Sidor

måndag 23 februari 2009

What am I supposed to do with a ringing phone?

(random citat från Doctor Who)

Här kommer ett inlägg, bara för att jag inte har skrivit nåt på flera dagar...

Det har inte hänt så mycket som är värt att skriva om. Vi har fått reda på att vi kommer ha ett prov på det vi lärt oss under Tanakas lektioner någon gång i mars. Så nu sitter jag och försöker plugga in det vi lär oss, vilket är rätt svårt, för vi går igenom ungefär ett kapitel i veckan och i varje kapitel lär vi oss mellan tre och sju nya sätt att bygga meningar. Jättekomplicerat, faktiskt.

Och imorse pratade vi lite om detta innan lektionerna. Och jag fick reda på att jag hos de andra eleverna anses vara bland de bästa i klassen :s Which is... ood (en till grej från Doctor Who, jag vet att ingen förmodligen begriper alls hur roliga de här små citaten är, men de gränsar till hystriska, tro mig) :)
Iallafall. Richard trodde till och med att både jag och Tarmo skulle få bättre resultat än honom på provet. Jag är övertygad om att Tarmo kommer få jättebra resultat, men jag är också övertygad om att jag inte alls kommer få så bra. Richard kommer göra bättre ifrån sig än jag, och säkert Anders också...
hur som helst... det var lite chockerande. Så bra är jag inte.
Likadant, Erik sade på fullt allvar att jag säkert skulle klara av att prata med en japan utan några större problem. Vilket jag inte heller tror är sant.

Undrar om det är jag som har för dåligt självförtroende eller om de är de som fått fel intryck av mig...

Men hur som helst. Sen pratade vi om hur de skulle reagera när de inser vilka dåliga resultat många får. Vi kom fram till detta:
Om en elev klarar provet och resten misslyckas, så skulle man i Sverige misstänka att lärarna är dåliga på att undervisa. I Japan skulle de däremot anse att de har en klass med femton idioter och en normal människa.
Kulturskillnader...


Iallafall. Vad mer... jo, jag har lärt mig över 200 kanjis :) 210 stycken kan jag nu närmare bestämt :) Skriva alltså, jag kan läsa några till. Inte många. Mellan fem och tio till kanske.

Jag kom inte iväg till Osaka i helgen. Men jag måste dit någon gång inom en snar framtid, för min externa hårddisk is on the fritz. Den hackar, och den tappar bort saker som ligger på den :( Och jag har försökt göra felsökning på den två gånger. Första gången var den på i två timmar och var 14% färdig. Andra gången var den på i sex och en halv timme och var 29% klart. Sen hängde datorn sig så jag var tvungen att avbryta. Massor av fel hittade den också.
Jag ska försöka köra igång det igen i natt, till efter skolan imorgon, och se om det hjälper. Har inte stora förhoppningar.
Så jag måste tillbaka till affären i Osaka där jag köpte den och lämna in den och upplysa dem om att det är fel på den. Blä, säger jag bara. Hatar att göra sånt på svenska till och med, på japanska har jag bara en vag aning om hur det ska sägas... men jag ska försöka...

För övrigt har jag kommit fram till att jag måste skaffa mig en fritidssysselsättning. För att nåt annorlunda ska hända, för att spontant träffa japaner då och då... men jag är blyg och lat och dålig på att hitta saker, så jag ska försöka få med mig någon att göra nåt kul. Tarmo, förmodligen, för han vill också ha nåt att göra. Så om vi hittar nåt vi båda är intresserade av så... :)
Vet inte riktigt vad. Jag tycker det vore kul att börja på japanskt bågskytte, eller nån annan sorts sport. Tyvärr är jag inte intresserad av någon form av kampsport, vilket verkar vara lättast att hitta, men... sätta igång med tennis igen kanske - vi har ett sånt ställe inte långt härifrån. Eller... well... baseball är stort här, kanske vore kul att pröva på ;) Vet inte, vi får se helt enkelt. Nåt ska jag iallafall försöka hitta.


Och... jo, ja har äntligen läst ut The Name of the Wind ;) Den var jättebra! Nu vill jag ha dag två :( Bok två, alltså... nu!
Det är andra boken jag läst ut medan jag varit i Japan. Nästan fem månader. Två böcker. Jag är dålig.
Nu har jag påbörjat Wizards Inc. Novellsamling, som förhoppningsvis är lika rolig som alla andra novellsamlingar som är edited av den människan ;)

Ja, det var väl det. Nu ska jag fortsätta plugga lite grand. Starta om datorn så den kan fortsätta försöka hitta fel, och kanske göra nåt åt dem, på min hårddisk. Och gå och lägga mig och sova så jag orkar med en till skoldag imorgon :)

Godnatt.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Du är bra. Du fattar det mesta utom att du är bra. Vad ska vi göra åt det? Men passa nu på och sug i dig för det här är ju det intryck du sprider omkring dig. Även om du inte kan svara på alla frågor så har dom märkt att du kan svara på frågor som dom inte hade kunnat svara på. Helt enkelt för att du är bra. Att du får feber i hjärnan i bland det vet vi vad det beror på, tyvärr får du det trots att du är bra.

Du kommer även att lyckas lämna in din hårddisk och få dom att fatta att den är kaputt. Det är inte alla som kan förklara det på svenska. "Jodå jag har kört felkontrollen och den visar massor med fel" osv...

Du är helt enkelt fantastisk.

Undrar förresten om åkomman som drabbade dina hörlurar till MP3 spelaren gått över till dina hårddiskar i stället...

Anonym sa...

Du kan massor, mer än du tror och det är det som andra ser. Att det känns olustigt att kasta sig ut i det "okända" mötet med andra människor har jag all förståelse för. Men rigga "fallskärmen" med lite enkla, användbara fraser så kommer du att landa mjukt.
Kort sagt: du är bra, du kan och du kommer att överleva:)

210 kanjisar:o Imponerande. Snart kan du börja författa på japanska;)

Dina hårddiskar är hårda mot dig:( eller också trilskas de med dig för att de vill att du ska ut och träna japanska;) Vem vet, de kanske har någon god ande i sig som bara vill hjälpa dig på traven:)

Förstår inte riktigt, har du bara läst två böcker av alla dem du köpt? Här börjar föresten bokrean i natt:)
Jag tänker dock sova och i morgon måste pappa upp tidigt och åka med mig till tandläkaren;) Gissa vad han tycker om det...hi,hi.

Teza sa...

Yay! Inlagg. Och nu bara maste jag se Doctor Who, det forsta citatet var ju hur kul som helst, aven out of context. =)
Detta, dude, ar ett tecken pa hur bra du ar: folk sager att du ar bra. Mycket tydligt och bra tecken. =) Sa da maste du ju vara bra.
Fritidssysselsatting ar bra, hoppas du hittar nagot kul. Sjalv skulle jag ju kora kampsport, men det kanske du kunde lista ut. ;)
Kram!