Sidor

onsdag 4 februari 2009

Vi är bäst!

Jepp, idag är jag bäst! Well, jag, Gabbi och Viktor ;) Och det följande typ... halva inlägget... kommer att vara skryt, så skrolla ner när jag blir jobbig ;)

Vi hade rollspel idag. Jag var i grupp med Gabbi och Victor (Gabbi har jag nämnt förr - svensk tjej, vi bakade lussekatter med henne bland annat, och Victor är klassens spanjor).
Dagens rollspel gick ut på ursäkter, typ. Jag fick påstå att jag inte kunde lämna in läxan för att min hund ätit upp den ;) Och sen avslöja att Victor ljuger när han påstår att min hund åt upp hans läxa också ;)
Så jag hade inte jättemånga repliker (typ sju stycken kanske) men det jag var väldigt aktiv när det gällde att skriva manuset och se till att vi använde alla mönster som fanns i originaldialogen.

Iallafall, rollspelen poängsätts ju, som jag räknar med att jag nämnt tidigare. Man får poäng för kreativitet och hur flytet är i spelet, minuspoäng för alla misstag man gör och så får man bonuspoäng av Kurita om man har varit duktig.
Och idag fick min grupp fem poäng för kreativitet, fem för flyt, fem bonuspoäng och vi gjorde inga misstag! Femton poäng av femton möjliga! :D Första gången det har hänt i vår klass hittills ;)
Så jag är lycklig, och tänker leva på detta resten av veckan ;)


Nu ska jag sluta skryta om det...
Iallafall, vad annt. Kan skryta med att jag har lämnat in en massa läxor till Igarashi-sensei så nu känner jag mig duktig där igen också ;)
Dagens läxa där är att skriva en uppsats om vad vi kan göra med motsvarande 1000yen i Sverige och Japan. Vilket jag egentligen inte har en aning om. Men vi får väl se...


Vad har annars hänt... well, i måndags krossade jag en kopp och min fina snöbubbla :( Min säng slog till bokhyllan så att sakerna ramlade ner därifrån och krossades i tusen bitar. Då blidde jag ledsen. Men sen kom jag över det... hinner väl köpa fler fina saker här...
Och apropå köpa har jag skapat mig en ny sorts budget, för jag har börjat misstänka att de pengar jag gör av med varje månad görs av på ännu fler onödiga saker än jag trodde. Jag är en dålig människa.

För övrigt... nån gång i veckan eller helgen eller så så ska jag få Henrik att hjälpa mig köpa en ny cykel, för jag saknar jättemycket att cykla. Och då ska jag köpa ett lås också! s'deså.

Annars... så ber jag om ursäkt för att mina inlägg är jättetråkiga och inte har några bilder längre, jag ska bättra mig på den fronten och börja ha med mig kameran oftare, så jag kan dokumenterea de roliga sakerna jag ser. Typ munken jag såg i måndags när jag stod och vaktade Tarmos cykel. Med traditionella träsandaler, rakat huvud, och kälderna som gjorde att han såg ut att ha klivit rakt ur en anime. Eller en historiebok. Eller nåt liknande.

Förresten, när det gäller skolan. Jobbiga saker att plugga. På Tanakas lektioner så pluggar vi just nu transitiva och intransitiva verb, vilket förvirrar mig kollosalt eftersom jag aldrig fått såna klart för mig på svenska ens ;p Och jag hatar att han sätter konstiga ord på det och inte egentligen förklarar vad skillnaden är.
Men on the flip side of the coin, så pluggar vi äntligen normalt tal, med de böjningar och verbformer som används i dagligt tal i japan, så vi kanske snart begriper japaner som försöker prata med oss ;)
Så... well... det är bra ändå :)

Nu fick jag just ett mail från Maria, som tycker att jag tar lång tid på mig innan hon får komma hit så vi kan skriva :s Håller inte med henne, men... well, jag var väl ändå ganska klar här...

Så, vi hörs :)

4 kommentarer:

Teza sa...

*Gor forsta kommentaren-dansen* Yay! Jag ar forst! haha!
Du ar stor och duktig japan-student. Mycket kudos, imponerad. Grattis till alla dessa poang. Manga poang = bra.
Tyckte om lang kommentar, blir glad av det. So thanks. Keep 'em coming. =)
Laste mina gamla sms i forrgar (jag hade trakigt, ok? Lampan var slakt och min room mate sov, sa kunde inte gora nat annat.) och hittade ett jattekul fran dig: De hade inga svampar! Och sa en gratande smiley. Remember? Helt obegripligt out of context. =) Vill du forresten att jag koper en om de har nar jag kommer hem?
Sa, slut pa mina rantings. Miss u!

Anonym sa...

Titta i in-boxen

Unknown sa...

Kul att rollspelet gick bra. Jag tror du vinner i längden där. Du har spelat så mycket teater så du vet vad som ska göras. Då blir det bra när du också börjar förstå vad de vill ha.

1000 yen i Sverige, släng dom. Du kan inte handla med yen någon stan :)

Av någon speciell anledning tycker jag det är väldigt bra om du lär di förstå och prata med vanliga japaner. Dom vanliga japanerna är vanligast, tro mig.

Lycka till med cykel köpet och lås köpet...

Anonym sa...

Somnar jag när jag läser dina inlägg? Nej..
Jäspar jag när jag läser dina inlägg? Nej..
Vill jag läsa dina inlägg? JAA..
Så du ser, dina inlägg är INTE jättetråkiga:)

Grattis till full pott:)
Kul att du fått nytta av dina "två" gymnasieutbildningar och från RoJ. Måste kännas härligt att få kredit för det du gör:)

Helt klart en fjäder i hatten och att ni är bäst är inget skryt, det är fakta:)
Max poäng = första plats = BÄST

Tråkigt att dina saker gick sönder men det var tur att inte du gjorde det;) Önskar dig allt gott och lycka till med cyklar, lås och gramatik.

Kram