. Brukar gå så.

Imorgon ska ni dock få lite bilder som jag tog vid sjön. Orkar inte lägga in dem ikväll. Kommer imorogn, jag lovar och svär.

Så. Hoppas ni alla har haft en trevlig Valborg och sånt :)

Kram på er!


(what's wrong with me today?)

Ge mig kommentarer :)

Nu ska jag lägga av med det här. Hejdå. Vi hörs ;)

3 kommentarer:

molly sa...

"Kram på er!


(what's wrong with me today?)"

Tss, tss. Det är väl trevligt med kramar? ;)

Jag vill också ha Golden Week! Onda japaner som gör så att man blir ledig på en annan dag istället för på helgen :o Eller, bra för er som är där, möjligen, men... orättvist ;p Först ditt majlov, och nu det här. Jag är dömd att aldrig få vara ledig lika mycket som du är. ;)

Pannkakor låter trevligt :D Och du är bra på att göra panakor juh. Så et var inte så konstigt att de tyckte om dem, methinks :)

Svininfluensan, ja. Folk här har lite panik över den med, men inte så väldans farligt. Grejen är ju att den knappt ens är lika farlig som vanlig influensa, det är bara det är den är väldigt smittsam. Så visst att man kan bli sjuk om man har klen hälsa, men vi andra klarar oss nog ;p

Hoppas ni kommer iväg till rådjuren då :)

Och kram på dig med!

Unknown sa...

Jaha var ska vi börja? Mat bloggen i dag blev det kyckling med sparris, hericonverts, ärtor, kokta morötter och en sås på matlagningsyogurt. Mycket gott mamma hade gjort ett fynd i recept boken.

När det gäller svininfluensan så kan jag bara konstatera att du inte läser nyheter, ingen överraskning :) Alla skriver om den nu, det är helt enkelt det mest intressanta som händer i värden nu. Det är inte många som dött eller så men bara tanken kittlar tydligen journalisterna oerhört. Och kanske en och annan lärare :)

Undrar varför jag tycker det är bra att Kurita inte vann. Och varför tycker jag det är bra att svenskar vinner? Patriotisk? inte jag väl?

Kineser är speciella, tror jag. Eller också är det fullt naturligt att man agerar så, om man är kines. Nä jag kan inte analysera en kines. Bry dig inte om dom, dom är som russin... Om du kommer ihåg :)

Sen önskar jag massor med bilder :)

lisbeth sa...

Nu är det slut på friden här på Henriksro. Säger bara INTERNET;) Men jag lovar skicka ett vanligt brev till dig ändå:)

Japan är bra som håller på sin ledighet. Här i Sverige tar man bort helgdagar och lägger dem på lördagar (midsommar- och allhelgonaafton). Och vill man lägga till en helgdag (nationaldagen) måste det kompenseras med att man tar bort en helgdag (annandag pingst). Infaller sedan helgdagar en lördag eller söndag får man ingen kompensation alls:( Kanske får vi dock det för nationaldagen i år som infaller på en lördag:)

Roligt att ni fick komma ut och se lite landsbyggd och att ni fick röra på er. Heja Sverige! Ser fram emot bilder:)

Synd om dig men skickligt att skriva inlägg med bultande huvudvärk och "förbunda" ögon. Hoppas du fick sova ordentligt och att huvudet är vän med dig igen:)

Ha en skön ledighet och hälsa alla rådjur, men se upp för fästingar;)

Kram på dig:)