Sidor

onsdag 12 augusti 2009

Kyoumizudera

Jepp, i måndags var jag och Maria till Kyoumizudera. Vilket är ett tempel högt upp i bergen på Kyotos västra sida, varifrån man har jättefin utsikt. Sen att man håller på att dö av utmattning på vägen upp dit... man går som sagt högt upp i bergen :p
Men det är värt det. Som sagt, fin utsikt.
Jag orkar inte skriva mycket, så ni får titta på bilder mest...

Ingeången:
Och... ett fint träd och en random turist som posar bredvid... eh, vet egentligen inte helt säkert vad det där är:
Utsikten:Och en fontän, som man kunde tvätta händerna i om man stod i kö i typ en halvtimme...

Och det var väl det. Jag vet inte, jag fick för mig att jag ville skriva ett inlägg, men jag vet inte riktigt vad jag tänkte skriva.

Igår kontaktade Luca, italienaren i min klass, mig på Skype. Och fick för sig att han ville dricka kaffe med mig innan han jobbade idag :p Så vi satt på Mister Donuts och drack kaffe (nej, jag drack iste, men ändå), och åt doughnuts och pratade och hade trevligt :)
Han tycker om fantasy, förresten, och han ville läsa min bok :s Så nu har han fått den, och ska läsa ;) Lite läskigt, men spännande :p Person numer tre som läser den :p Och förmodligen sista som läser första versionen. Jag håller på och skriver om kapitel ett nu, jag tror det blir mycket bättre...

För övrigt... har jag bokat buss till när jag och Teresa ska till Tokyo, så nu kommer vi iväg ;) Och så har jag bokat hotellrum i Osaka den 29 september. Dan innan vi flyger hem. För jag har visserligen ännu inte kollat, men jag är 90% säker på att jag inte får bo i min lägenhet sista natten, och även om jag får det, så börjar jag misstänka att det är en dålig idé, för då måste vi gå upp vid typ sju på morgonen om vi ska hinna städa undan efter sista sovandet och allt innan vi måste åka till flygplatsen... och det är jäkligt jobbigt, tyckte jag.
Så planen var egentligen att bo hos Tarmo sista natten, men även då måste vi gå upp väldigt tidigt. Tänkte då beställa en Shuttle Taxi som skulle köra oss till flygplatsen, men det tar 90minuter eller mer att komma till flygplatsen då, och den kostar 3500yen per person. Och sen fick jag brev från mamma som erbjöd betala hotellrum, så jag började titta på sånt.
Och konstaterade att det fanns ett hotell i Osaka, 40 minuter från flygplatsen, med direkt tåglinje från en station 5 minuter från hotellet, som kostar 3300yen att bo på en natt, per person. Sen kostar tåget till flygplatsen 850yen eller nåt sånt. Då tyckte jag att oavsett jag behöver betala det själv eller inte så är det faktiskt värt det för att få sova lite längre på morgonen ;)
Så det bokade jag idag också...

Tänkte boka biljetter till Ghibli-muséet och Disneyland också, men det var besvärligt med Disneyland-grejen, så det ska jag göra imorgon när jag har lite bättre med tid på mig, och då ska jag ta Ghibli-biljetterna imorgon också :) Tihi! :D Ute i god tid den här gången ;)


För övrigt... näe, det var inget mer, tror jag... jag är lite förvirrad... och jag har ett extremt sug efter mintglassen jag hittade i förrgår, så nu ska jag ta ut en till sån ur frysen, trots att jag åt en för ett par timmar sedan. Jag har blivit jätteberoende X)

On that note... good night :)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Va häftigt jag känner igen mig. Har också varit där :)

Intressant med nya kontakter. Intressant att höra vad han tycker, om han har bra tips om förbättringar...

Bra med hotell i Osaka då hinner ni äta hotellfrukost innan ni måste till flygplatsen :)

Tidigt ute... du lär dig :) men så kommer det att bli av också.

Unknown sa...

Duh, jag vill ju också läsa din bok. Du får ge mig version två ;)

Jag är übertrött. Har sorterat skor i fem timmar. För att vara snäll, jag får inte ens någonting för det. Gud vilken god människa jag är ;)

Luca verkar trevlg :D Alltid bra med folk som gillar fantasy :D

lisbeth sa...

Till templet kommer man för att bedja till templets elvahövdade Kannon och dricka från dess heliga källa. Kiyomizu betyder rent vatten. Allt enligt guideboken vi hade med oss:)

Kul att se dina bilder och få minnas vårt äventyr igen:)

Trevligt att folk är intresserade av din bok, det är positivt:)

Du får mycket träning i planering och logestik inför hemresan, det är också positivt och utvecklande:)
Jag tycker du gör ett beundransvärt arbete:)

Håller tummarna att det finns biljetter till Ghibli och Disney:)

Kram

mormor sa...

Hej, nu är jag tillbaka till din blogg igen. Kul att läsa den. Det är som att läsa en dokumentär, fast mycket bättre och roligare!Fina bilder från tempel och Harajuko.Vilken parad av utklädda människor.fastklistrade bakelser under ögonen!!!Vilka häftiga byxor du köpt!! Du kommer att tratta på baken när du använder den!Ska bli intressant att möta dig som hippie-gothare.jag kan inte föreställa mig hur det ser ut!
Vilken märklig övernattning ni hade i Tokyo. Får man verkligen ha så små och trånga rum?? Tar inte syret slut?? Bra att du överger Mc Donalds och prövar japansk mat. Det såg riktigt gott ut,fisksoppan(?), i alla fall på bilden.
Din bok vill jag också läsa, Det värst är att jag klara varken av japanska eller engelska,
Klart att du måste få betyg på kursen, Det måste bli ett bra betyg, så fint som du klarat alla prov!!!
kram mormor