Sidor

söndag 30 november 2008

Keeku tabehoudai

Hej på er :)
Idag är det söndag. Klockan är rätt sent så snart är det måndag. Men det ignorerar vi just nu.

Idag, söndag, har varit trevlig. Vi åkte till Osaka för att gå på cake "tabehoudai". Ät så mycket tårta du vill :D "Tabe" är en vorm av "taberu" som betyder "att äta". Exakt vad "houdai" betyder vet jag inte, men man kan ju gissa :)
På vägen dit mötte vi en annan svensk, som är ihop med någon tjej i Yoshis klass. Jag kommer inte ihåg vad han hette. Men han var lång, och han var trevlig ;) Han hade inget att göra eftersom hans flickvän jobbade, så vi hade bestämt att han skulle med oss. Eller han och Henrik och Yoshi hade bestämt det ;)
Iallafall. I Osaka. Vi betalade 1600 yen var, ungefär, för att få äta hur mycket tårta och kaka och glass (och pasta och bröd fanns det) och dricka hur mycket läsk, kaffe, te, vatten osv vi ville. Under 70 minuter. Vilket är mer än tillräckligt, för efter en halvtimme är man proppmätt och efter femtio minuter vill man spy ;)
Det var små, små bitar av olika godsaker, och man fick plocka på sig massor och så satte man sig för att äta. Och jag är hemskt, hemskt, otroligt, fruktansvärt jätteledsen men jag tog inga bilder *skäms något oerhört* Jag var för upptagen med att äta... :s Jag lovar att jag åker tillbaka snarast och tar mig tid att fotografera de fantastiska bitarna :)
Iallafall. Som många av er vet är jag inte så förtjust i tårta, men när det var så här små bitar gick det alldeles utmärkt. Kunde äta en bit och inse att det inte var jättegott, så då gick man vidare till nästa. Och det fanns mycket som var fantastiskt gott. Jag som saknade chokladmousse hittade en tårta som smakade nästan likadant :) Och något som liknade en pannkaka, rullad runt grädde och clementin. Och underbart god gelé. Och cheesecake. Och gott! helt enkelt :D

När vi alla var illamående mätta gick vi därifrån, till en fantastisk byggnad. Åtta våningar. Hälften var klädbutik, andra hälften var elektronikbutik. Och det var den senare delen vi var i naturligtvis ;) Det fanns hur mycket som helst! Datorer, TV-apparater, elektroniska ordlistor, dataspel, TV-spel, allehanda tillbehör till allt detta, och bäst av allt - hårddiskar!
Så jag har nu äntligen köpt mig en ny hårddisk och jag är överlycklig för den :) 500GB - vill inte ha en större, för då försvinner så fruktansvärt mycket när (om! såklart) den går sönder. Ja, 500GB är jättemycket det med, men inte lika mycket som 1TB. Fanns förresten diskar på 4TB där också :s Fast de kostade typ 200 000yen, så... nä ;)
Min hårddisk kostade nästan 17 000. En av de billigaste. Orkar inte räkna ordentligt men det är strax under 1500kronor. Vilket fått mig att konstatera att hårddiskar här inte är billigare än hemma. Har jag fel?

Har i och med detta inköp också skaffat mig ett point card, som japanerna är så förtjusta i ;) Det är på Yodobashi, som detta underbara ställe hette. Det finns tydligen en sån affär här i Kyoto också, så nu kommer allt elektroniskt att köpas där ;) Kanske... men iallafall, det är lite trevligt att ha.

Så detta är ett ställe jag ska ta med mig eventuella besökare som är intresserad av elektroniska saker ;) Och som tål folkmassor - för det var fruktansvärt trångt i hela affären. Nej, förresten. I elektronikdelen. Bland kläderna var det inte lika mycket folk ;)
Så jag är glad att jag börjar vänja mig vid folkmassor :) Stockholm kommer vara tyst och lugnt och ensamt när jag kommer hem ;)


Annars har jag varit duktig i helgen. Jag har pluggat. Gjort läxan vi har till imorgon, läst i förväg till båda lektionerna vi har imorgon. Inte så jag kan det, men så jag vet vad det handlar om iallafall. Och så har jag pluggat Kanji. Nu kan jag nästan 40 stycken. Råkade säga 30 till pappa i telefon idag, men det stämde inte, det var bara jag som var förvirrad. 40 är det :) Och ja, det är långt kvar till 6000, vilket är antalet Kanji som finns. Långt till de 1998 eller så som japanska ungdomar har pluggat efter high school. Men inte fullt lika långt till de 300-nånting som vi ska kunna när det här året är slut... eller var det det här halvåret... något av det var det.
ska också säga det att ingen enda japan kan skriva alla de 6000 tecken som finns. Tvivlar på att någon kan läsa dem allihop ens. Och ingen high school-elev kommer ihåg alla de nästan 2000 de har pluggat. Möjligen att läsa, men inte att skriva. För det är i allmänhet så att man kan läsa ett Kanji, men inte nödvändigtvis skriva det. Vilket makar mer sense än det låter som. Det är lite som att kunna läsa ett ord men inte stava till det om man ska tänka helt själv.
För japanerna håller på att glömma bort sina Kanjin eftersom de bara skriver på mobil eller dator numera, och då hjälper den lilla maskinen till att hitta rätt kanji om man nu vill ha såna ;)

Och där har ni en liten lektion i japanska mystiskheter, helt gratis. Tacka mig ;)

Nu ska jag duscha. Och så ska jag bädda ner mig i sängen, dila upp AC:n ett par grader till, titta på Torchwood och bara mysa. Sen ska jag sova och bli på bra humör. För mitt humör just nu är på gränsen att bli ledset. Förmodligen för att jag har gjort så mycket konstigt idag så min hjärna har överarbetats. Och det vore jobbigt om det fortsatte så. För imorgon är det skola. Och efter skolan måste vi upp och betala hyran. Så kan inte stanna hemma imorgon även om jag är ledsen.
Så jag ska bli glad. Och det blir man av Torchwood :)

Godnatt.

4 kommentarer:

Teza sa...

Lycklig blir man helt klart av Torchwood. Också lycklig, munter och odrägligt uppåt. =) Så det är bra att du kollar.
Låter som något en aning onödigt, det där med kanji, när ingen ändå kan allt och de har ett annat system. Varför?
Mätt känner jag mig, bara jag läser om kakorna. =) Men det låter kul, också.
Nu ska jag äta middag och ha lite panik. See ya! Eller write ya, snarare. )(

Anonym sa...

Har också shoppat, massor idag. Pappa räknade ut att vi handlat för dryga 7000kr, så nu har vi konsumerat så som de rekommenderar oss att göra i dessa tider av finanskriser;)

Vi har mysat med glögg och pepparkaka och lussebullar, dock inte hembakta ännu;) men gott.

40 tecken redan. Fantastiskt!
Du är en kämpe:)

Önskar dig en god natt och att du får en bra dag i morgon.

Anonym sa...

Hej! Vad tusan är "torchwood"???
Annars skulle jag gärna ha varit med dig på Kakhuset!! Låter helt fantastiskt. Jag skulle ha ätit ihjäl mig! Vilken kämpe du är som kan så många språktecken!
KRAM Mormor

Anonym sa...

Såg att mamma lyckades få iväg en kommentar. Vi hade urkasst internet i går. Det gick inte att surfa. Du kanske märkte det om du försökte hämta något. Någon hemma märkte det mycket... Men denne någon vart betydligt mer social än vanligt :)

När det gäller priset på hårddisken så är det dyrare än ad den borde kosta här. Dom japanska handlarna passar väl på dom också att tjäna lite pengar på att yenen blivit så dyr.