Sidor

fredag 27 februari 2009

Weekends don't count unless you spend them doing something completely pointless

Bill Watterson - har ingen aning om vem det är, men han sa det där nån gång så han är smart ;)

Det är helg. Äntligen :)

I skolan idag var jag duktig. Under Kuritas upprop frågade han bara om vi hade någonting att säga... och jag pratade faktiskt :) Talade om för honom att jag tittade på InuYasha igår, utan subtitles, och att jag förstod lite grand ;) För de ovetande är InuYasha en japansk animeserie, så de pratade alltså japanska :)
Fick ett till exempel på japaners konstiga tänkande också. Richard berättade att han suttit uppe och pluggat (läst nån föberedande bok inför när han börjar högskolan i Sverige) hela natten och därför bara sovit i två timmar, och Kuritas reaktion var typ "Bra jobbat".

Annars hände inte så mycket under lektionerna. Vi började lite på nästa kapitel i Kuritas bok. Och under Igarashis lektion pratade vi om mat. Igen. Japaner älskar mat!

Efter skolan gick vi upp till Sakura för att betala hyran. Och tala om för dem att vi vill bo kvar efter mars - vi har ju bara skrivit kontrakt till och med mars.
Och så skulle Tarmo och Henrik få reda på vilka tider de ska jobba. På det där Guest Houset jag har skrivit om innan. Det är tydligen inte så många som vill jobba - de har typ fem olika personer som jobbar där nu. De letar efter fler som har lust att jobba där, framförallt under nätterna, men jag får inte jobba under nätterna ;(
Okej, jag har inte pratat med dem, men Anna fick inte jobba på nätterna för att hon är tjej, och de är oroliga att hon kanske blir våldtagen. Och oavsett vilka förklaringar jag orkar komma med om varför jag inte är tjej så finns ju risken för mig också. Och jag är jättesur på det, av så många olika anledningar att jag inte orkar nämna dem här.

Okej, med mina sömnproblem borde jag ändå inte jobba under natten, men jag tänkte att jag kanske kunde göra det någon natt i veckan, en fredag eller lördag eller nåt. för de andra tiderna är inte heller bra. På morgonen orkar jag inte upp, och då behöver de ju inte folk heller, så då finns det bara typ mellan fem och tio på kvällen kvar, vilket... well, quite frankly, det ger inte särskilt bra betalt. Det är 750yen i timmen, 3750yen per sånt pass. 350kronor ungefär. Det känns inte värt det. Inte just nu iallafall. Framförallt som jag inte är confident att jag klarar av japanskan tillräckligt bra.


Hur som helst. Nu är det helg. Jag ska tillbringa hela helgen med helt meningslösa saker, som människan där uppe föreslog ;)
Okej, inte riktigt. Har fortfarande en massa inspiration, så jag ska skriva. Och jag ska verkligen försöka plugga kanjis iallafall.

Har jag nämnt, förresten, att vi ska ha ett prov på det vi lärt oss under Tanakas lektioner? Kanjis och grammatik alltså. Jo, det har jag nämnt, kommer jag ihåg nu. Iallafall, den tionde mars ska vi ha det provet. Så det är snart dags. Så jag måste ha lärt mig alla kanjis då, så jag har en större chans att förstå frågorna åtminstone ;)

Så, jag har iallafall läst nästa kapitel i Kuritas bok, så jag har bestämt mig för att jag struntar helt och hållet i om jag är mer förberedd inför de lektionerna. Enda jag ska plugga i helgen är kanjis, om jag orkar det. Ska inte göra nåt tråkigt. Så det så. Bara ta det lugnt. Skriva, läsa, titta på film, spela pinball ;)

:)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Bra att du visar honom att du kan, dessvärre så tror jag aldrig att han kommer att förstå varför du inte kan. Inget du kan göra något åt han saknar ju liksom troligen kompetens att förstå det.

Undrar om det är ok att sova på Kuritas lektion, om man pluggat...

Det var ju inte gigantiska löner precis. Konstigt att det är svårt att få någon som vill jobba. Du kan väl vara där med Tarmo och Henrik ändå och se hur långt din Japanska räcker.

Diskriminerande att inte tjejer får jobba på nätterna, men nu är det ju Japan. I ditt läge är det nog lika bra att inse att det blir en kamp du inte kan vinna, att få jobba på natten. Och med dina sömnproblem skulle nog resultatet av nattarbeta vara ganska oförutsägbart...

Det låter som en behaglig helg. Själv sitter jag på Rosella nu. Ska också ha en behaglig helg. Nästa gång jag reser österut blir det flyg :)

Teza sa...

Ok, lite forutsgbar vrede fran Teresas hall. Varfor skulle tjejer inte kunna fa jobba pa natten?! Vad fan! Som om vi inte riskerar att bli valdtagna mest hela tiden, om man ska tro nyheterna. Slut pa vreden, over till roligare saker.
Later inte som nagra bra loner det dar, dude. Om de vill ha folk borde de hoja lonerna och sluta diskriminera folk, for sant ar dumt.
Det dar citatet tyckte jag om massor, den manniskan visste vad han pratade om. Maste nastan ta reda pa vem han var, bara for att. =)
Kurita = dum, men det visste du redan. Oh vad duktig du ar som bara har sovit tva timmar, det ar ju jattebra.
Ha en bra helg, gor inget nyttigt, och sov at mig. Jag maste upp tidigt bade idag och imorgon pga utcheckning. Bla.
Kram!

Anonym sa...

Spännande japander som inte bryr sig om sömnen. Men jag tycker mig ha försått att det som är viktigast är ambitionen.

On a side note, såg en dokumentär för nån vecka sedan om en japansk programledare (tydligen en väldigt populär sådan). Han var i 60års åldern tror jag och sov kanske 3-4 timmar per natt. Hans dag började vid 4am när han gick i väg till tv-huset och gjorde nått progam. vid 8am (eller nått sånt) tror jag han tränade och sen hade han ytterligare program och möten på eftermiddagen. Någonstans på kväll en eller sen eftermiddag bastade han och tog en halvtimmes vila för att köra ytterligare ett program sent på kvällen (typ 8-9pm). Sen på kvällen var det fest och han drack hur mycket som helst tydligen innan han somnade runt midnatt eller nått sånt. Är inte säker på att de var exakt så dan såg ut men poängen är att han var ruskigt ambitiös (även om han festade en del som sagt) och det är väl så man ska vara i Japan.

Riktigt jobbigt som svensk om man helt plötsligt skulle få sånna krav på sig. Tycker iof att det låter som om du jobbar på ganska seriöst iaf. Jag menar 15/15 på rollspelet 10/10 på rollspel 14,5/15 på dialogen 2!! fel (det låter inte särskillt farligt i mina öron) och 1!! fel på kanji test. Och säkert topp resultat på flera andra prov som jag inte kommer ihåg samt att klasskompisarna verkar tycka att du är bland de bästa i klassen. I de flestas ögon (utom möjligen nån insnöad japans) är det en straight A student.

Side note number 2: Själv var jag nere hos grannen igår och såg på ninja film såg Shinobi - Heart under blade. Helt ok film utan att kanske vara nått mästerverk.

nästan 400 kanjis!! hjälp vad mycket tycker jag men det är klart det behövs antagligen en hel del tecken och ord för att kunna göra sig förstådd och förstå vad andra säger. Och det måste ju vara vad det hela går ut på så det är kanske inte så konstigt :)

Annars låter det ju som om det mesta i Japan är roligt :) När man läser så är det ju inte så många hemska dar iaf utan mest positivt och det är ju bra :D

Kul läsning och spännande att följa äventyret. Dina inlägg är långt ifrån tråkiga :)
/Christian