Sidor

lördag 23 maj 2009

休みましょう

Rubriken läses "yasumimashoo" och betyder... "låt oss vila" eller nåt sånt ;)

För nu är det så att svininfluensan officiellt har nått Kyoto, det var en tioårig pojke som blivit sjuk, som inte varit utanför Kyoto, så nu är den här. Till och med i samma område som min skola ligger :p
Så alla Kyotos skolor, inklusive min, är stängda måndag-onsdag nästa vecka. Kanske längre om massa fler blir sjuka, det får vi se.
Jag är egentligen glad för detta, men jag är sur på att japanerna är japaner och har bestämt sig för att vi måste gå i skolan under sommarlovet istället ;( Jag tänker påstå att jag har förbokade biljetter och boende nånstans långt bort så jag kan inte gå i skolan då, för... nej, ingen skola på sommarlovet! Sådeså :( Inte nån som råkar vilja komma och hälsa på under sommarlovet så jag får ett äkta alibi? ;) (jo, det var en seriös fråga)

Anyway. Det innebär iallafall nu att jag har fem lediga dagar, och det tycker jag är trevligt :)

Ikväll ska jag ut med Tarmo och ha vår Sword Fight Night, med de plastkatanas han köpte i Nara :D Och jag ska göra mitt allra bästa för att inte upprepa the amount of alcohol ingested i Nara :s
Kanske får vi sällskap av Bibi-san, en av kineserna i klassen :) Vi frågade henne igår, hon skulle ta kontakt om hon ville med :) Frågade Maria med, men hon ska umgås med annat folk ikväll.

De andra lediga dagarna kommer spenderas med att skriva. För jag har massa inspiration. Vilket fyi är bad news för mina karaktärer. Jag har nu officiellt utsett mig till sadist, bara så alla vet det. Nästan alla mina karaktärer har haft hemska liv, med misshandel, våldtäkt, död och elände, och har de inte det så har de väldigt korta liv och dör innan de fyller tjugofem. Eller en kombination av båda. Korta, hemska liv. Och det blir bara värre och värre, jag vill inte veta vad jag kommer ha gjort med alla mina karaktärer om fem år :s
Men... så länge jag håller det i böckernas värld så är väl allting bra ;)

Jag skriver på kapitel 10 av 12 i mitt projekt just nu :) När jag inte skriver på hemskheter från andra berättelser... Mitt projekt hålls faktiskt relativt plågfritt... är det ett ord? Äh, you get the picture. Okej, det är lite folk som dör, men det är faktiskt ett måste i en fantasybok. Fantasyböcker där ingen dör är orealistiska (ignore the innate unrealisticness of Fantasy as a genre) och tråkiga. Men jag har iallafall inga tortyrscener ;)

Nu kom jag på att jag måste be om ursäkt för all engelska som poppar upp här och var. Men alla tankar i mitt huvud är just nu på engelska (eller japanska, men den översätter jag eftersom jag ju vill att de flesta av er ska förstå iallafall), jag överstätter det här as I go, och där jag inte kommer på någon bra svensk översättning skriver jag bara dit engelskan jag har i mitt huvud.
Detta för att överhuvudtaget få ut detta inlägg, för det var för länge sen jag publicerade något sist.
Så ni får be om översättningar för det ni inte förstår sen :)

Hmm... vad mer... om nån är intresserad hatar elektronik mig. Jag har just varit och köpt en ny mus, för att min gamla bestämde sig för att inte fungera längre... kändes inte igen av datorn och kopplades in och ut trots att jag hade den i datorn hela tiden, så... nä, den är skrotad. Nu har jag en Logicool ;) Vilket heter Logitech i Sverige och typ överallt annars, men inte i Japan för de vill vara unika ;) Och hade redan innan ett företag som hette Logitec. Som min externa hårddisk är skapad av, så dem litar jag inte på ;p

Och annars har jag nyligen insett att jag faktiskt bara har fyra månader och typ en vecka kvar i Japan! :o Mindre än fyra månader tills skolan slutar :o Tiden har gått jättefort! Nästan läskigt fort. Snart är jag hemma igen, vad ska jag göra då? :o Utom att umgås med alla folk jag har saknat medan jag har varit här... förr eller senare måste jag ju ta tag i mitt liv igen ;)

Men, men. Det är en stund kvar.

Hade jag mer att skriva? Tror inte det... tror jag ska laga mat nu, äta nån slags lunchmiddag, för klockan är tio i tre och jag har inte ätit nåt idag. Jag är en dålig människa. Men det visste vi ju redan :) Och jag måste ju ha i mig mat innan ikväll, annars kommer det gå illa :s

Så... mat :)

3 kommentarer:

Feffe sa...

Hade tänkt från början att jag skulle komma och hälsa på i sommar, men jag har ingen lust att resa själv, och entusiasmen hos mina kompisar har varit måttlig... Så tyvärr kommer jag nog inte i sommar, så du får hitta på någon annan ursäkt ;)

lisbeth sa...

Jaha, och vad gör alla lediga japaner nu? Sitter de och trycker hemma och isolerar sig från omvärlden eller tar de tunnelbanan in till city och trängs i affärer;)?

Nåja ledighet är väl ok, men som sagt "arbetstid" måste tas igen:(
Men att ta av planerad ledighet är inte roligt:s

Sätt markören och klicka på "Feffe" ovan om du inte redan har gjort det:) Och som sagt, så länge "sadisten" rör sig i Fantasivärlden är det ok;)

Du har varit borta från Sverige länge nu, när du upptäcker att dina tankar är på engelska och tom japanska! Kan se det i din stavning av det svenska språket också;)

Tur att det bara är elektroniken som hatar dig;) För du är en riktigt Lovande-gigandisk-cool typ X)

Ha det så gott!
Kram

Unknown sa...

Ni får väl övertyga lärarna att ni pluggat flitigt när ni inte fick gå i skolan så slipper ni kanske sommar plugget. Försök få kineserna att säga det, dom är nog mest trovärdiga när det gäller att ha pluggat :) Men dom kanske ser det som en bra möjlighet att få var ytterligare några dagar i skolan...

Undrar var du fått den där plågar iden från, inte från mig jag plågar bara små djur :)