Sidor

fredag 28 november 2008

Men nu är det helg igen :)

Ja, nu är det fredag :) Jag har just ätit middag, och jag sitter och tittar på Torchwood :)

Och jag har tillägg att göra på min önskelista, förresten. För det finns fler saker jag saknar från Sverige än godis (även om detta kanske inte är så jättelångt ifrån). Torrvaror av olika slag - hittills har jag saknat chokladmousse och chokladpudding, för det finns inte mycket till efterrätter här. Allt jag smakat är äckligt, utom glass, och det vill jag ju inte ha nu när det börjar bli kallt. Och bearniessås, för jag har inte hittat nån god sås heller, och så blåbärssoppa... ja, det är allt hittills. Men vill ni tänka själva får ni gärna göra det ;)
Så... nu vet ni det :)

Vad händer mer då?
Jo, jag har lite ångest för att vi ska hålla tal i skolan från och med nästa vecka. Eller ja, jag ska hålla det om typ tre veckor, men ändå... jag vill inte! Jag orkar inte ens med det på svenska och engelska liksom... framförallt som vi får hålla om precis vad som helst - han säger ingenting om inom något ämne eller nånting sånt.
Så jag vill inte. Och jag hoppas jag känner mig lite modigare när det väl är min tur.

Annars... jo jag har fått ett svar på min lapp :) En 36årig japan som pluggar engelska, och vill prata med mig. Det är lite läskigt, jag har ännu inte svarat. Men jag ska göra det :) Måste bara bestämma mig för hur jag ska lägga upp det hela, för det har jag ju inte funderat på tidigare ;) Men det löser sig...

Vi har också varit och pratat med vår hyresvärd om att eventuellt få betala hyran lite senare eftersom valutan är så krånglig just nu. Men det gick inte. Vi får flytta efter jul om vi vill, men det vill vi ju inte... gillar de här lägenheterna. Så vi måste betala hyran på måndag iallafall. Men, men. Det är alltid kul att vara där, för man får presenter hela tiden. Första gången vi betalade hyran fick vi ju chips, igår var vi där och pratade och då fick vi varsin vattenflaska, och idag fick vi massor med kaffe och andra drycker.
Och de är jättesnälla. Så fort man ställer en liten fråga går de och tar reda på svaret. Och när Henrik bad om en extranycken gick de genast och hämtade en, och när han nämnde någonting om att hans svenska kompis inte hade någon mobil att använda här tog de reda på massa information om att hyra telefon eller skaffa en kontantkortstelefon.
Dessutom har de förresten erbjudit oss jobb. De ska tydligen öppna ett Guest House eller nåt liknande i mars, och de vill ha engelsktalande personer som kan hjälpa utlänningarna som ska bo där att hitta i Kyoto och ta reda på saker åt dem och sånt. Vet inte hur mycket vi skulle få betalt eller nåt sånt, men det verkade rätt kul så jag ska nog pröva på det :)

Nu ska jag gå till affären och se om de har mina underbart goda gräddbröd så jag kan fira att det är helg :)
Gräddbröd (egentligen クリームコルネ - kuriimukorune) är ljust bröd med japansk ( =söt) vispgrädde i (finns även vaniljkräm, choklad och nåt som heter "moka" som jag tycker ser ut som kaffe så jag har inte smakat), som jag har blivit beroende av. Här får ni en bild som får avsluta det här inlägget :)
Mums!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vill också smaka.

Ska notera på packningslistan :)

Dom lyckas verkligen fixa din parad gren, diffus uppgift. Håll ett tal om någonting, vad som helst. Förstår att du får problem. Men det bra är att det faktiskt är ett känt problem. Men det är typiskt att dom för att "underlätta" inte har några önskemål.

Det där med jobb är ju alltid en prövning. Men det är väl bara att träffa och prata med den där japanen och se hur det känns. Jag förstår att det känns konstigt, jag tror inte vi har riktigt liknande arbeten här. Men det kan ju vara riktigt trevligt att få sitta och förklara saker och ting på engelska, du är ju väldigt bra på engelska.

Det där med Guest House verkar ju intressant. Det kan nog också vara en tacksam uppgift, de som kommer behöver ju massor med hjälp. Än så länge är det nog svårt med att hjälpa till med telefonsamtal men det får väl någon annan göra.

Anonym sa...

Få betalt för att prata engelska. Dreamjob, dude! Vill också. Jag behöver ju betala för att snacka engelska, typ. =)
Ska jag bestämma nåt du ska hålla tal om, så du inte behöver oroa dig? För jag kan bestämma saker, det är jag bra på. =)
Och jag ser att du sköter ditt Torchwood-tittande. Även om det är tveksamt att skriva inlägg på bloggen mitt i. =)
Jobb är bra, jag skulle också nappa. De måste väl ge er några pengar? Och det är ju alltid välkommet. Och så får man säga åt folk vad de ska göra, det är ju kul. =)

Anonym sa...

Ska inventera torrförådet och se om där finns mer du kan sakna;)
Vad heter torrvaror på engelska? Måste skriva något på fraktsedeln om innehållet. Hoppas man får skicka matvaror. Australien lär vara restrektiva med införsel av sådant.

Vilken godsak! Japansk semla!

Andy sa...

Ang. jobbet har jag nu svarat på mailet från japanen så vi får se vad som händer sen :)
Ang. Torchwood pausade jag det medan jag skrev inlägget, när jag insåg att jag missade saker ;)
Och ang. torrvaror... det närmaste jag kan komma det på engelska är Dry Goods eller Dry Foods. Tror att det borde funka.
Och vi vet att choklad kommer hit utan vidare problem, så jag hoppas att det gäller för annan mat också ;)