Sidor

onsdag 26 augusti 2009

Pengar pengar pengar...

Hej hej, här kommer ett inlägg om pengar (duh)

För:
Jag var på karaoke i helgen (och har inte fått tillbaka pengar från Tarmo än)
Det är jättevarmt så jag orkar inte laga mat utan äter färdigmat hela tiden
Maria är skyldig mig massa pengar som hon inte har råd att betala tillbaka förrän vi kommit hem

Så:
Jag ligger nu ett antal tusen yen back min budget. Rättare sagt, jag har 48000yen, min hyra är på 56000, och sen dessutom en räkning som kommer vara på kring 1500yen och så ska jag äta den sista veckan också. Så... rätt mycket back kommer det bli.

On the bright side:
Jag hade glömt att vi betalar hyran i förväg, hade räknat med att betala den nästa månad också, så nu har jag 56000yen mer än jag trott att jag skulle ha.

Så:
Jag tar av de pengarna så blir inte budgeten denna månad lika dålig.
Och med de extra pengarna borde jag klara mig resten av japanvistelsen trots att jag inte får nåt från Maria, så jag behöver inte be mina föräldrar om att få låna pengar. Vilket är väldigt bra, för jag hatar att långa pengar. Och jag vill vara duktig och klara mig själv så långt som möjligt ;)

Med andra ord:
Jag har egentligen inget problem, det är bara komplicerat, och jag var tvungen att skriva av mig ;)
När det har blivit september ska jag kolla mer på min budget och se om jag har kommit fram till rätt saker här :)


Och nu över till andra saker.

Idag:
Jag kom till skolan vid tjugo över tolv som vanligt. Vid halv ett kom Henrik och Anna ut, de skulle äta ramen, och jag hade tårkigt, så jag följde med dem och höll dem sällskap :)
Kom tillbaka till skolan klockan ett.
Kvart över ett hade Bibi-san och Tarmo inte kommit ännu, vilket gjorde mig nervös, för idag skulle vi ju ut och intervjua folk, och jag var rädd att behöva göra det helt själv :s
Men Bibi-san kom bara någon minut sen, och Tarmo kom typ tio minuter sent.
Vi gick till Kamogawa, Sanjo bron, och satte oss där. Vi satt där i en dryg timme, och såg oss om på de få som var där då. Sen började det regna, så vi gick och satte oss på Starbucks, där vi sedan satt tills klockan var halv fem och vi skulle tillbaka till skolan och påstå att vi varit duktiga ;)
Visst var vi duktiga? X) Hjälper inte att ha en kines i gruppen, för våra kineser är faktiskt inte överdrivet ambitiösa, åtminstone visar de det inte ;)

Anyway. Kom tillbaka till skolan rätt sent, sen skulle vi skriva nån fånig utvärdering. Svara på frågorna:
1. Hur upptäckte du Nihongo Center (internet)
2. Varför valde du Nihongo Center (tittade inte så noga, tog nästan det första jag hittade)
3. Vad fick du för problem efter att ha kommit till Japan? (var för länge sen, kommer inte ihåg)
4. Dina favoritplatser i Kyoto? (går inte ut mycket)

Ja, jag var jättemycket till hjälp X) Skrev det på sista frågan med ;) Men det berodde mycket på att jag inte haft en aning om att vi skulle skriva en sån sak, var oförberedd, och lite stressad, så... well, de får leva med det :p

Kom ner vid fem, Maria var inte där, så jag åkte hem. Visade sig att Maria inte var i skolan idag heller.

Vi gick och åt, sen skulle vi försöka skriva, men Maria var uppenbart inte på humör för det så vi skrev en halv sida, sen gick hon in till sig. Lite tråkigt.

Jag försökte skriva på egen hand... och apropå skrivande; Jag har officiellt satt ett lås på mitt projekt. Det ska nu vila hela resten av året, jag ska inte öppna dokumenten igen innan 2010, utom för att skriva ner små anteckningar så jag inte glömmer saker jag kommer på att jag tycker ska hända.
Så om jag nån gång här skriver att jag börjat skriva på det igen så påminn mig om detta ;)
Anledningen är att jag nu har skrivit om kapitel 1 två gånger, och båda gångerna blev jättedåliga ;( Faktiskt, seriöst, urusla, det gjorde mig jättedeprimerad. Så det behöver vila några månader till.

Ska se om jag kan hitta nåt annat att skriva på under tiden. Hoppas jag kan det, jag vill ha ett projekt att jobba med! Ett seriöst projekt, som faktiskt kan bli något, alltså. De flesta av mina berättelser kommer ju aldrig kunna bli en bok, av en eller annan anledning. Oftast för att jag bara har en massa karaktärer och lösa händelser, men ingen handling. Och den typen av böcker jag vill skriva behöver en handling ;)


Men hur som helst. Imorgon är det en normal skoldag igen. Takeda-sensei och Ookawachi-sensei. Sen ska jag betala hyran, sen ska jag hem och titta på film med Henrik och Maria (förhoppningsvis, blir ledsen om Maria fortfarande är tråkig). Sen blir det fredag, en till vanlig skoldag, efter vilken jag, Tarmo och Bibi-san ska till Kamogawa igen och förhoppningsvis göra lite riktigt arbete, intervjua fulla människor ;)
Och sen är det helg och bara tre veckor skola kvar :) Woho! :D


så. nu ska jag sova. godnatt :)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tror att jag förstår att du har koll på pengarna,men helt säker är jag inte :)

Undrar om det blir någon bra guide bok. Det kommer väl att bli så att ni sitter och hittar på själva. Då slipper ni ju prata med folk... Men det kanske går bättre att prata med fyllisar :)

lisbeth sa...

Du kämpar på bra med att få budgeten att gå ihop och jag tycker du har klarat det bra hela detta året:)
Kanske du varit lite för snäll som långivare, om du själv får snålt med pengar, för att andra slarvar..
Du får sätta lås på utlåningen;)

Tråkigt att Maria inte känner sig i form:(
Du får ge henne ett litet kort med krya-på-hälsning från oss:)

Sista rycket med intervjuoffer så är skolan snart avklarad;)

Kram:)

mormor sa...

Det är bara några veckor kvar tills du kommer hem. Pengarna räcker nog ska du se. Maria kan väl bjuda dig på lite mat i värsta fall med de pengar som hon lånat av dig!!! Det är synd att det inte finns sedelpressar att tillgå i sådana här tillfällen!!Man behöver det lite till och från!
Kram

Anonym sa...

skriv oftare! :)
Alltid intressant läsning även när du säger motsatsen.

Teza sa...

Du, jag börjar få resfeber här borta. Är bara 19 dagar kvar tills jag åker. Inte alls nervöst. Gulp.
OK, totlat hjärnsläpp, sitter här och stirrar ut i luften. Är trött. Dumt, jag vet. ;)
Lycka till med intervjuerna, fulla människor lär ju vara sammarbetsvilliga iaf. ;)
Tycker det är coolt att folk har hittat din blogg. =P