Sidor

söndag 2 november 2008

Mumin 2900

Hej på er :)
Idag har jag gjort en av de mest ologiska sakerna jag kommer göra i mitt liv. Jag har varit i Osaka, Japan, och tittat på japanska universitetsstudenter som spelat teater. Pjäsen hette Mumin 2900 (eller nåt liknande) och var på svenska.
Och det var jätteroligt, för de var väldigt bra på svenska (och tack vare den japanska brytningen lät de då och då lite finlandssvenska, vilket ju passade Mumin), och pjäsen var jättekul. Den handlade om Muumin år 2900, när en tjej råkade se Mumintrollet utan sin dräkt och upptäckte att han var människa :o Så hon och tre andra tjejer spionerade på muminfamiljen, lilla My och snusmumrikern, för att ta reda på om allihop egentligen var människor. Och det visade sig att alla var det - utom snusmumrikern. Tror man iallafall, för man lyckades inte bevisa någotdera.
Den var jätterolig, de var duktiga, och de var jättesöta. Förlåt, förlåt, förlåt, men jag glömde totalt bort att ta några bilder :s Men ni får tro på mig helt enkelt - de var söta.

Efteråt umgicks vi lite med svenskaklassen, pratade med en av dem som verkligen var jättebra på svenska, han hade lite brytning, men han kunde ha varit vilken människa som helst uppväxt i sverige med utländska föräldrar möjligen. Jätteduktig.
Och så träffade jag ju Johanna, vars blogg jag har följt ett bra tag, och hennes man. Pratade en liten stund med honom, och han var trevlig :) Pratade en liten stund med Johanna också, men det var en ännu kortare stund. Men hon var trevlig också ;)
Det var kul, att träffa folk vars liv jag har läst om i flera månader, som inte haft en aning om vem jag är, och plötsligt inse att de är riktiga människor.

Iallafall. Efter teatern, och efter att vi fikat lite med klassen, åkte vi in till Osaka (universitetet ligger en bra bit utanför "centrum") för att äta middag. På vägen ringde pappa till min mobil från Skype, och det var skojigt :)
Sen när vi kom till Umeda (området som ligger mitt i Osaka om jag förstod det rätt) gick vi en evighet och letade efter någonstans att äta. Det blir så när man ska äta ute med Yoshi ;)
Ja, ni ska kanske veta vilka vi var också: Jag, Maria, Yoshi, Henrik, Signe och så Gabbi och Alyssa, som är två av svenskarna på vår skola, Gabbi går i samma klass som jag och Maria, Alyssa i klassen mellan vår och Henrik och Signes.
Iallafall. Det var väldigt mycket stängt, klockan åtta på kvällen, vilket vi tyckte var konstigt. Okej att det är söndag, men klockan åtta borde saker ändå vara öppna här, faktiskt. De brukar vara det. Och vi fick aldrig reda på vad det var för märkligt med den här dagen.
Men vi hittade ett ställe iallafall. Jag gillade inte helt min mat, men alla andra gjorde det, och med tanke på hur kräsen jag är får jag väl leva med det ;) Fick en god friterad räka och omelett (egentligen omi-rice eller nåt liknande - omelettris. Ris med omelett över. Typ), resten lät jag de andra äta upp ;)

Sen åkte vi hem, och jag har nu gjort en sallad som jag ska äta till lunch imorgon, när vi ska upp i bergen och vandra :)
Måste upp tidigt, för vi ska vara vid skolan 9:30, åka från Saiin (vår station) 9:02, så gå hemifrån typ fem i nio. Så jag måste upp vid kvar i nio ;) Och jag vet att det inte är tidigt egentligen, men när vi alltid börjar skolan kvart över ett och inte behöver gå upp innan tolv så känns det väldigt tidigt.
Men iallafall. Vi ska se lite natur. Och umgås lite med klasskompisar, och prata japanska med våra lärare :s Typ ;)

Mer om helgen, kanske.
Ja, i fredags var det ju Halloween-fest. Jag var ju inte där, men har lite rapporter från Henrik och Maria. Många utklädda människor (en skäggig nunna och lite annat), och mycket alkohol. Och Henrik berättade för alla som var där att han var gay ;) Vilket han senare tyckte var skönt iallafall, sade han, så det var nog lika bra. Tycker jag med, för förr eller senare måste de ju få reda på det. Och alla verkade ta det rätt bra om jag förstod det rätt. Men det var inga kineser där, så vi vet inte hur det blir sedan.
Men iallafall.
Själv satt jag hemma och tittade på film, ritade, skrev lite grand, och hade en helt underbar kväll. Natt. Jag somnade kring halv sex på morgonen ;) Senare än de som var ute. Med undantag av Tarmo som gick vilse på vägen hem (västerut istället för österut eller tvärtom), och inte var hemma förrän sex. Stackarn. Men det är så det går när alkohol är inblandat :p Det gick bra iallafall, även om jag mådde uselt både igår och idag ;)

Sen igår var en lugn dag. Enda gången vi gick ut var när vi tog en tur till Life och köpte godis ;) Annars satt jag och Maria och skrev och tittade på film. Och Henrik spelade The Sims 2 :p

Och det är väl allt jag har att säga just nu, tror jag... tja, nu är klockan tjugo i tolv, jag har tagit tabletten och jag ska försöka sova...

Godnatt :)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Kul att ni var i Osaka, saknar du teatern? Varför mår du dåligt? Sover du inte på nätterna eller?

Många frågor :)) Tycker jätte synd om dig som måste gå hemifrån redan klockan fem i nio *nickar mycket*

Ha det bra och så glömmer du inte kameran, vi kräver bilder från bergen :)

Anonym sa...

Kul med lite kultur. Ni får väl sätta upp en japansk pjäs och spela för universitetsstudenterna i Osaka, på japanska;)

Var det så att de stängde tidigare, för att det är helgdag på måndag? Pappa blev lite gramse över att bilverkstaden stängde redan kl 15.00 i fredags. Han tänkte inte på att det var "röd" dag på lördag (Alla helgons dag);)

Önskar er en härlig dag uppe bland bergen i morgon.

God natt:)

Anonym sa...

Hej! Alltid lika intressant att läsa din blogg. Jag tycker, att du på den korta tid du varit i Japan, upplevt så mycket och träffat så många kamrater.Ser fram mot att få se korten, som jag hoppas att du tar när du bestiger BERGET!
Kram Mormor

Anonym sa...

Vad är "godis" i japan, antar att det inte är riktigt som här hemma?