Sidor

torsdag 26 februari 2009

Mitt liv är intre så intressant...

... vilket är anledningen till att jag inte skriver så mycket inlägg här längre... har ingenting att skriva ;)

Men nu har jag samlat på mig lite saker :)

Det var i måndags jag skrev sist, eller hur...? Tror det.

Iallafall. Tisdag blev det sen, det hände inte mycket i skolan vad jag kommer ihåg... jag satt mest och skrev och kunde inte koncentrera mig mycket på skolarbetet. Jag har haft massor med inspiration den här veckan! Det är jättekuligt :) Jag tror att det egentligen kommer av att jag har köpt ett nytt block - jag får inspiration nästan varje gång jag köper ett nytt block, en ny penna, eller nånting liknande. Det är lite märkligt. Som att de nya sakerna vill bli använda massor :)

Efter skolan i tisdags gick jag och Tarmo till CoCo Ichiban Curry House. Vilket som namnet antyder är ett ställe där man äter curry ;) Vilket är fantastiskt gott :) Och det var väldigt kul att sitta där med Tarmo och diskutera skrivande och skola och komma på flummiga universiella lagar som jag nu har glömt bort ;) Men de var fantastiska och vi skulle ha fått nobelpris om vi skrivit ner det! S'deså ;)

Sen åkte jag hem, och satt och skrev. Försökte plugga, men inte ens kanjis var kul jämfört med skrivandet! :o
Vilket innebär att jag ligger efter med kanjisarna den här veckan :(

Sen blidde det onsdag. Det var besvärligt att gå upp den dagen. Jättebesvärligt. Men jag kom upp... till sist... cyklade till skolan, där jag än en gång satt igenom hela skoldagen utan att riktigt kunna koncentrera mig på det vi lärde oss...
Vi sysslar med "potential form" av verb just nu. Jag hatar verb! De är jättejobbiga. Det finns typ tio olika böjningar på verb man måste lära sig. Och jag överdriver inte!
Miru - titta
Mimasu - titta
Mimasen - inte titta
Minai - inte titta
Mieru - att se
Miemasu - att se
Miemasen - att inte kunna se
Mirareru - att kunna titta
Miraremasu - att kunna titta
Miraremasen - att inte kunna titta
Mirarenai - att inte kunna titta

Räkna - det är till och med elva stycken! Och det är bara de vi har lärt oss och jag kommer ihåg just nu. Jag lovar att det finns fler. Och notera att många av dem betyder samma sak det är bara artiga och mindre artiga sätt att säga samma sak på.
Suck, säger jag bara. Men vad kan man göra... annat än att lära sig det hela, om man nu orkar med det.

Som tur är har de bara två oregelbundna verb. Att komma, och att göra. Resten är indelade i två grupper, som är relativt lätt att komma ihåg iallafall.


Okej, slutar älta det. Ni tycker säkert tillräckligt synd om mig nu ;)

Fortfarande på onsdgen. Vi fick en rollspelsuppgift till idag. Jag hamnade i grupp med Richard, vilket var jättebra, för han är snäll och seriös och duktig (ja, jag gillar honom ;) ) så vi skrev en bra dialog och övade på den. Sen kom Kurita och lyssnade på dialogen, och när vi var klara sade han att "Ja, det där var ju enkelt", och så gick han därifrån. Och vi blängde efter honom och tyckte han var fånig.
Han tyckte alltså att vi hade gjort en för enkel dialog, utan så mycket märkliga meningsuppbyggnader och sånt. Så vi la till en till mening och tyckte att vi var bra ändå.

Sista lektionen, med Igarashi, var en flummig lektion, under vilken jag och Paulina satt och skrattade åt att Giliam gungade på sin stol så att mina anteckningar flyttade på sig ;)

Efter skolan... åkte hem, handlade lite, sen gick vi ner till Henrik och tittade på film. En anime vid namn Samurai Champloo. Som jag inte tycker är lika fantastisk som Henrik och Maria tycker... men iallafall. Tarmo var där också, han hade klippt Henriks hår.


Sen blev det torsdag. Vilket är idag, alltså. Jättejobbigt att komma upp imorse också. Ville bara ligga kvar i sängen hela dagen och sova sova sova, men... så kan man ju inte göra. Så jag gick upp, åt ingen lunch, för jag hade ont i magen - förmodligen nervositet inför rollspelet.
Cyklade till skolan.. jag och Richard övade lite på rollspelet innan vi började.
Första lektionen hade vi Tanaka. Helt okej lektion. Bortsett från kanjitestet! Jag kommer få två fel på det :( Ett för att det var två kanjis vi lärt oss, men i en kombination vi inte sett förut, och jag var dum nog att inte våga skriva min gissning. Som var rätt! Klantskaft. Och så ett kanji som jag fick totalt hjärnsläpp på och satt och skrev förslag om och om igen, och kom jättenära, men inget var rätt, så... nej. Det var inget bra :(
Men sen spelade vi spel i grupper. Jag var med Mikael, Erik och Robin, tre av de minst seriösa eleverna i klassen, så... well, vi kom inte så långt. Men iallafall. Det gick ut på att man skulle slå tärningen och flytta pjäsen, och så hamnade man på en ålder, och så skulle man säga på japanska att "vid den här åldern lärde jag mig det här" eller "Vid den här åldern vill jag göra det här". Det var åldrarna 1-20 och sen i femårsintervaller upp till 80. Jag blev bara 18. Mikael kom ända upp till 80. För att jag slog ettor och tvåor hela tiden. Mjufs.

Men sak samma. Sen hade vi Kurita. Rollspel. Och idag ville han att vi skulle läsa upp dialogerna inför honom innan klassen. Och när jag och Richard läste upp vår så avbröt han hela tiden och lade in nya repliker åt oss. Förvirrade mig jättemycket.
Sen på uppspelningen ville vi vara först att spela, för att vi ville ha det gjort, men det ville Tarmo och Erik också så vi spelade sten sax påse om det och jag och Richard hamnade sist istället :(

Sen spelade alla upp. Och det var flera jätteroliga dialoger. Alla handlade om bilar och att man skulle åka nånstans. Tarmo och Victor bestämde att de skulle ta körkort och sen träffas igen ett år senare för att köra bil tillsammans. Raul och Robin skulle låna Eriks bil. Och Anders och Gabbis handlade om att de planerade att råna en bank men insåg att de inte hade någon bil, så de skulle hyra en istället ;) Den var jätterolig! Och de var naturligtvis precis innan oss. Kändes ju lagom bra.
De och Tarmo och Victor fick 15 poäng.
Sen var det jag och Richard, och det kändes jättefånigt med vår dialog precis efter deras roliga ;) Men vi spelade upp den... och vi fick 14,5 poäng! Förstår inte riktigt hur det gick till, men folk var väl snälla mot oss :s Eller okej, vi spelade helt flytande och vi begick inga misstag, men vi hade ju inte varit lika kreativa som många andra, och jag förstår inte varför Kurita gav oss fem av fem bonuspoäng när han var så kritisk till oss innan :s Men det kanske var för att vi ändrade på allt han ville att vi skulle ändra på :p

Iallafall. Det kändes lite skönt att vi gjorde bra ifrån oss trots Kuritas kritik.


Nåja, sen tog skolan slut. Vi blev utsläppta först!
Alltså, skolan slutar ju tekniskt sett kvart i fem, men vår klass blir nästan aldrig utsläppta innan tio i, så alla från de andra klasserna har redan gått då. Vilket alltid är rätt tråkigt. Men idag var vi minsann duktiga ;) Eller nåt...
Iallafall. Cyklade hem, åt mellanmål, cyklade och tog ut pengar så jag kan betala hyran imorgon, sen tittade vi på Final Fantasy VII Advent Children. Som för er som inte vet är en film baserad på ett jättepopulärt japanskt TV-spel. Eller... en serie spel. Finns typ tolv stycken plus några spinoffs. Det är iallafall en jättesnyggt animerad film som jag tycker mycket om :)
Fick inte koncentrera mig mycket på filmen idag dock, för Henrik och Maria är båda besatta av spelen och satt och diskuterade vad som var konstigt och bra och dåligt och allt möjligt i filmen och i spelen, och pratade om karaktärer som inte var med i filmen, och... well, lite förvirrande för mig som bara vet vad jag tvingats lyssna på förut ;) Men, men...

Sen gick jag iallafall in till mig och åt middag, och nu sitter jag här och börjar bli trött så jag ska duscha och sånt så jag kan sova snart... :)

Så. Godnatt :)

Jo, förresten, så kan jag lugna min mor med att jag har fått båda hennes brev som hon inte visste om de skulle komma fram. Bidde glad för dem, jag gillar brev :D

Så, nu godnatt ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Final Fantasy VII Advent Children!!! <3 (<--- det är ett hjärta för de som inte ser de... )

Unknown sa...

Det var väl bra att ni fick bra betyg på rollspelet. Även om det är jobbigt att han lägger sig i hela tiden.

Alla språk har ju sina besvärligheter och artiga verb låter utan tvekan som de kan vara besvärliga...

Kul med skrivarinspiration, lite synd om du kommer efter med kanjis men det ordnar sig säkert.

Teza sa...

Jag kanner igen det dar. Nar jag koper ett nytt block sa ar sidorna sa fina och vita, de bara VANTAR pa att jag ska skriva i dem. Sen gor jag det och sa ar inte blocket fint langre, men det ar en annan historia.
Jag tycker det verkar som att du gor massor av saker, men det kanske bara ar jag. ;)
Varfor ska verb vara sa onda? De ar verkligen spraklarandets gissel (jag blev lite hogtravande dar, men du fattar;)). Oregelbundna, och nutid och datid, och han och hon, och dem och det osv. Suck. Lycka till, i alla fall. Soy, Eres, Es, Somos, Sois, San. Att vara permanent pa spanska, oregelbundet verb. Det sitter fast i mitt huvud. Vet inte ens om det ar ratt. =)
Advent Children. Den ar sa bra animerad! Hur coolt som helst, och Cloud ar ju snygg...
Dromde om varan pjas inatt. Nils var jattearg pa mig for att Sofia damsog bakom scenen nar de hade sin pjas, och sen skulle vi upp, och jag hade ingen klanning, och Urban tyckte jag var fanig och sa at mig att ta nagot annat, och sa kom jag inte ihag mina repliker. Undrar varfor jag dromde det nu? Ar jag sa efter i mitt undermedvetna att jag inte har bearbetat varen 2008 annu? =)
Sag att John Barrowman har skrivit ett sjalvboigrafi. Den skulle jag vilja lasa, och jag ar inte ett stort fan av biografier. =)
Ha det bra!