Sidor

onsdag 12 november 2008

I'm an alien!

Hej på er :)
Idag är det onsdag. Okej, klockan är över tolv här så tekniskt sett är det torsdag, men det ignorerar vi för tillfället.

Igår var jag hemma från skolan. Sov mest, tittade lite på film, försökte skriva och försökte plugga men de två senare gick inget bra. Jag kunde inte koncentrera mig.

Idag var vi och hämtade ut våra Alien Registration Cards, så nu är vi officiellt utomjordingar :) Det innebär att man äntligen kan lämna passet hemma, och bara bära omkring på plastkortet (som för övrigt är rätt snyggt) i plånboken :) Och så innebär det att man kan skaffa lånekort på Tsutaya - så att man kan hyra film därifrån (och spel och musik om man är into sånt). :) Och ja... man kan skaffa jobb lättare, om man har tillstånd. Vilket vi ska skaffa, efter att ha hört att en tjej i Henriks klass pratar engelska med folk på caféer och tjänar över 70 000yen i månaden på det. Jag tänker inte jobba riktigt så hårt, men seriöst... det skulle vara trevligt. Och kanske ett bra sätt att få lite japanska kompisar också ;)

Iallafall. Efter att vi varit och hämtat korten gick vi och åt lunch, och sen promenerade vi till skolan. Och på vägen där träffade vi en gammal japan, som var jättebra på engelska. Han kom bara fram och hälsade oss välkomna till Kyoto, och frågade varifrån vi var, och när vi sade Sverige påstod han att han hade varit i Stockholm på OS :s Vilket skulle innebära att han var över 100 år gammal med tanke på att senast OS hölls i Sverige var 1912. Om jag inte har missat nåt?
Iallafall. Han var mystisk. Och man vet ju aldrig med japaner och åldrar. Det är faktiskt alltid jättesvårt att se på folk hur gamla de är här, även om jag har svårt att tänka mig en 100plussare springa omkring på gatorna sådär... men som sagt, man vet aldrig ;)

Hur somh elst. Skolan klarade jag bra, trots att jag var borta igår. Var lite besvärligt när jag förväntades svara på Kurita-senseis frågor som gåtts igenom igår, men... det löste sig :)
Sen gick vi hem (och vi gick alltså - både till skolan och från skolan, tog inte tåget, så vi har varit hurtiga idag). Väl hemma åt vi middag, och sedan gick vi ner till Henrik för att titta på Kyou Kara Maou. En animeserie som är helt sjuk men väldigt rolig ;)
Iallafall. Såg elva avsnitt, sen tyckte vi det var dags att sova. Jag är trött, men jag kan inte sova än. Måste se till att jag kan bränna en DVD till Tarmo (haha, jag har hittat någon att langa till även här) X) Och så måste jag försöka skriva lite meningar (läxa). För jag hade inte gjort någon läxa till idag, och det var lite jobbigt. Även om ingenting händer när man inte gör läxorna här, så är jag uppfostrad för ordentligt för att känna mig bekväm med att låta bli ändå :p


Iallafall. Yenen går uppåt igen. 100yen är nu nästan 8,5kronor (mot typ 6 när jag kom hit), och det är jättedeprimerande. Framförallt som jag verkligen inte har hållit mig till min budget den här månaden (har redan gjort av med mycket mer de här knappa två veckorna av november, som jag gjorde av med under hela oktober). Så jag är en dålig människa. Och kommer att bli en pank människa om jag inte skärper mig, och om yenen/svenska kronan inte skärper sig också. Så håll tummarna med mig är ni snälla :)

Annars... tja, angående kommentarerna på förra inlägget:
Bra att folk gillar mitt rum :D Det gör jag med, och det är skönt att höra att jag inte har dålig smak ;) Typ ;)
Mycket av grejerna jag köper kommer jag förmodligen ta med mig hem (eller skicka hem innan jag åker, more likely). Om jag tror att jag kommer ha användning för dem hemma. Det jag inte ser nån anledning att behålla kommer jag väl göar mig av med på något sätt. Sälja om det går, annars kan man skänka bort dem... nånstans :p

Och så angående önskelista ;) Mjehehe ;)
Okej, det mesta av allt jag verkligen vill ha finns ju här (extern hårddisk, skrivare - som jag trodde jag visste hur mycket jag uppskattade hemma, men inte då - kotatsu, i-pod, andra elektriska prylar som är både coolare och billigare här än i Sverige), så... ge mig pengar *evil* ;)
Och svenskt godis! Jag har Marabou-abstinens så det skriker om det! Och röd meter, och sura nappar, och ferraribilar, och lösviktsgodis överhuvudtaget! Och dietorelle, och allmänt... mjuka saker. Har ni en aning om hur fruktansvärt lite mjukt godis det finns här? Allt är hårda karameller man måste suga på och jag tröttnar för snabbt på dem... och så kan jag bara känna hur mina tänder gråter mer och mer ju längre jag har dem i munnen :o (min mor har fördärvat mig. Fast jag kan ignorera att allt godis är dåligt för tänderna ;) )

Iallafall... jag har ingen längre önskelista än så just nu. Återkommer när jag har funderat lite mer ;)


För övrigt tvättade jag min Mp3-spelare igår... förmodligen mitt undermedvetna som verkligen ville ha en i-pod istället. Men tji fick det, för min super-Mp3-spelare överlevde tortyren och spelar fortfarande musik, lika glatt och duktigt som tidigare X)


Och jag har förresten börjar få inspiration till Utanför Lyckta Dörrar igen. Min bok, som jag blev klar med och skickade till lite förlag, som inte ville ha den ;p
Aja, iallafall har jag lite förändringar jag vill göra i den, och hoppas på att de gör den bättre. En del väldigt radikala förändringar. Vi får se hur det blir. Det är svårt att få tid att skriva på mina egna grejer när Maria är här så mycket. Men jag har upplyst henne om att jag vill ha en egendag i helgen också, så hon får roa sig på egen hand. För det blev ju ingen riktig egendag förra helgen, och jag tror det var lite därför jag mådde dåligt i måndags och igår.


Jaja. Sluta pladdra. Klockan är ett på natten, och förmodligen kunde jag sova nu om jag försökte... läxorna får vänta till imorgon bitti :\ Liksom mailen jag borde svara på. Men folk får ha tålamod :)

G'night

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att du känner dig bättre även om koncentrationen felas emellanåt. Blir säkert bättre med tiden det med:)

Aliens eller 100plusare, lika mystiska bägge två tycker jag;) och nya mystiska smilysar :\ och X)...

Tack för önskelistan. Ska prata med Tomten:)

Anonym sa...

*harklar sig* Även om man gärna vill tro att japaner springer runt och pratar med utlänningar på gatorna vid över 100 års ålder så har jag en mycket troligare förklaring: Sommar OS 1956 hölls i Australien, men på grund av någon mystisk karantän-regel så fick de inte ha några ryttartävlingar där, så de hölls så långt bort från Australien man kan komma: I Stockholm. Så antagligen var det då han var där...

(jag gillar hur wikipedia kan få en att verka så smart ibland) ^_^

Anonym sa...

Hallå! Din blogg får mig att känna mig glad. Du skriver med sån humor! Bra att du fått "kortet" så du kan låna på bibblan och söka jobb! Du är sååå ambitiös!Hur ska du hinna med allt? Godistrollet i dig måste ha hemska tider. Jag är säker på att han snart kommer få en sockerchock!
Kram Mormor

Anonym sa...

Hej på dig!
Jag är tålmodig. Har skickat ett till mail med störande info om Firefly/Dark Angel som jag vill ha kommentar på. Men jag är tålmodig. =)
Låter som en super-Mp3. Du måste rama in den eller nåt när du köper en i-pod.
Pappa hjälpte mig räkna ut hur mycket pengar jag kommer göra av med varje dag. It doesn't look good. =)Så barnvakta mera, får jag göra. Och hoppas på bättre tider, eller nåt.=)
Jag vill också ha Röd Meter! Men klockan är kvart i två på natten, så det går inte just nu. Får trösta mig med att jag inte behöver vänta lika länge som du. =)
God natt!