Sidor

måndag 18 maj 2009

Butainfruensa (och andra japanska underligheter)

Moahaha, nu har japanerna panik över denna svininfluensa X)
Som bekant läser jag inte tidningen, eller anstränger mig för att få reda på någonting i nyhetsväg, så jag har länge varit lyckligt ovetande om denna panik som tydligen finns i hela världen ;) Och jag är fortfarande lyckligt ovetande om hurdan paniken ser ut i Sverige och resten av världen.
Men.

Idag när första lektionen började, upplyste Ookawachi-sensei oss om att svininfluensan har nått Japan. I lördags blev ett barn i Kobe (stad en bit härifrån) sjukt, i söndags rapporterades fler fall i både Kobe och Osaka, och idag är alla skolor åtminstone i Osaka stängda. Enligt Ookawachi-sensei är flera hundra personer sjuka.
Så till lektionen hade hon med sig den här:Vilket är en flaska "handalkohol". Vi beordrades gå och tvätta händerna "noga, mellan fingrarna och upp på handlederna också" och sen fick vi handalkohol sprejat på våra händer och hon såg mycket noga till att vi smetade in hela händerna med det X)
Det var så hysteriskt underligt att jag nu tänker bryta min regel att inte lägga upp bilder på människor, särskilt deras ansikten, på internet:
Här sprejar Ookawachi-sensei Kaku-san med alkohol ;) Och bredvid sitter Anders, Go-san och Loka och dör av skratt, och Israel står bakom där ;)

Och, well... med största sannolikhet kommer influensan komma till Kyoto också och då kommer även Kyotos skolor, inklusive vår, att stänga för någon vecka. Behöver jag tala om att hela klassen hoppas? ;) Till och med kineserna :p

Och folk går omkring i sina fåniga ansiktsmasker - de där jag har nämnt tidigare som de har på sig för att inte smitta varandra med förkylningar och annat elakt - nu hela tiden trots att de inte är sjuka. Bara för säkerhets skull. Kanske en tredjedel, möjligen en fjärdedel av alla människor jag såg på vägen hem från skolan (tänkte inte på det på vägen till) hade sådana masker på sig ;)

Har aldrig varit med om något liknande X)

Så... japanska underligheter, helt enkelt ;)


Aja, jag har me att berätta om dagen. Bland annat att jag går omkring och funderar på om jag ska sluta komma så tidigt till skolan på måndagar ;) För er som inte vet så kommer jag i princip alltid till skolan en timme innan vi börjar. Bara för att jag tycker om att vara tidig. Och jag vet inte om jag har nämnt det, men för ett par veckor sen var det en kines som kom fram till mig och började prata. Hon frågade om jag gick på Nihongo Center och blablabla... sen började hon naturligtvis prata om Gud. Eller, Jesus var det hon nämnde. Hon frågade "har du hört talas om Jesus-sama?" (-sama är ett titel man sätter dit på folk man har jättemassa respekt för). Och jag svarade "Eh... ja?" Och hon försökte få mig att gå till hennes kyrka :s
Iallafall, hon kom fram till mig idag igen, och började prata igen. Och frågade vad jag höll på med (jag satt och skrev) och sen frågade hon om mina armar.
Alltså, det är extremt varmt i Kyoto just nu (nej, inte helt extremt, men över 20 grader, jag ignorerar att det kommer bli värre) så jag går omkring i T-shirt hela tiden. Och hon var den första som bestämde sig för att fråga vad ränderna var för nåt. Och jag svarade att jag hade gjort det själv, och hon blev förskräckt och frågade "varför?" helt förstörd. Och jag kunde ju inte riktigt förklara det, så... well. Anyway, till sist sa hon "Gud älskar dig och din kropp, som en pappa älskar sitt barn, så älska dig själv också" typ.
Och sen sa hon att hon förmodligen kommer vara utanför skolan varje måndag, så vi skulle ses igen :s
Och därför vet jag inte om jag vill komma till skolan lika tidigt på måndagar som jag gör i vanliga fall ;)


Nåja. Annars kan jag rapportera att jag hatar det vi pluggar just nu. Ett ord "you" som uttalas "yå" och inte som engelskans you ;) Som kan användas på fem sätt:
1. som jämförelse, typ "ett berg av läxor"
2. som gissning, "det verkar som om det inte är någon i det andra rummet"
3. som beskrivning av ett mål, "jag tittar på japansk film för att bli bra på japanska"
4. som beskrivning av en förändring, "på sista tiden har jag börjat äta grönsaker"
5. som exempel, "jag gillar TV-serier i stil med Stargate"

Var är logiken? Nej, usch, det är inget roligt. Okej, egentligen är det nog inte så förvirrande som jag tänker mig, det är mer logiskt om man tänker japansk uppbyggnad på meningarna, men ändå... japanska språkets underligheter, säger jag bara.

Och ja... det var väl det... nu ska jag plugga kanjis i väntan på att mitt ris blir klart så jag kan äta middag, och sen ska jag och Maria skriva. Vi skriver massa roliga saker just nu, som ingen människa någonsin får läsa ;)
För övrigt kommer jag få risabstinens när jag kommer hem till Sverige. Jag äter ris fem eller sex dagar i veckan numera. Japanskt ris är så fantastiskt gott! Jag måste bara börja variera mig lite mer i vad jag har till riset ;) Ska experimentera med curry, tror jag.

Okej, det var en parentes som ni inte har någon nytta av att ha läst, men sånt kan också vara kul ibland :)

vi hörs :)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Paniken är nog inte så stor här heller faktiskt. Det stod mer i tidningarna för några veckor sedan.

Knepigt med religiösa människor som inte låter en vara i fred. Är den där kinesen en elev på skolan? Sen brukar man väl kunna säga åt sådana där att lämna en i fred, dom brukar vara rätt ofarliga.

Sen vill jag också ha 20 grader varmt. Här är det 12 grader och regn. "Yå" verkar vara ett användbart ord :)

När det gäller ris så kommer inte jag att äta ris 6 gånger i veckan. Bara så du vet.

molly sa...

Folk har haft lite panik över svininfluensan, ja. Det är drygt. Med tanke på att det bara är en vanlig influensa, inte mer dödlig/farlig än så. Det är bara att det är väldigt mång som blir smittade av den här varianten samtidigt typ :p

Jag avskyr männniskor som ska frälsa en. Säg att du är hindu eller något så kanske hon försvinner ;)

Jag har precis haft prov på användbarheten i logaritmer och "ln av e". Jag förstår känslan av att det inte finns nån logik i det man ska lära sig ;)

Feffe sa...

Haha, tror inte det är så stor panik när det gäller svininfluensan här. Tittade på WHOs hemsida och igår vid 06:00 var det 7 stycken som blivit smittade i japan (3 i sveriga), och av de 8480 personer som blivit smittade är det endast 72 som har dött, varav de flesta i mexico där jag misstänker att sjukvården inte är den bästa. Inte mycket att ha panik för :)

Finns ett spännande (dock smått makabert) spel där du kan skapa din egen svininfluensa också ;)

Det finns många inovativa sätt att göra sig av med religösa människor (fråga om hon vill följa med att handla en kista att sova i till exempel), men det bästa vore naturligtvis om det räcker med att säga att du inte är intresserad av kristendom...

mormor sa...

Hej!Thomas har hjälpt mig med min knäppa internetuppkoppling, så nu kan jag åter läsa din blogg igen.
Kul att du är nöjd med kap.9!Hoppas att jag kan få läsa boken när den är klar.Dina kinesiska vänner skapar lite "oro" hos dig. En del tror att du inte gillar dem, bara för att du inte tycker om att "dösnacka", andra försöker frälsa dig. Håll i hatten,Andree och kuta från den där "måndagskinesen" .Du skulle också kunna hålla för öronen och skaka energiskt på huvudet.Begriper hon inte vad du menade då, så begriper hon ingenting annat heller.Gå på bio i Japan verkar rofyllt. Tyst i salongen och ingen äcklig lukt av popkorn.Härligt!!! Sen bara, lycka till i nästa cyckeltävlig mot gamla tanter. Sa du att hon var så där 60 år? Hu så gammalt!!!
Mormor

lisbeth sa...

Man kan undra om munskydden hjälper mot smittspridning om folk ändå blir förkylda/drabbas av svininfluensa, då kanske handspriten gör bättre nytta. Men japaner har ju som vana att alltid tvätta händerna före maten ändå, så jag vet inte. Dock var det lite si och så med tvål på toaletterna. Där borde handspriten göra stor nytta;)

Man borde få slippa påträngande personer som försäljare, metroutdelare och religösa fanatiker:s
"Inte intresserad" "Har inte tid" säger jag för att bli av med dem.

"Yå" du, språk är komplicerat och japanska i synnerhet;)

Kul att riskokaren kom till sådan använding. Börjar du komma upp i japanska risportioner också?;) Här börjar vi se fram emot färskpotatis:)

Kram

PS. Finns gott om vildsvin i Nynäshamn i alla fall;) Mig vetligen har ingen av dem infuensa:p