Sidor

lördag 11 juli 2009

Tokyoresan i planeringsstadiet

Jepp, idag var jag och Maria uppe hos Tarmo och planerade våran resa till Tokyo :)
Det var lite besvärligt att komma dit, för vi skulle träffas vid ett tempel, men sen hamnade vi vid fel tempel och sånt, så vi träffades först fyrtio minuter efter utsatt tid ;) Men, men. Under tiden hann jag och Maria äta en märklig kopp is med jordgubbssmak ;) Det var intressant... det var is som det hälldes jordgubbssås på.

Men ändå. Sen kom vi hem till Tarmo, det var riktigt trevligt :) Hans lägenhet kändes mycket mindre än våra, fast jag tror det till stor del beror på att den var smalare. Men den var mysig, och vi hade väldigt trevligt där.
Vi planerade ju som sagt vår Tokyo-resa, och här är planerna som de ser ut just nu:

Lördag 1 augusti: Åka nattbuss till Tokyo, hamna där kring åtta på morgonen på söndagen.
Söndag 2 augusti: Hitta det hostel vi ska bo på, och sen gå till Harajuku och titta på människor i cosplay, och till Shinjuku och shoppa. Dessa två platsers namn ska jag försöka komma ihåg så jag inte behöver gissa i fortsättningen, vilket jag gjorde i ett mail till Teresa och fick fel på båda namnen ;)
Måndag 3 augusti: Ghibli-muséet! Som jag har velat åka till sen långt innan jag ens kom till Japan.
Tisdag 4 augusti: Tokyo Disneyland!!! Något vi kom på nu idag, och kollade på och konstaterade att det inte var för dyrt för att vara värt det, och varken Maria eller Tarmo har varit på nåt Disneyland förut, så nu hamnar vi där :D
Onsdag 5 augusti: Akihabara (elektronikdistriktet, där jag och Tarmo tänker köpa denshi-jishos) och sedan på kvällen Roppongi, vilket är området med massor och åter massor av nattklubbar.
Torsdag 6 augusti: Bakfylla, hitta god mat att äta så vi mår bättre, och sedan ta nattbussen tillbaka till Kyoto.

Woho! Det är planen som det ser ut än så länge :)
De bestämda utgifterna - bussen, boendet och biljetterna till Ghibli-muséet och Disneyland - går på 27 000 yen (2300 kronor) om inte mitt mattesinne har gått och gömt sig helt. Vilket gör att jag verkligen måste ändra om min budget så att jag har lite pengar att faktiskt shoppa för också. Måste leva mycket snålare i fortsättningen. Suck. Men, men, jag ska ha kul i Tokyo :D

Alla bokningar och sådant ska vi göra någon gång i veckan, nästa vecka alltså, när vi har fått svar från hostelet, om huruvida det finns plats under de där dagarna, och huruvida vi får dela på ett twin room alla tre. Hoppas att det går bra. Tihi, nu är jag jättepepp, och har inte ens nåt emot att svälta fram till dess för att ha massa pengar att använda ;) Nej, så illa ska det inte bli. Ska bara låta bli att köpa onödiga saker. Som sagt, lämna alla sedlar hemma när jag går till skolan och sånt :p
Men, men pengaproblem, sånt löser sig alltid :)

Och egentligen var det väl mest detta jag ville skriva. Bara för att jag är så glad och ser så mycket fram emot den här resan nu :)

Nu ska jag äta pannkakstårta, titta på Supernatural och vara lycklig :)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Kul att ni tar för er i Tokyo. Men jag undrar vad blir det av något så super amerikanskt som Disneyland när man konverterar det till Japanska? Men vi lär få höra...

Men skippa bakfyllan, det är synd att förstöra en halv dag där med sånt...

För övrigt har vi 15 grader varmt här på Åland. Snart gå ner till farmor och dricka förmiddags fika :)

lisbeth sa...

Kul med utflykter och till Tokyo Disneyland dessutom. Där kan ni åka så mycket att ni kan stryka första punkten på dag 6;)

Håller tummarna att ni får plats på hostelet.

Det var roligt att få prata med dig i går. Hoppas du fick några timmars sömn i alla fall:)

Kram:)

Teza sa...

Ojojoj, har du skrivit fel till mig? Inte bra alls. =) Märkte inget, måste jag erkänna. Alla japnaske ord låter bli att fastna i mitt huvud. Måste bättra mig. ;)
Låter som en härlig resa, det där. Disneyland har jag heller aldrig varit på, är lite avis. Men du kanske inte vill gå på det två gånger på typ två månader? =)
Vill också kolla på Supernatural. Jag är just nu fast på Gotland, hos mina kusiner, för vi missade båt-jäveln. Inte kul alls. Nästa går 00.50, och jag ska jobba imorgon. Mutter, mutter.
Oh well, har i alla fall Tru Calling att kolla på. Kanke något för dig? =)