Sidor

tisdag 17 februari 2009

Mystisk dag...

Här har vi min dag:

Den började med att jag hade ont i magen när jag vaknade. Men jag insåg att det bara var nervositet, så jag ignorerade det.
Gick upp, pluggade lite, tittade på film, och sen hade jag tråkigt så jag bestämde mig för att cykla till skolan lite tidigare :) Så jag gick ut... ner till cykelparkeringen... och guess what? Min cykel var inte där! Jag stod och stirrade i chock en lång stund, sen började jag vandra gatan ner för att leta, sen gick jag upp till bokaffären, och där stod den... fortfarande låst. Så jag har inte minsta aning om vad som hänt. Nån som tagit den och burit dit den?
Iallafall. Jag har cykeln kvar, men det hela gjorde mig arg. Och rädd. Och... ja, det var inget roligt alls.

Men jag cyklade till skolan... parkerade cykeln, och låste fast den i ett staket för att vara på den säkra sidan.
Iallafall. Jag var först i skolan. Inte ovanligt, för jag är alltid där vid halv ett, när förmiddagsklasserna slutar...

Iallafall. Satt och försökte plugga men jag var fortfarande nervös och hade ont i magen så det gick inget bra...
Sen kom Kurita som skulle ha första lektionen med oss. Och han ropade upp oss... vi var tio pers där. Av sexton. Rätt dåligt, ja... Och det fick Kurita att bli sur på oss och ge oss ytterligare en utskällning för att vår klass är så lat. Det han sa var att vi måste ha en viss närvaro för att kunna förnya våra visum (vilket jag inte bryr mig om eftersom jag inte vill stanna längre än till och med september när mitt visum går ut), och att vi svenskar måste ha närvaro för att han ska skriva på papperen från CSN så vi får våra pengar. Scholarship som han kallar det.
Sen sa han att vår klass är allra sämst på hela skolan när det gäller närvaro. Sen började han jämföra oss med kineserna!
Kineserna pluggar i skolan, sen åker de hem och pluggar och så jobbar de dessutom. Jajaja, de är jätteduktiga. Och i och med det blir alla vi andra jättelata. För Kurita tycker att om kineserna klarar av det så klarar alla av det.
Och sen sa han dessutom att kineserna gör allt detta och efter det börjar de på japanska universitet, vilket de har tjänar ihop pengar till under tiden de pluggat på Nihongo Center. "No scholarship", påpekade han och tittade menande på oss. Det gjorde mig riktigt förbannad! Än sen då? Det är inte vårt fel att de inte får pengar från nåt CSN-liknande.
Sen sa han nåt om kinserna som jag tror skulle betyda nåt i stil med att de är ambitiösa och duktiga och klarar av att göra så mycket på samma gång. Men han sa "they are severely controlled". Vilket alltså betyder att de är väldigt kontrollerade och inte har någon egen fri vilja. Vilket är närmare sanningen, enligt min åsikt.
Kineserna kommer hit gör det av helt andra anledningar än svenskarna. De kommer hit för att plugga, för att bli nåt - just för att gå på ett japanskt univseritet, typ som Ryusa - Henriks kines - som är här för att lära sig japanska så att hon kan plugga engelska på ett japanskt universitet istället för ett kinestiskt.
Svenskarna är i allmänhet här för att vi av mindre seriösa anledningar är intresserade. För att vi vill göra nåt kul innan vi går vidare med livet.
Det är kulturskillnader - kineserna är uppfostrade att vara mycket mer ambitiösa och inte ha något liv. Svenskar har ett annat tänkande. Ett sämre, enligt Kurita.

Okej, jag ska sluta älta om det här. Jag blev arg på honom, bara.

Går vidare. Precis efter denna långa utskällning skulle jag hålla mitt tal. Och jag var arg och ville bevisa att jag var bra vad han än tycker, men... det kunde jag inte riktigt göra. Jag hade typ sju meningar förberedda ;)
Anyway, jag sa de meningarna, försökte få dem att låta fler än de egentligen var, sen lyckades jag svara på alla frågor jag fick :) Då kände jag mig duktig :)

Efter det hade vi rollspel, nämnde jag nog inte igår, men iallafall. Jag var med Anders, och vi hade kommit på en jättefånig dialog som handlade om att Anders hamster fyllde år och han skulle köpa en tjejhamster i födelsedagspresent åt den ;)
Och vi fick full pott :D Tio av tio :) Inga misstag :D
Fick choklad av Kurita för det ;)

Sen... well, hade lite mer lektion med honom, jag fick hjärnsläpp ett par gånger och visste inte alls vad jag skulle säga, men... well... gick bra ändå :)

Sen hade vi lektion med Tanaka, fick ett par hjärnsläpp under den också, som var jobbigare men jag överlevde dem med.
Fick tillbaka gårdagens kanji-test, hade alla rätt :) Fick en godisbit av Tanaka också då ;)

Förresten har jag och Tarmo bestämt oss för att åka till Osaka i helgen :) Och vandra omkring och hitta nånstans att dricka coctails och allmänt... tja, åka utanför Kyoto vilket Tarmo inte har gjort sedan han kom hit i oktober :)


Och det var väl allt som hänt under dagen. Nägra jättebra saker och några jättedåliga, så därför var det en mystisk dag ;)

Nu ska jag plugga lite kanjis :)

3 kommentarer:

Teza sa...

Ok, ocksa arg pa din idiotiska larare. Vad ar det for bra sak att inte njuta av livet och gora saker man tycker ar kul istallet for att bara jobba, jobba, jobba? Bara for att de inte har nagot liv och sakert inte alls ar lyckliga osv... Ja, jag blev lite upprord pa honom, dar. Never mind me. ;)
Vad ar det med dina cycklar som ar sa tilltalande? Japanska tjuvar verkar gilla dig, ondingarna.
CSN ar en mycket bra uppfinning som alla borde ha. Hoj studiebidraget! (jag ar inte alls girig, for jag far inte studiebidrag langre. sa det sa. =))

Unknown sa...

Bara det att cykeln inte stod på "rätt" plats kan ju räcka för att förstöra dagen. Det betyder alltså låsfast den.

Att jämföra svenskar och kineser håller ju inte. Men ur hans perspektiv är båda utlänningsufon. Jag tror inte att Kurita fattar att man kan plugga bara för att man tycker det är en spännande grej. Kineser pluggar ju för att överleva, det är skillnad det. Sen är det väl ganska opedagogiskt att skälla på dom som är där för några inte är där... Undrar om det slagit honom att det är ni som betalar hans lön?

Nåja presentationen gick bra det var väl kul. Och det mesta annat också jätte bra.

Kul att ni åker till Osaka, bilder säger jag bara. Men det gör jag ju alltid.

Anonym sa...

Cykel på rymmen! Hade den fått syn på någon annan tjusig tvåhjuling att kedja sig med? ;)
Tur att du hittade rymlingen:)

Oförskämt att skälla ut er som faktiskt gått till skolan:(
Och som dessutom övervunnit magont och andra olustigheter;)

Men vilken insatts du gjorde som fixade ditt tal direkt efter en sådan utskällning. Mycket bra gjort!

Och så fick du besvisa vad du verkligen kan, rollspel och kanjis:)
Och vilken fest med alla godisbitar:D

Låter mycket trevligt med en utflykt till Osaka.

Du gör ett fantastiskt jobb, bara så du vet:)