Sidor

söndag 8 februari 2009

28 dagar senare...

Nej, detta har inget alls att göra med någon skräckfilm överhuvudtaget ;) Har inte ens sett 28 dagar senare...

Hursomhelst, dessa 28 dagar är de skoldagar som är kvar tills första halvan av kursen är slut. När vi får vårt vårlov :) Och mina föräldrar kommer hit! :D
Jag sitter förresten och funderar på vad jag ska hitta på att dra med er till medan ni är här - några önskningar? ;)


Iallafall. Jag har massa skrivande om skolan i huvudet, så det är vad det här inlägget kommer handla mest om.

I fredags var det Robin som fick hålla uppropet. Så det innebär med andra ord att alla förväntas hålla det någon gång, så jag har nu förberett några frågor man kanske kan använda.
Det är inte så många frågor som krävs egentligen. Vi är väl femton pers i klassen, varav en aldrig är där, och Kurita brukar ställa samma fråga några gånger, så egentligen behövs bara fyra, fem stycken. Det är nästan alltid frågor av typen "vad gjorde du igår" eller "vad ska du göra i helgen" och så vidare. Och så nån sorts följdfråga i stil med "vad åt du för middag" eller "vilken bar tänker du gå till" och liknande. Alternativt "varför var du inte i skolan igår?" om det var nån som inte var det. Så det är såna frågor jag har förberett.
Inte för att det gör mig särskilt mycket modigare, jag vill fortfarande inte upp där och faktiskt ställa frågorna. Jätteläskigt juh!
Dessutom ska vi hålla tal igen. "Show and tell" ska vi ha - man tar med sig någonting - vad som helst - och så berättar man om det för klassen. I tre minuter typ. Jag ska hålla mitt tal nästa tisdag. Så jag ska studera vad de andra tar med sig så kanske jag kan komma på någonting.

Men... det pågår lite roliga saker också... jag har pluggat en massa kanjis ;) 166 stycken kan jag nu. 383 ska vi kunna tills lovet i mars. Det känns inte helt omöjligt... well, tycker jag iallafall. Det finns de som inte håller med mig, och på sätt och vis är det ju rätt många. Jag tycker det låter logiskt bara för att jag tycker det är så kul så jag har inget emot att lära mig massor på kort tid ;)
Iallafall. Annat roligt är... tja, i fredags fick jag beröm av Igarashi för att jag hade skrivit en läxa helt utan fel :) Första gången jag lyckats med det :)
Och på onsdag är vi lediga. National Foundation day är det :) Sånt är ju också alltid trevligt ;)

Annars pratar vi just nu hos alla lärare om våra planer för framtiden. Alltså vad vi tänker göra när vi åkt hem från Japan. Vilket är lite jobbigt, för jag anser mig inte ha några bestämda planer ;)
Well, jag vet att jag inte vill plugga på ett tag - helst ett år - efter att jag kommit hem. Men det innebär att söka jobb, och det är ju som vi alla vet inte världens lättaste ens under normala omständigheter. Nu när det är lågkonjunktur och såna konstiga grejer så är det ju ännu jobbigare. Men ja. Jag kan ju hoppas att jag kan få göra klart arkiven på Folktandvården ;) Det är ju ett par månaders jobb iallafall.
Sen skulle jag ju hemskt gärna vilja jobba på sf-bokhandeln, men den chansen är ju inte stor. Inte så att jag inte tänker pröva - jag hoppas att jag kan ha en fördel i att jag kommer kunna prata japanska vid det laget - men jag har inga stora förhoppningar.
Annars... pappas förslag att jobba som guide eller nåt åt alla japanska turister som kommer till Sverige hela tiden ;)
Vi får se helt enkelt...
Jag har hittat en utbildning som jag vill gå också, en författarutbildning som tydligen massa svenska författare har gått, och där massa av dem är lärare, och som tydligen är väldigt prestigefyllt att ha gått. Och som naturligtvis är jättebesvärlig att komma in på ;) Tarmo har gått den, det var han som berättade om den. Iallafall, den tänker jag också försöka söka in till, se om det går bra. För det vore coolt, tycker jag. Framförallt som jag ju inte har något annat drömyrke kvar än att faktiskt leva på mitt skrivande. Besvärligt, men man kan väl få drömma :)

För övrigt har jag bestämt mig för att jag ska skriva klart en bok medan jag är här. Okej, skriva klart ett till helt manus, som sen ska bearbetas massa innan det är en riktigt färdig bok, men iallafall. Har nästan bestämt mig vilken jag ska satsa på också. Och att den ska skrivas på engelska, inte på svenska, för min svenska är så förstörd nu så jag vågar inte försöka göra nåt seriöst med den ;)

Nåja. Vad annars.

Igår bakade vi - Henrik, jag och Maria :) Vi bakade semlor ;) Fast vi kunde inte hitta mandelmassa så vi hade chokladsås i bullarna istället ;) Det var okej, men mandelmassa hade varit bättre. Jag åt... fyra bullar. Tre varma, nybakta utan nåt i, och en med chokladsås och grädde... sen kändes min mage tre gånger så stor som den borde vara... och det kanske den var också, med tanke på all deg jag råkade sätta i mig också ;)
Det var kul iallafall :) Vi satt och pratade, bakade, tittade på film, och hade helt enkelt väldigt roligt :)


I fredags var det förresten mycket fint väder så jag tog en liten promenad längs floden innan skolan. Och jag tog lite bilder, som ni kan få titta på här:
Detta är den stora floden som ligger en gata bort från skolan :) Och med stor menar jag... well... relativt bred iallafall. Den är mindre än en meter djup - på de flesta platser med säkerhet mindre än en halvmeter. Och inte särskilt bred heller, så mina ögon är den egentligen inte förtjänt att kallas flod ;)
Men iallafall. Den är fin. Och man ser lite fina hus här och var, och bergen, och vatten är ju alltid vatten :)
Bild nummer två:Precis bredvid den stora floden går en liten flod - som definitivt inte är en flod, utan mer av en å eller kanal eller nåt. Men den är fin också, och jag är avundsjuk på de som bor i husen där precis intill. Som har sina balkonger precis över vattnet! Där vill jag bo när jag blir stor! Hrm, iallafall.
Bild nummer tre:Tio meter längre in mot skolan finns den här lilla ån, som också är jättefin. Med med eller mindre gammaldagsa hus på ena sidan och träd på andra. Usch vad det här är en fruktansvärt fin stad!

Och det var allt jag hade att skriva idag. Nu ska jag äta efterrätt, och fortsätta skriva på min bok :)

4 kommentarer:

Teza sa...

Min stalker har hittat mig! Vet inte om jag upplyste om att jag hade en creepy gubbe i Kilkivan som gav mig presenter och sa att han alskade mig nar han var full och sant? Han har i alla fall fatt min bloggaderss av Erika, en av de svenska tjejerna jag traffade dar. Det var han som hade lamnat ett meddelande. Ska doda Erika nasta gang vi traffas, bara sa du vet.
I alla fall, on to the commentary part of the commentary. =) Mycket fin stad, dude, aven om jag inte ar sarskilt fortjust i vatten at the moment. Oversvammingar lite overallt har. Inte just i Cairns, thank god, men typ halva Queensland.
Mer an 300 tecken? Coolt. De har inte sma forvantningar pa er. =)
Semlor! Vill ha semlor! Tank om de slutat gora semlor nar jag kommer hem? Nar slutar de med det anyway?

Unknown sa...

Klart man har önskemål. Åka Shinkansen, kolla på tempel, Tokyo, Körsbärsblommor, du får fixa en tidig blomning i år :). Äta fisk :) mm. Återkommer med fler saker när jag kommer på dom...

När det gäller uppropet så borde det ju egentligen vara läskigare att svara på frågorna. Du vet ju inte vad han kommer att fråga om. När du ska fråga kan du ju bestämma dig innan ved du ska fråga, eller?

"Show and tell" ta med din favorit penna och berätta om alla fina berättelser den hjälpt dig att skriva :)

Det är 5 veckor till lovet det blir drygt 40 kanjis i veckan, jag kan förstå om en och annan misströstar. Men så länge du tycker att dom är kul så kommer du att klara det, nästan lätt. Du tycks ha fin medvind i skolan nu.

Du har ju visst massor med planer det får du nog inse att du ska anse.

Det var en intressant variant på semlor. Teresa kan nog vara lugn sådana semlor kan man baka när som helst utan riskera att det är fel tidpunkt.

Fina bilder. Lite opraktiskt kanske med flera parallella vattendrag. Men fint att titta på. Strömmar det vatten även i dom små vattendragen?

Anonym sa...

Jag vill se din vardag, platser som du vistas på mycket. Sedan vore det trevligt att få höra Näktergalsgolv och se bergen och allt annat som pappa skrev om:)
Jag tror inte att vi kommer få långtråkigt i alla fall;)

Du är verkligen duktig som har lärt dig så många kanjis och också fixat läxan så bra. Grattis :D Det andra fixar du också:)

Intressant med "Show and tell". Jag använder "Tell, show and do" metoden varje gång jag har invänjning med små barn. Du kan ju låtsas att du står inför förskolebarn och pratar, för dom tycker allt är intressan ;)

Bra med planer och helt OK med drömmar så länge de är positiva och gör en glad, eller hur? ;)

Ser fram emot din nästa bok:)

Mycket fina bilder. Tänk att jag snart får se detta i verkligheten:o

Kul att jag kunde bjuda på semla:p Visserligen en japansk variant men ändå..

Apropå efterrätt. Behöver förrådet fyllas på? Finns kanske plats i någon väska.. Du får skicka en handlarlista :)

Snart bara 27 dagar kvar;)

Kram

Anonym sa...

Vad bra att skypen fungerade i söndags. Nu vet jag ju vad felet ligger.Jag måste justera sladdarna som går in i datorn ordentligt. Om det är någon som klara att lära sig över 100 kamjis på ett par veckor, så är det du. Du klara allt!!!Det är tydligen en vacker stad ,Kyoto. Riktigt "avundsjuk" på din mamma och pappa som kommer att få uppleva den.Inte lätt att hitta jobb i dessa tider. Det håller jag med dig om., men du fixar säkert det med!!
Kram Mormor