Sidor

tisdag 12 maj 2009

Bara ett random inlägg

Idag är det tisdag. Och det har varit varmt! När jag cyklade till skolan drack jag en halv flaska vatten på vägen, och var väldigt glad att jag hade satt på mig minimalt med kläder. Och att det åtminstone blåste lite ;) Det var solsken, inte ett moln på himlen, och jag kollade inte temperaturen förrns jag kom hem, men då var det molnigt och ändå 24grader varmt.
Så jag har fått lite försmak på hur sommaren kommer att vara. Idag plus ett tiotal grader till. Woho...

Hrm, bort med negativiteten nu. Det är ett ord, s'deså.

I lördags kväll åt jag middag hos Henrik, tillsammans med honom och Tarmo. Det var Tarmo som lagade maten, och det var jättegott :) Sen satt vi och pratade... Alissa och Maria kom ner också. Sen gick Henrik, Tarmo och Alissa ut till nån klubb, och jag och Maria gick upp till mig och skrev en stund.
Sen var det söndag... spenderades också med att skriva...
Sen var det måndag. Jag vaknade kvart över tolv. Hörde inte ens klockan de två gånger den ringer innan dess. Och jag vaknade med en fruktansvärd huvudvärk och min tinnitus var så hög att den överröstade min musik. Så jag höjde musiken, och skrev ett mail till Tarmo att jag inte skulle komma till skolan.
Tinnitusen lugnade ner sig efter en stund, huvudvärken var kvar tills eftermiddagen. När den gick över lite grand gick jag upp och åt lunch, och sen städade jag mitt badrum, för att känna att jag gjorde någonting produktivt. Sen skrev jag uppsatsen om mors dag, där jag drog till med en lögn om att vi lagar god mat till vår mamma, bara för att jag ville använda en meningsform vi lärt oss ;) Och så skrev jag rent ett par andra uppsatser. Och pluggade lite kanjis.
Så blev en ganska duktig dag till sist.

Jag försökte somna tidigt. Jag tog tabletten och var jättetrött, så jag trodde verkligen det skulle gå, men det var alldeles för varmt så jag sov väldigt dåligt... men, men, jag sov iallafall...
Idag mådde jag bättre, har haft små anfall av huvudvärk av och till under dagen, men det går över när jag är inomhus och dricker massa vatten. Det är med andra ord vädret som gör detta mot mig. Jäkla sol. Hoppas jag vänjer mig snart...

Skolan var lugn idag. Vi hade kanjitest, jag tror jag gjorde rätt bra ifrån mig trots att jag inte var med på genomgången av de fem sista igår. Misstänker ett fel, har säkert något till, men jag skrev på alla platser iallafall ;)
Och så var det en läxa jag inte hade gjort till Katsumis lektion. Dåligt av mig. Men, men, det är inte så farligt.

Btw, Japan är ett extremt klyshigt land!
Idag hade vi läsförståelse. Texten var en rapport efter en undersökning som gjorts. 1000 personer hade fått fylla i en enkät om vad de helst ville skulle försvinna. Bokstavligt talat: "vad skulle du helst vilja sudda bort?" från livet, alltså.
Och här är svaren:
Det vuxna män och kvinnor helst ville sudda bort var pinsamma saker de gjort i sitt liv. Typ att somna i klassrummet och tala i sömnen, och halka på gatan när det regnar och hålla tal med öppen gylf och sånt. Och det är ju helt naturligt. Men:
Bland män var nummer två "att behöva långa pengar från bankan" och nummer tre "idiotiska politiker". Bland kvinnor var nummer två "finnar i ansiktet" och nummer tre "kroppsfett". Och bland barn var ett "betyg" två "prov" och tre "pinsamma saker".
Är detta en klysha så säg?
Jag började nästan undra om de verkligen givit samma enkät till alla, eller om det var särskilda man- och kvinnosvar. Sen kom jag fram till att det nog inte behövdes, för egentligen är det där logiskt. Bara det att... well, som sagt, klysha.

Jaja. nu ska jag plugga. Imorgon har vi prov igen, på kapitel 2 av boken. Jag ska iofs försöka göra om samma bragd som från förra gången och se om jag kan få ett okej resultat utan att plugga extra, men den här gången är jag inte lika säker på att jag kommer det. Känns som att jag inte har varit tillräckligt uppmärksam, jag kan knappt komma ihåg någon meningsuppbyggnad som vi lärt oss under kapitel 2... så jag ska läsa igenom det iallafall och se vad det handlar om...

Jo, förresten, på Katsumi-senseis lektion fick jag en liten överraskning. Hon med, fast åt andra hållet. Jag är tydligen den förste av hennes elever på flera år som faktiskt skriver dagbok :o Alltså, riktig dagbok - inte den här bloggen, utan lilla dagboken jag håller vid sidan om också ;) Tydligen väldigt få som gör....

Nu ska jag plugga. Godnatt :)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Nu får du nytta av din svinkalla lägenhet :) Jag förstår att du går in i badrummet, den kallaste platsen på jorden. Eller åtminstone i lägenheten :)

Synd att du också har det jobbigt med värmen när den kommer. Keps på, drick vatten och vistas lagom mycket i solen...

Du har varit väldigt lite online på sista tiden :( Men läxor och skrivande är väl roligare :) Mat och kompisar är ju sällan fel.

Mormor sa...

Konnichiwa!!!Se vad jag lärt mig !!jag skulle gärna ta emot den värmen som besvärar dig. Här är det en kylig maj. Takeda-sensi, en helt annan lärartyp än Kurita.Det är så kul att hon intresserar sig för din bok. Hur gick det med kap.9 förresten??? Och hur gick det på kanjitestet???
Var på Roj-teatern i söndags och såg Peter Pan . Den var verkligen jättebra.
Kram Mormor

lisbeth sa...

Du ljuger bara lite, för du lagar faktiskt god mat åt mig, andra dagar på året:)

Fy för huvudvärk:( Goda råd av pappa då han också har besvär med vårsolen:)

Jag tror dina dagböcker är mer nyanserade än mina dagboksanteckningar:) Men lite kul är det att läsa dem nu. Jag har kommit till år 1989 i
mitt "projekt". Bara 20 år kvar, så är jag i kapp med tiden och jag suddar inte ut några pinsamheter;)

Nu ser vi dock fram emot pappas födelsedag, Thomas student, Christians x-jobb och MORSDAG:)

Håller tummarna för dig i morgon:)

Kram mamma

Teza sa...

Detta är en kommentar at Teresa. Teresa har hjärnsläpp just nu, så hon kommer inte på något kuligt att skriva. Därför började hon skriva om sig själv i tredje person, och nu kan hon inte sluta. Teresa tycker det är illa, och hoppas du har förståelse för hennes predicament.
För övrigt så saknar hon sin dagbok, nu när du nämnde den. Skrev nämligen en massa i Oz, men slutade när hon kom hem.
Ok, ska sluta nu. JAG. =) Jag har bara inget kul att skiva i dagboken längre, så det känns inte lika motiverat. Skrev ju ut en tjock dagbok på en och en halv månad. Hur går det för dig? Skriver du på dator eller för hand?
Kram!