Sidor

måndag 10 november 2008

Inredning

Hej på er, det var ett tag sedan sist :)
Och det beror inte på att jag har varit upptagen, utan på att det inte har skett någonting som varit intressant nog att skriva om ;)

Förra veckan gick vi i skolan. På lördagen hade jag och Maria bestämt att vi skulle ha egendagar, och göra saker på egen hand som vi ville.
Maria åkte till Kyoto Station (vilken är en enorm turistattraktion, jag får skriva mer om den när jag väl har varit där), och till ett tempel som låg där i närheten.

Själv tog jag det inte så lugnt som jag hade planerat.
Först och främst somnade jag vid fem på morgonen, minns inte varför... hade nog glömt ta tabletten. Sen vaknade jag vid halv elva, och ville inte somna om. Så jag gick ut, och tog en promenad. Gick västerut, vilket jag aldrig gjort förut. Av en anledning, för det finns inte mycket att se där, egentligen. Lite fin utsikt på berg, men det kan man få nästan var man än är i den här staden. Vad jag kommer sakna berg när jag kommer hem igen :s
Men iallafall. Jag gick dit, och hittade en 100yen shop. Vilka jag tror jag har nämnt förut - små affärer med alla möjliga saker som alla kostar 100yen.
Jag köpte:
Ett japanskt skrivblock (som alltså har rader uppifrån och ner istället för vänster till höger)
Magnetkrokar som nu sitter på mitt kylskåp och har grytlapparna hängande i sig
En liten korg till garderoben som jag ska ha mina strumpor i
En tyggrej man ska sätta på toalettsitsen så man slipper frysa ihjäl när man ska på toa (badrummet är lägenhetens kallaste rum). Tyvärr var den för liten för min toa, så jag får hitta en bättre nån annangång.
Och lite andra saker jag inte riktigt kommer ihåg vad de var just nu...

Sen gick jag hem och åt nudlar, och sen åkte jag till Kawaramachi. Jag gick till Loft (department store med möblev, hushållsartiklar, kontorsgrejer, gosedjur osv jag har nämnt förut) och shoppade. Köpte:
Presenter till några kompisar hemma (så nu behöver jag bara köpa frimärken och överlista japanska postsystemet så kan jag faktiskt börja skicka brev och prylar hem till folk)
Ett orange pennfodral, vilket jag velat ha länge (inte just orange kanske, men det var roligt, så)
En orange låda av nåt slag, med små lådor i, som står på mitt skrivbord och jag har pennor, kontorssaker och breven jag fått av mamma i.
En grön, jättemysig filt, som jag sitter insvept i just nu för det är iskallt i min lägenhet.
Ett blått lakan av nåt slag som ligger under futonen i min säng för att inte själva sängen ska bli smutsig när jag lägger undan futon och allt för att kunna sitta i den.
En liten spegel som står på mitt skrivbord. Jag tröttnade på att gå in i badrummet varje gång jag behövde en spegel, och köpte en man kan stänga, så att man inte ser själva spegeln, så jag inte behöver se mig själv var jag än går i rummet ;)

Och det var nog det jag köpte då... sedan åkte jag hem igen, och på vägen hem fick jag ett mail från Signe, som sade att hon tänkte gå till en möbelaffär och undrade om jag ville följa med. Så jag gjorde det. Det är en möbelaffär vid namn Mitori, som ligger ungefär en kilometer västerut på Shijo (den stora gatan i närheten av oss, som man går västerut för att komma till skolan). Där köpte jag:
En stekpanna, med ett lock, så Maria kan ta in sin stekpanna till sig, och så man kan släcka eldarna som då och då tänds i oljan vi steker i.
Sängkläder, för de vi fick i lägenheten blir noppriga med en gång, och kommer nu aldrig mer användas.
... och visst var det nåt mer? Gah, jag kommer inte ihåg...

Jaja. Signe köpte gardiner, bland annat. Svarta med silvermönster på. Jättesnyggt blev det när hon hängde upp dem :)
Iallfall, jag kom hem, jag satt och skrev en stund, sen gick jag till McDonalds och åt middag.

Och det var hela lördagen. Inte så vilsam, och inte helt egendag. Blev ltie fel...


Sen blev det plötsligt söndag. Då var jag och Maria ute och shoppade igen.
Först gick vi till Joshin (vår elektronikaffär), och Maria köpte en i-pod som hon varit överlycklig för sedan dess ;) Jag ska nog också köpa en sån så småningom, för min Mp3-spelare är inget rolig. Visst, den spelar musik, men batterilocket är trasigt så det känns som batteriet kommer ramla ur när som helst, och jag vill gärna ha lite mer funktioner så jag kan ha mycket musik men välja vad jag ska lyssna på. Så... blir nog en i-pod. Men inte än. Nästa månad kanske. Som en julklapp till mig själv ;)
Iallafall, sedan gick vi till Mitori för att Maria skulle handla lite också. Och jag kudne inte gå omkring utan att handla själv så jag köpte lite grejer:
Gardiner, två stycken. En röd och en svart, som jag har hängt upp i mitt rum och de är jättefina.
En kastrull med lock, så att Maria kan ta hem sin.
Bestick, fyra gafflar, knivar, stora och små skedar, för 800yen. Kändes bra, för bestick saknas faktiskt ibland - allt går inte att äta med pinnar. Okej, det mesta går att äta med pinnar, men det blir inte alltid bra.

Sen gick vi hem med våra grejer, och efter ett tag gick vi ut igne, åkte till Kawaramachi och Loft.
Än en gång handlade jag, men inte jättemycket den gången. En liten gosedjurspanda som var jättemjuk och übergullig X)
Sen gick vi till en 100yen shop där jag köpte pinnar som man kan sätta upp mellan två väggar (man skruvar på dem så de blir länge, och kilar fast dem). Har satt upp tre i garderoben, så man äntligen kan hänga saker där inne och inte bara lägga dem nånstans. Det är lite jobbigt, eftersom det egentligen är ett futonskåp och inte en garderob. Skillnaden är alltså att man i futomskåp egentligen bara ska lägga futoner och sängkläder. Inte kläder. Men iallafall.

Efter allt detta ser alltså mitt rum lite annorlunda ut, och nu ska ni få lite bilder på det. Titta på dem och säg att det är fint! (eller säg vad ni tycker... men jag tycker det är fint) :)
Här har vi gardinerna:
Och här har vi sängen:Med det gröna, fluffiga täcket, fina sängkläder. Det röda är ett örngott med ugglor på ;)

Här har vi skrivbordet:Tja... ni ser den orangea lådan, och den bruna saken på andra sidan datorn, som är spegeln i stängt tillstånd.

Så om jag bara får tag på lite fler saker att sätta upp på väggen, och bättre saker att använda när jag sätter upp saker (väggen är knottrig och fånig så tejp fungerar inte så bra), så kan det här faktiskt se ut som ett riktigt rum snart :)


Gardinerna är för övrigt väldigt bra på att göra det mörkt i rummet upptäckte jag i morse ;)


Däremot inte varmt... alltså - det är ungefär 20 grader utomhus just nu. Och det är varmt för november, anser jag. Men just i detta ögonblick är det 19 grader i min lägenhet och det är KALLT!

Framförallt som jag inte mår så bra i allmänhet. Hade ont i halsen när jag vaknade imorse. Det har gått över nu, till sist, men jag är yr, har huvudvärk och kan inte koncentrera mig på nåt (det har tagit mig närmare en och en halv timme att skriva detta inlägg, och jag är inte säker på att allt makes sense).
Gick inge bra i skolan heller. Första lektionen kunde jag inte koncentrera mig, under första rasten satt jag och grät och vistse inte varför, Maria pratade med Kurita-sensei, som sade att jag fick sitta utanför om jag ville. Jag gjorde det större delen av andra lektionen, sen gick jag in. Sen vid andra rasten fick jag tabletter av Kurita-sensei som skulle hjälpa mot feber och halsont, och han sa att det var okej att gå hem. Jag tänkte egentligen inte göra det, men sen blev jag beordrad av Henrik, Signe och Maria att jag måste åka hem, och vila, så då gjorde jag det ändå...
Nu har jag tagit tempen och insett att jag inte har feber, trots att jag trodde det. Så nu vet jag inte vad det är för fel. Om det är fysiskt eller psykiskt i botten alltså.
Men Kurita-sensei sade att om jag inte kommer till skolan imorgon är det okej, för han vet om det. Får se hur jag känner mig. Vill helst inte missa skolan, men... aja, vi får se helt enkelt.

Nu har jag satt på AC:n i min lägenhet så det ska bli varmt. Ska lägga mig och titta på film och se om jag kan skriva. Ta det lugnt helt enkelt, och hoppas på att må bättre snart.


Godnatt. ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!Det var roligt att ha dig på bloggen igen. Jag har saknat dina rapporter. De är så kul att läsa. Snygga gardiner!! Du har fått ett jättefint rum, synd bara att det ska vara kyligt. Du får ta på dig en extra tröja. Jag måste ta reda på hur mycket ett yenn(?)är värd i svenska mynt.Låter annars bra med en affär som har litet av varje. Krya på dig!!!!
Kram Mormor

Anonym sa...

Tråkigt att du inte känner dig riktigt kry. Men rummet blev fint. Du borde kanske precis som Johanna ha en toalett med uppvärmd sits :)

Du får väl ta en egen dag till, och göra den till riktigt egen...

Låter som du handlar massor, men det är verkligen mycket som behövs till ett hem.

Anonym sa...

Synd om dig. Halsont låter som ett elakt virus bråkar med dig. Drick något varmt och svep in dig ordentligt i din fina gröna filt:)

Du skulle behöva en Dass-Isak;) (toalettsits i frigolit som vi har på utedasset på Åland)
Kartong kanske också går bra?

Hm I-pod; Står det mer på din önskelista? Tomten kanske hittar till Kyoto också;)

Anonym sa...

Nice! Snygga gardiner, och mysig filt. Det börjar likna ett riktigt hem, ju. Men vad ska du göra med alla grejer när du åker hem? Sälja dem, eller ta hem dem?
*klappa på* Ta hand om dig! Låter jobbigt, och jag hoppas du känner dig bättre snart, fysiskt eller psykiskt. Jag skickar en kram!
Snacka om att det behövs mycket till ett hem. Jobbigt när man ska flytta hemifrån sen. =)
Bara 24 dagar kvar. Gah!
Ha det bra!