Sidor

söndag 15 februari 2009

Duktig dag...

Mhm, idag har jag varit duktig. Faktiskt.

Nu ska vi se... imorse gick jag först och främst till Nitori och handlade. Köpte en kudde att sitta på under min kotatsu, och ett nytt futonöverdrag.
Sängkläderna här är lite irriterande, kan jag tala om.
De sängkläder vi fick med i själva lägenheterna blev noppriga med en gång och är nu jätteobekväma att sova i. Framförallt futonöverdraget. Nån gång i oktober köpte jag nya sängkläder - trodde jag - men det visade sig vara enbart ett påslakan. Men det är fortfarande bra, mind you.
Sen köpte jag ett helt set med nya sängkläder nån gång i november, första gången jag var på Nitori. De var gjorda i något mystiskt, jättemjukt tyg som vi (jag och Signe) tänkte säkert inte skull noppra så lätt. Men vi hade fel, även det futonöverdraget är nu nopprigt och elakt. Påslakanet är fortfarande okej, däremot, liksom örngottet.
Nu har jag alltså köpt ett tredje futonöverdrag, i ytterligare ett annat material. Hoppas på att det håller sig bekvämt, annars blir jag ledsen.
Iallafall... nu har jag ett futonöverdrag, två påslakan och två örngott, alla icke-matchande, men... well, that's very me ;) Så jag klarar mig. Så länge detta nya är snällt mot mig.

När jag kom hem från Nitori åt jag lunch, och sen började jag städa. Jättemycket städade jag. Tog mig nästan fyra timmar, vilket är quite an achievement i den här lilla lägenheten. Men nu är iallafall allt rent. Inklusive badrummet, som jag faktiskt inte vet när jag städade sist :s Det var på tiden nu kan jag ju säga iallafall...

Jobbigt är att i princip allting i hela lägenheten blir flottigt. Förmodligen för att min köksfläkt är urusel och gör lite eller ingen nytta.
På Nitori tittade jag på skynken/gardiner eller nåt sånt att hänga upp i dörröppningen mellan köket och rummet. Det skulle ha två fördelar. Dels skulle det hindra röken från matlagningen att ta sig in i rummet (och istället förmodligen göra den så tjock att man kan ta på den i köket, men whatever), och dels hålla värmen inne i rummet. Den försvinner nämligen just nu ut genom ytterdörren, som är gjord av metall och har hål i brevlådan, och överhuvudtaget inte isolerande på minsta vis.
Iallafall. Jag köpte inga skynken, för jag var inte säker på måtten. Nu har jag tittat lite och vet ungefär vilka mått jag ska ha. Måste bara köpa en pinne jag kan hänga upp skynket i.

Egentligen vill jag inte köpa de gardiner som finns på Nitori. Tror jag har nämnt detta förut, men Nitori har ingen som helst känsla för färger. I princip allt där är beige eller brunt. Allt. Möbler, köksartiklar, kuddar, sängkläder, gardiner, mattor osv. Mycket japanskt. Okej, bland textilierna finns det lite blå- och grönaktigt också. Men jag hade tur som lyckades hitta röda gardiner till min balkongdörr. Och de skynken som skulle kunna passa att ha i dörren till köket är beige eller bruna. Så jag tänker köpa en beige och hitta på nåt kul att göra med den sen. Textilfärg eller broderi eller åt, bara för att få lite fäg på det ;)

Vad annars. Tja, imorgon är det skola. Jag är frisk och kry nu och ska dit igen. Har inte fått umgås med folk på fem dagar, så jag längtar nästan. Efter att träffa klasskompisar iallafall.
Och nu kom jag ihåg det där med att hålla tal också. Hade jag faktiskt lyckats glömma bort fram tills nu. Inte med flit, jag lovar. Har bara inte tänkt på det. Fan, nu blev jag nervös igen.
Whatever, får se vem som håller talet imorgon, hur denne någon gör det. Vad den pratar om. Sen löser det sig väl på ett eller annat sätt. Hakuna matata.

Okej, ska sluta pladdra om onödigheter... ni kan få en till Random bild som jag tog i hissen utanför Nitori:På den här lilla bilden syns det inte så bra, men om ni klickar på den och tittar på bilden längst ner till höger på hissdörren så ser ni att det är en hand som det hänger en krabba i. Det tycker jag är väldigt kul ;) Den logiska förklaringen är väl att man ska se upp så man inte klämmer fingrarna i hissdörren, men iallafall. Jag kan inte låta bli att tänka "se upp för krabborna som springer lösa i affären" X)

Min humor är på en mycket låg nivå due to sällskapssjuka. Förlåt mig ;)

Nu ska jag duscha och plugga och sova. Ha det bra :)

5 kommentarer:

Teza sa...

Haha, du ar forlaten. Ar jag, som inte har nagon ursakt, ocksa forlaten? For jag tyckte det var kul. =)
Mycket duktigt, dude. Jag imponerad. Vill ocksa ha eget rum att stoka ner. =( Naja, bara 19 dagar kvar. =)
Kort kommentar, sorry. Hakuna matata, right? ;)

Unknown sa...

Nu är vi på väg hem igen. Helgen är slut :(

Tänkte på det där med ditt tal och Ville Viking. Du kan väl säga det du kan om honom, sen kan du väl fylla ut om Åland och finlandsbåtar och sånt resten av tiden. De hänger ju ihop lite grann. Och du kan skarva så mycket du orkar. Jag ska inte skvallra :)

Kul att se lite bilder.

Anonym sa...

Kommentar "Misslyckat":
Tur i oturen att din misslyckade dag inte inföll på fredagen den 13:e. Hur hade det då sett ut? ;)

Fler kommentarer följer :)

Anonym sa...

Kommentar "Happy Valentines!":
Hörde på radio att män önskar sig upplevelser och kvinnor smycken, men inte chockladhjärtan eller Alla Hjärtansdagskort. De är för uttjatade.
Däremot kunde många tänka sig bara en röd ros:) Till glädje för alla blomsterhandlare som faktiskt var de som initierade denna företeelse.

Själva firade vi det på Åland med en god efterrätt toppad med Droste:)

Kommentar till dagens inlägg kommer om en stund...

Anonym sa...

Kommentar till dagens inlägg "Duktig dag...":
Duktig du skulle jag vilja säga. Du har gjort en massa duktig idag vill jag lova:)
Flottiga kök är inte kul:s Det tog mig fyra dagar att storstäda köket hemma som jag kanske redan har nämnt;)
Och visst är det märkligt detta med städning. Att städa ett hus på mer än 150 kvm tar i det närmaste lika lång tid, som att städa en sommarstuga på ca 75 kvm. Man undrar hur det kommer sig :o

Du har idéer om inredning som verkar intressant och personligt men även ändamålsenligt, tycker jag.

Du löser talet, absolut.
Spånar lite på pappas förslag om Ville Viking: hav, båtar, farfar sjökaptenen, fiska, lägga nät, röka flundror, sjöscouter, segling vikingar, Stenåldersbyn, Vikingamarknad, Medeltidsveckan, Gotland.. nej nu är jag ute och cyklar;)

Känns som det här blev en ganska lång kommentar och lite flummig mot slutet:o Är nog dags att gå till kojs;) så jag säger Simma lugnt:)

Kram