Sidor

torsdag 20 november 2008

Plugga och rinnande kranar

Hej på er där hemma och överallt annars var ni nu är. Vi har just kommit hem från skolan, klockan är sex, det är torsdag, och det är Henriks födelsedag :)
Maria lagar mat, så snart ska vi väl äta, och sen ska vi ner till Henrik för att titta på Kyou Kara Maou. Animeserie jag tror jag har nämnt någon gång innan, som vi har tittat på ett tiotal avsnitt varje kväll de senaste två veckorna ;) Snart är den slut :o
Vilket iofs är väldigt skönt, även om den är bra, för det är inte bra att vi tittar varje dag. Framförallt nu när plugget har börjat på riktigt i vår klass.
Under den här veckan har vi fått sju stycken nya böcker. Mot den enda vi hade förut. Så detta är vad jag släpar med mig till skolan varje dag:
De tre det står Japanese på sidan på, är böcker Nihongo Center gjort. En av de blå (den ljusaste) har vi haft hela tiden. Det är massa ord, lite dialoger osv. Den andra blå är grammatik, den gröna i mitten är dialoger. Dialogerna är tagna från "An Introduction to Modern Japanese", som är den mörka boken under dem. Den var frivillig att köpa, men jag gjorde det för att de verkade tycka man borde det, och för att det finns översättningar och övningar och grejer i den.
Den blå boken med en vit bok över sig är två cöcker vi fick idag, med... tja, det är en textbok (den vita) och en arbetsbok (den blå), som vi ska använda med en av våra lärare.
De två blå på andra sidan om den mörka var också frivilliga att köpa. Det är Kanji-böcker, en textbok och en övningsbok.
Och de andra tre är anteckningsböcker jag använder under lektionerna.

Egentligen behöver jag nog inte ha me mig alla, men jag kommer ha det tills jag vet säkert vilka som används och inte vilka dagar.

Iallafall. Vi har börjat lite med Kanji nu. Och jag ska börja plugga på dem ordentligt i helgen.
Och imorgon ska vi gå ut och prata med japaner :s På lektionstid, först ska vi ha lite lektion om hur man frågar efter vägen och så, och sen ska vi gå ut i par och faktiskt prata med japaner, be om vägbeskrivningar, fråga efter priser, beställa och handla saker (och se till att ha kvitton så betalar skolan för det vi köper). Sen ska vi tillbaka och rapportera hur det gick och vad vi gjorde och så. Lite läskigt. Fast jag frågade snabbt Tarmo om han ville gå med mig och han sa ja. Och han har redan pratat med japaner själv och han är mer social än jag, så det går nog bra om jag får vara med honom. Jag hoppas vi får välja par själv, annars kommer jag få panik.
Egentligen borde jag ha köpt en mössa och vantar idag, för det är kallt, framförallt om vi ska gå ute imorgon.

Alltså, det är kallt nu. mellan 8-12 grader. Och som sagt, ingen isolering i väggarna, så det är samma temperatur inne. Jag har börjat sätta på min AC när jag ska somna och gå upp, för annars går det inte... deprimerande är det.
Och nu har vi dessutom fått en räkning vi inte borde fått. För internet, vilket de har påstått ingår i hyran. Så imorgon ska vi upp till Sakura och prata med dem och fråga vad detta är för pengar egentligen. För vi har inga pengar att betala just nu!
Och jag ska också passa på att upplysa dem om att min kran rinner. Den har droppat en del ända sen jag kom hit, men nu rinner den och vill inte sluta. Så det måste göras nåt åt. Och det tycker jag är jobbigt. Men ja, det är ju Sakura som borde fixa det.

Och apropå pengar så fånar sig yenen. Nu är 100yen värt över 8,5kronor. Which sucks. När vi kom var 100yen 6kronor. Jäkla finanskris. Stabilisera dig!

Men jag ska försöka sluta klaga nu.
Jag har ätit Marabou i veckan :D
Henrik fick en födelsedagspresent från en kompis, som bland annat innehöll 400g marabouchoklad som jag och Maria var mycket hjälpsamma och gjorde slut på tillsammans med honom ;) Iofs betyder det bara att jag vill ha ännu mer nu... snyft...


Okej. Hum...
Jo, man blir livrädd varje gång man kommer in i skolans lobby, förresten. Där står nämligen denna och välkomnar en:
Som ni ser på vending-mashinen är den enorm. Jag når upp till dess huvud ungefär.
Sen går man vidare och hittar de här:De är lite söta :)


Nu... hade jag egentligen mer att skriva, men jag har glömt det. För under tiden jag skrivit det här inlägget har min kran börjat rinna ännu mer - nu märks det inte ens att man försökt stänga av den. Så jag börjar få lite panik och har ingen aning om vad jag ska göra.

Så nu avbryter jag tvärt detta, och fortsätter med mina tankar i nästa inlägg istället...

Hörs

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som ni får börja plugga på riktigt nu alltså, många böcker. Det var ju tokigt att ni fick en oväntad räkning, växelkurserna är inte sådana att man bara kan tycka att det är ok. Det blir nog lite snålt framöver, du har otur där. Du är i och för sig inte ensam av nyheterna verkar det som man har problem med växel kursen i hela japan. Men det förbättrar ju inte din ekonomi, åtminstone inte på kort sikt.

Vi ska till Åland i helgen då är men inte heller road av växelkursen, kronan blir bara mindre värd :(

Unknown sa...

Kom att tänka på en sak till. Dom har tänkt till det är ju vettigt att ni får gå ut och praktisera det ni lärt er direkt, smart tror jag. Lite jobbigt tror jag att du tycker att det är. Men det ger oslagbara möjligheter att verkligen lära sig språket. Det får man inte hemma.