Sidor

tisdag 25 augusti 2009

Mindre än fyra veckor :)

Jepp, jag har börjat räkna ner på allvar nu ;) 18 skoldagar kvar ;)

Hrm.
Vad skulle jag skriva här då.
Tja, skolan idag var... lugn, gick riktigt fort :) Fast jag kunde inte koncentrera mig sista lektionen, men det brukar ju vara så :p
Planen för i eftermiddag var egentligen att titta på film med Henrik och Maria, men Maria var deppig och har ingen lust att umgås, så det får bli på torsdag istället. Imorgon ska jag och Maria skriva, om hon är på bättre humör, sen film på torsdag, sen på fredag ska jag gå till Kamogawa med Tarmo och Bibi-san.

Imorgon är det ingen vanlig skoldag (yay!)
Har jag nämnt här att vi ska skriva en guidebok om Kyoto i klassen? Ja, det tror jag att jag har nämnt.
Jag, Tarmo och Bibi-san har valt att skriva om Kamogawa, har jag också nämnt. Så imorgon ska vi spendera skoldagen vid en av flodens broar och intervjua folk. I fyra och en halv timme, jag tror det kommer bli mycket flummande av ;) Sen ska vi göra om samma sak på fredag efter skolan, för det är egentligen kvällslivet vi ska skriva om.

Och så Meroigo :) Klart man vill lära sig japanska när man nu bor i Japan, du är inte konstig ;) Okej, jag känner dig inte, det är möjligt att du är, men inte för det iallafall ;)
Men hur som helst, tyvärr har Nihongo Center ingen regel om att man inte får prata något annat språk i skolan. På lektionstid är det japanska som gäller (fast det efterlevs inte alltid, framförallt när svenskarna hamnar i heta diskussioner), men på rasterna får man prata vilket språk som helst. Så det bästa tipset jag kan ge är att försöka umgås så mycket som möjligt med kineser istället för svenskar :) Skolan består ju som sagt av 2/5 kineser, 2/5 svenskar och 1/5 andra små länder :p

Nu... ska jag försöka beställa biljetter till Ghibli-muséet igen. Försökte igår, men den där maskinen man sk beställa via är konstig. Jag skulle skriva in mitt namn, tyckte den, men det verkade inte som om man fick skriva in utländska namn, så... dunno, konstigt var det ivf. Men nu ska jag försöka på sätt nummer två. Whish me luck.

Hörs :)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Yay! snart kommer du hem :)

Tyvärr kommer jag inte att läsa er guide bok.

Ett tips till till Meroigo är väl att hitta på någon fritidssysselsättning på byn där det inte finns svenskar. Bågskytte, kampsport eller något annat som kan intressera. Kampsport kan vara lite tufft. En granne som var i Japan fick träna med småglinen men kom ofta hem ganska blåslagen...

Meroigo sa...

Tack för svaret i alla fall! :) Lite besviken blir jag dock över att det inte finns en regel, har hört om sådana regler på andra språkskolor... :/ Hoppas den där fördelningen av nationaliteter stämmer även när jag börjar i höst (att det inte är MER svenskar/västerlänningar dvs), jag har nämligen fått reda på, genom Loading-spelforumet, om 10+ svenskar utöver mig som ska börja där i oktober. Har svårt att tro att det är de enda svenskarna som kommer... Hoppas det inte kommer färre asiater till skolan pga världsekonomisituationen just nu. Känns som att vi svenskar är lite speciella med vår möjlighet till CSN-lån/bidrag och allt det där... :O

Henrik: Tack för tipset, jag har faktiskt tänkt på det. :) Jag spelar kortspelet Magic The Gathering, och vad jag har fått reda på så finns det en hel del spelare av det i Japan. När jag söker efter butiker i Kyoto som håller i events i det kortspelet varje vecka, så får jag upp en hel del resultat dessutom. ^^ Annars vill jag iaf hitta annat på fritiden där man kan hitta japanska vänner. Utöver dina tips, Henrik, så är även andra tips välkomna! :)

lisbeth sa...

Slutspurten, då går det fort. Sedan är det bara upploppet kvar innan du är hemma igen:D

Att skriva om nöjeslivet i Kamogawa för skolans räkning, är att förena nytta med nöje:)

Finalen på Japanresan ser ut att bli enastående; Tokyo, Disneyland och Ghibli-muséet :o
Håller tummarna och Lycka till med biljetterna:)

Kram:)