Sidor

torsdag 12 februari 2009

Misslyckat...

Ja, idag är det mesta misslyckat...

Igår var jag på dåligt humör, och yr och allmänt mådde dåligt... gick och lade mig tidigt. Vaknade vid halv sju imorse och var pigg, och tänkte att det var ju lika bra att gå upp då så skulle jag hinna göra massa saker innan skolan. Kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde... men jag låg i sängen en stund, sen gick jag upp, och satte mig under kotatsun och tittade på film. Only Yesterday - en animefilm från Ghibli. Samma folk som gjort Spirited Away, Min granne Totoro, Howl's Moving Castle, och vilka andra av deras filmer som har gått på svensk bio... för er som inte vet.
Men iallafall. Medan jag satt där och tittade (och kände mig lite stolt över att jag förstod en hel del av vad de sa på japanska), började jag känna mig yr igen. Jag åt frukost/lunch, men det blev inte bättre, så till sist bestämde jag mig för att det inte var nån idé att försöka gå till skolan. Skickade ett mail till Maria, som inte svarade, så jag skickade ett till Tarmo också, men han svarade inte heller, så nu vet jag inte om någon upplyste lärarna om varför jag inte var i skolan. Jag vill ha en mailadress till lärarna! För jag vägrar ringa och sjukanmäla mig, men jag vill kunna göra det till skolan direkt.
Iallafall. Sen satt jag kvar, och så småningom började jag känna mig lite bättre. Jag skrev lite läxa, pluggade lite kanjis... check it out:
Detta är alla kanjis jag kan hittills, i en mystisk röra ;)
Och några som jag misslyckades med... några av dem var såna med bara nåt litet streck fel, ett par såna som jag aldrig egentligen använt förut, och en eller två såna jag misstänker att jag aldrig kommer lära mig ordentligt. Typ tecknet för "gul" och för "plats/fabrik". Och "gul" förekom i kanjitestet i tisdags, och jag gjorde fel på den! Vet att jag gjorde fel, och självklart var det just i tisdags Tanaka bestämde sig för att rätta kanjiproven själva istället för att låta oss rätta varandras, så nu kommer han se ett fel, och tro att jag alltid brukar ha nåt sånt litet fel men att Tarmo bara är snäll mot mig och låter mig få poäng ändå, så nu kommer han inte tycka jag är bra längre.
Okej, jag vet, något av en överreaktion och jag tror inte på den själv egentligen. Jag är bara lite sur på att jag gjorde ett fel just den gången han kommer se det.
Men iallafall.

Jag försökte vara duktig och koncentrera mig på att plugga idag, men jag kan inte säga att det har gått jättebra. Har inte skrivit Igarashis läxa, har inte lärt mig dialogen till Kuritas lektioner, har inte skrivit så många kapitel läxor åt Tanaka som jag tänkt mig, och jag har inte kommit på vad jag ska prata om under mitt tal på tisdag. Har kollat igenom hela mitt rum efter nåt jag kan ha nåt intressant att säga om, och jag kommer typ bara tillbaka till bokhyllan och inser att jag har en massa böcker. Men mitt förra tal handlade om böcker, och jag kan inte tillräckligt mycket japanska för att kunna beskriva bara en bok. Eller en film för den delen, eller nåt sånt. tittade en stund på mina sömntabletter bara för att de är lite speciella, men gav upp den tanken också, ganska med en gång. Och så har jag funderat på min plånbok som har en bild på Ville Viking ;) Men... vad ska jag säga om honom egentligen? Det var bara en lite gullig tanke där en stund...
Föregående talare som jag hört har talat om sina aikaido-vapen (jag tror att det är aikaido han tränar, jag kommer inte riktigt ihåg) och om en schwizisk armékniv. Vet inte vad dagens människa hade med sig...
Så iallafall... sist jag fick en sån här uppgift, på engelskan i tvåan på gymnasiet, så förberedde jag mig inte alls utan tog bara upp en penna och pratade lite om att skriva. Skulle nog inte funka här. Framförallt som jag som sagt redan har pratat om skrivande och böcker. Jag är tråkig, men jag har faktiskt ingenting annat att prata om. Utom film. Och som sagt...
Nån som har nåt tips? Nåt ni tror jag kan prata om? Please?

Okej, nog om det.
Resten av dagen har varit rätt... well... jag misslyckades med att steka pannkakor! Jaja, låter också löjligt, men det är typ den enda maten jag är stolt över att kunna laga, och idag misslyckades jag med åtta av tolv pannkakor. Alltså, misslyckades såpass att de blev oätbara. Det har aldrig hänt mig förr, inte ens på gasspisen.
Så då blev jag på dåligt humör. Och var tvungen att skämma bort mig själv med grädde till de pannkakor som gick att äta för att inte bli helt deprimerad.

Nu sitter jag och försöker plugga lite till, inför risken att det blir rollspel imorgom som jag måste vara med på... och hoppas att jag är på bättre humör imorgon så jag orkar med att gå till skolan. Vet inte hur många frånvarodagar jag har kvar egentligen. Förmodligen inte jättemånga. Och det är läskigt. Och så vill jag inte missa saker nu när jag äntligen känner att vi börjat gå igenom sånt jag kommer ha nytta av. Om jag nån gång mot förmodan faktiskt skulle ge mig ut och prata japanska med japaner. Som det nu är...
Jo, just det, har ingen kontakt med Masae längre. Vet inte vad som hände, insåg bara att vi inte har varit i kontakt sen sist vi träffades... Är ju lite tråkigt... samtidigt som det var lite jobbigt att hitta saker att ha gemensamt med en 36-årig japan ;) Hoppas bara att jag så småningom faktiskt får lite kontakt med jämnåriga japaner... har ingen aning om hur man får det utom att gå ut på krogen... snart är jag faktiskt desperat nog att följa med ut nån kväll bara för att träffa folk. Hemska tanke...

Okej, jag ska nog sluta nu. Skriva av sig i all ära, men resten av dagens tankar får nog luftas i något privatare omgivning... ni ska inte behöva läsa alla mina klagomål.

Men som sagt. Om någon har något tips om vad jag kan tänkas prata om på tisdag, snälla ge mig :) Bara nån liten tanke, jag behöver hjälp att starta min hjärna om inte annat :)
Och... well... ge mig andra kommentarer om ni har minsta lilla att säga, för kommentarer gör mig glad. Vare sig de egentligen innehåller nåt vettigt eller inte. Bara att veta att folk har läst, liksom. So please? Jag behöver bli glad just nu.

No matter. Vi hörs. Nästa inlägg kanske är lite mer positivt om vi har tur :)

6 kommentarer:

Unknown sa...

Trist med misslyckade dagar. Undrar varför det ska vara så att man alltid lägger ihop alla små dåligheter så att dom blir en stor. Dom har ju i princip ingenting med varandra att göra... Det blir ju bara jobbigt.

Apropå Masae så får du väl sätta upp någon ny lapp.

För övrigt ska du prata om Dolle.

Anonym sa...

Bollar, runda bollar, avlånga bollar, gula bollar, schackmönstrade bollar, små bollar, stora bollar...

Det finns mycket du kan prata om, det gäller bara att bestämma sig för ett specifikt ämne. Du kanske inte kan säga det du vill få sagt, men det finns säkert massor med saker som du kan säga.

Anonym sa...

Jag är sjuk. Du har säkert smittat mig. Hav och kontinenter till trots ;p Influensa av något slag, tror jag... men jag har iallafall ätit chokladbollar :D

Ja. Uhm. Du kan prata om... måste man alltså ha med sig det man ska prata om till skolan? Kan du ta ett julkort kanske, och typ prata om vad som är på bilden och vem som har skrivit det och vad det står, och blabla? Vad du nu kan säga av det, jag vet inte hur avancerat det blir på japanska... ;)

Dåliga dagar är dåliga. Fast man har dem alltid, så det är lika bra att bara genomlida och hoppas att morgondagen blir bättre :)

Jag läser! Och jag tycker att du ska bli glad :)

Teza sa...

Kommenterar som beordrat. Inte for att jag nagonsin INTE kommenterar, men anda. ;)
Mycket, mycket coolt med alla kanjis du kan, dude! Impregmerad!(det dar var bara kul om du har sett Oliver och ganget, och kommer ihag dialogen. Jag ar en nord, I know.)
Du kan prata om din blogg. Om hur du skriver varje dag (inte for att du gor det langre, men vad fan, det behover inte de veta.) och lagger upp bilder och sant. Kanske for koplicerat for din japanska? Annars kan du prata om... att du har skrivit en bok, eller nat sant. Finns massor av grejer. Lycka till!
Kram!
Ps. Dagens ord: vulize. Coolt. ds.

Anonym sa...

Hur kan man lära sig vad alla dessa små streck och krumelurer till kanjias betyder. Ett felaktigt placerat sträck och vips betyder det någonting helt annat än vad man tänk sig.Jag har så dålig fantasi så jag tro knappt att jag kan hjälpa dig med stoff till din "talkshow" Kanske din fascination för ormar och drakar kunde vara något????
Dåliga dagar, det borde vara förbjudet i lag att drabbas av sådana!!!! Men du, efter regn kommer alltid sölsken!!!!!!

Anonym sa...

Jag upptäckte just en söt liten kanji på din bild som ser ut som en gubbe som springer :D Vad betyder den? :D Längst ner, andra från vänster? (a)