Sidor

söndag 9 augusti 2009

Yakiniku mm

Hej på er. Egentligen har jag haft saker att skriva tidigare, men jag ville inte göra ett nytt inlägg förrns jag fått tillräckligt många kommentarer på förra :p Lite dåliga har ni varit där! :o Fast... well, egentligen väntade jag mig det, jag vet att flera av er av en eller annan anledning inte har tillgång till datorer, eller har roligare saker att göra än att sitta vid datorn.

Hur som helst.

I torsdags var jag, Maria, Henrik och Anna ute och åt. På yakiniku, för första gången sen vi kom hit.
Yakiniku innebär, för er som inte vet, att man beställer in kött som man sedan grillar direkt vid bordet. Där vi var kostade det typ 2500 för 90 minuter, under vilka man då fick både äta och dricka hur mycket man ville. Mums! Jag har saknat kött väldigt mycket, så det var väldigt välkommet ;) Dessutom blev jag bjuden av Maria, för jag hade bjudit henne massor på mat medan hon var fattig :p
Jag fick även en jättesöt födelsedagspresent av Maria i torsdags :) Ja, jag fyller år 25 oktober, så det var en väääldigt tidig, men det var för att hon ville ge den medan hon kom ihåg vad hon tänkte ge ;) Anyway, det var en nohohonsoku jag fick! Jag har inte nämnt dem här va? De är små jättesöta leksaker, typ, som sitter och vickar på huvudet, de är till för att man ska bli av med stress. Like so:



Visst är den underbar? X)
(musiken i bakgrunden är Heather Dale - Mordred's Lullaby, om nån är intresserad, ja, jag såg till att ni får höra refrängen och en hel vers, bara för att) :)


Sen... i fredags var jag (äntligen) och såg sjätte Harry Potter-filmen! :D Har droppat hintar (nej, det är inte korrekt svenska, men det struntar jag i) sen innan den hade premiär att jag ville gå och se den, men ingen kompis nappade förrns nu :p Det var jag och Maria och Marias kompis Elyssar som gick och såg den.
Det var trevligt, fast jag var blyg som vanligt, har egentligen aldrig träffat Elyssar förr, så...
Men filmen var bra iallafall :) Tyckte jag. Ska inte skriva mer utifall att folk som läser inte har sett den och tänker se den och inte vill bli spoilade :p

Jag håller på och samlar på mig ställen att äta på tills när Teresa är här. Med tanke på att jag bara med säkerhet kan laga typ fyra rätter känns det som det komer behövas, alla gillar ju inte att äta så enformigt som jag gör ;) För jag äter visserligen ute rätt ofta, men det blir mest på McDonalds och Mos Burger och det är ju inte så japanskt liksom ;) Jo, Mos Burger är det, men ändå. Som sagt, enformigt. Men... jo anledningen till att jag skrev detta var att jag i torsdags och fredags fick två ställen till, vilket nu gör min lista till... fem eller sex ställen i Kyoto och ett i Tokyo. Och ett i Nara och ett i Osaka, men... whatever. Bra av mig efter nu tio månader här, eller hur? ;)


Sen var det nåt mer... jo, vill ni se en bild på en jättesöt sak jag själv köpte i torsdags? Well, vill ni inte se den så är det för sent, för jag misstänker att ni redan sneglat på den:
Det är en ärta X) Faktiskt, det är en ärta. Jag har tyvärr inga bilder på omständigheterna, men de här jättesöta små sakerna finns överallt på bilder, där de ligger i sina ärtskidor. Det finns gula som är jordnötter också, och röda som är... har jag glömt vad de är... men ändå, det finns massa olika roliga saker. Jag tycker bäst om ärtorna ;)
Fast jag undrar lite hur japaner får sina barn att äta ärtor och bönor när de är så här gulliga :o

Och jag måste sluta slösa så mycket pengar i början av varje månad. Det är svårt... i början av månaden känner man sig jämt rik, och sen när Elyssar dessutom visar vart man kan köpa doujinshi i Kyoto så gör man av med massa pengar. Tyvärr ingen rolig doujinshi :( En av sakerna jag köpte var till och med bara text och inte manga, och det blev besvärligt... lite synd, jag ville se hur de lyckats para ihop Inuyasha med Sesshoumaru... :s vilket är två karaktärer från en manga (och anime). Som... eh... jag kanske inte ska gå in på varför man inte bör para ihop dem. Vi lämnar det.
Anywa, poängen var att jag gör av med för mycket pengar. Ska hålla mig till budgeten. Köpte förresten en massa jättegulliga vykort i torsdags också, som jag nu har skrivit klart, så imorgon ska jag posta dem ;) Så nu får ni vykort av mig :D Well... inte alla... några av er får vykort ;)



En vecka kvar på lovet nu. Planerna är... att njuta av lovet :p Jag och Maria ska till Kyoumizudera nån gång... imorgon tror jag. Och på söndag ska vi (jag, Maria, Henrik, Anna och kanske Tarmo) tröstäta för att lovet är slut. Vi ska baka semlor ;) Och äntligen göra slut på mandelmassan jag haft i några månader nu :) Mums! :D

Och det var väl det. Nu insåg jag plötsligt att klockan är ett på natten, så jag ska ta min tablett och se om jag kan få ner några rader på nån berättelse innan jag somnar. Har lite skrivkramp *depp* :( men vi får se hur det går.

Vi hörs :)

3 kommentarer:

lisbeth sa...

Förstår vad du menar då du undrar hur föräldrarna ska få barnen att äta ärtor. Kommer du ihåg "Den olydiga ballongen" och matvisan. Jag tror texten var något sånt här:

"Jag tycker synd om maten när den ska ätas upp.
Den ligger där på faten och viskar till mig stopp.
Ät inte upp spenaten du är vårt enda hopp.
Jag tycker synd om maten när den ska ätas upp.

Spenaten är ju ängen där köttbullarna går.
Potatisen är drängen som mitt i flocken står.
Och gaffeln det är sängen där drängen vila får.
Jag tycker synd om maten när den ska ätas upp"

Men ruskigt söt är den lilla ärtan och semlor är ju både söta och änglalika;)

Nickerdockan såg lustig ut, lite som "nu börjar reklamfilmen" på bio förr i tiden;) Kul att se din lilla film och vilken skön musik:o

Ska också se Harry Potter någon gång, ingen som är intresserad att gå med mig dock:( Kanske du och jag kan gå..?:)

Kram:)

Unknown sa...

Dom är luriga dom där Japanerna. skapa en massa gulliga saker som man bara måste köpa. Det är inte bra för budgeten i långa loppet. Och var ska man göra av alla saker.

Yakiniku för mig är en rätt med strimlat kött som jag äter i bland till lunch. Smakar bra den också.

Bra att du böjar utforska lite nya matställen. Synd bara att du inte gjorde det tidigare. Jag hade kunnat byta ut ett och annat Mc Donalds besök. Men nu vet jag i och för sig var värdens sämsta Mc Donalds ligger :)

Teza sa...

Mat! Mums! (jag är inte alls hungrig, varför tror du det?=))
Otroligt söt ärta, jag vill ha den. Och inte äta upp! Det är ju som med de där söta påst-kycklingarna av marzipan. De är ju alldeles för söta för att äta också. Förstår inte hur tillverkarna tänker. ;)
Stress-saken var ju hur söt som helst. Blev lite kär i den, kanske snor den när jag kommer dit. ;)
Något annat än McDonald's någon gång kan ju vara bra. ;) Så yakiniku tycker jag låter mycket bra, speciellt med kött-biten. ;)
Ses!