Sidor

torsdag 16 juli 2009

Gionmatsuri

Gionmatsuri är en väldigt stor och väldigt känd festival som hålls i Kyoto varje år. Jag kan egentligen inte säga mycket om varför den hålls, men ändå ;)

Vi var där igår, flera stycken från klassen. Jag blev inbjuden av Bibi-san, som för övrigt har börjat bli mycket klängig på mig. Det är lite läskigt. På senaste tiden har hon börjat röra vid mig massor, och velat prata med mig, och... well, vi tar exempel istället.
När Kubota frågade vilka som skulle med på BBQ-partyt nästa lördag var jag den ende i klassen som sa att jag definitivt skulle med. Sedan efteråt kramad Bibi-san min arm och sa glatt att hon också skulle med, så jag behövde inte vara ensam, typ.
Och igår innan skolan så kom hon förbi mig när jag satt utanför och väntade och sa hej, och sen gick hon upp till klassrummet. Efter en stund kom hon ner igen, för det var ingen där, och satte sig bredvid mig och började prata och leka med min kamera, och bad både David och nån kines som kom förbi oss att ta kort på henne och mig tillsammans. Det var väldigt läskigt :p

Men iallafall. Efter skolan igår satt vi (jag, Tarmo, Mikael, Luca, David och Maria) utanför skolan i en timme och väntade på att Go-san, Alissa och Gabbi skulle byta om till yukata. Traditionell japansk dräkt, en kimono fast tunnare, för sommar. Här är de i sina fina kläder:

Sen efteråt kom Kubota-sensei och Kurita-sensei med oss till själva festivalen.
Festivalen hölls på Shijo och Karasuma, och säkert många gator förutom dessa. Men grejen med de där två är att de i princip är Kyotos center, och minst tre kilometer bilväg, sammanlagt, stängs tydligen av varje kväll under Gionmatsuri. Gionmatsuri pågår för övrigt i fem dagar - 13 till 17 juli, åtminstone i år, är inte säker på om datumen alltid stämmer.
Så iallafall.

Det var en väldans massa folk där. En väldans, väldans massa folk. Hela gatan var fylld med folk, det var helt enkelt en äkta japansk folkmassa. Så här såg det ut:

Och i folkmassan blev naturligtvis gruppen rätt snart separerad. Först var det jag, Maria, Tarmo, Mikael och Kurita som tappade bort de andra, sedan var det jag och Maria som råkade gå ifrån de andra.
Vi stod i tio minuter på den platsen där jag tog bilden på folkmassan, och hoppades att de skulle komma förbi, men de gjorde de inte, så till sist gav vi upp.
Två japaner kom fram och pratade med oss under de tio minuterna förresten ;) Ville prata engelska med oss, tyvärr var vi väl inte de bästa att öva på, för vi var inte så bra på att konversera. Men ändå.

Sen gick vi iallafall nerför Karasuma, och där fanns det massor av stånd längs hela gatan. Nästan alla sålde mat. Och det var nästan bara samma mat överallt. Lite korv, friterad kyckling, sån där is med smak på som jag skrev om i förra inlägget, och så massa japansk mat. Stekta nudlar, bläckfisk och sånt.
Bläckfisk har vi här, btw:
Klicka på bilden och kolla in själva bläckfiskarna. Alldeles slemmiga och äckliga.
Och så sålde de sockrade frukter. Frukter stoppade i nån form av stelnande vätska, som jag gissar var mest socker. Men det såg väldigt gott ut:Ångrar nästan att jag inte köpte något och smakade. Önskar att jag hade mer pengar så jag kunde köpt och smakat ;)

Det jag till sist åt var stekta nudlar. Kommer inte ihåg vad de hette egentligen... men ändå, det var helt okej. Inte fantastiskt gott, men ätbart.
Medan vi stod där och köpte mat hittade resten av gruppen oss igen. Well, alla utom Kurita, de hade tappat bort honom ;)

Det fanns några stånd som sålde leksaker och sånt, och det här:Barnen skulle fånga de små färgglada sakerna i vattnet. De är mycket söta om ni klickar på bilden och ser den större ;)

Vad har jag mer för bidler här... jo:Detta är, om jag har förstått det hela rätt, en vagn. En vagn som tillsammans med massa andra vagnar kommer att bli dragna över gatorna imorgon bitti, som avslutning på Gionmatsuri. Tyvärr kommer jag inte gå dit, inte för att det är tidigt på morgonen, faktiskt, utan för att det kommer vara ännu mer folk där då.

För visserligen har jag blivit mycket bättre på folkmassor här än jag var i Sverige, men igår blev det ändå för mycket folk till sist. Klockan var väl... sju eller nåt, när jag kände att det var dags att gå därifrån för att minimera risken för en panikattack.

Cyklade en omväg hem, för jag brukar cykla över Karasuma på vägen mellan hemma och skolan, och där var det för mycket folk. Nu tog jag mig ner till Gojo istället, vilket är en omväg på ett par kilometer. Var hemma vid... åtta ungefär. Satt en stund och kände att det var underbart att vara själv, sen blev jag sällskapssjuk, och sen var kvällen i allmänhet rätt konstig. Hade huvudvärk också.
Var rädd att jag hade fått en överdos på folk, men det gick över under natten.


Har två bilder till här. Det här från efter skolan idag:
Ni måste nästan klicka på den här bilden för att se det hela. De har mycket fina japanska kläder på sig :)


Nästa bild är på mitt slösa-pengar-item för dagen ;) Well, slösa är inte sant. Men efter igår och allt så blev jag så sugen på att ha en yukata, så jag var bara tvungen att köpa en själv. Så nu har jag köpt en, det är en modell för killar, vilka inte är fullt lika snygga som tjejernas, men den är fantastisk ändå :)
Eller hur? :D
Vet ni vad det fåniga är?
Den ni ser på bilden, själva yukatan, kostade 2100yen. Obin - tygbiten man har kring midjan - kostade 1050yen. Det är tydligen den viktigaste delen på hela klädesplagget, och många har en obi som kostar mycket mer än både yukatan och skorna tillsammans. Men det finns väldigt snygga också.
Jag köpte inga skor. Det hade varit slöseri med pengar. De är visserligen mycket fina, men jag tycker egentligen inte om såna skor, och dessutom, när det är varmt nog att ha dem på sig går jag ju barfota, så ;)


Men iallafall. Vad mer. Lite saker som inte har med den här saken att göra.

Tja, Tokyoresan. Den kommer nog bli lite kortare än förra planerna, för det fanns inte plats på hostelet vi ville sova på :( Tråkigt nog är det möjligt att det bara blir en natt, så vi hinner inte göra allt det roliga. Det viktigaste för mig är Ghibli-muséet, sen får vi väl gå omkring hela dagen efter, eller innan, till de andra ställena. Med andra ord inget Disney-land :( Fast för min del innebär det iofs att jag istället kan åka dit med Teresa ;) Tråkigare för de andra...
Men vi får se, vi ska planera mer nästa vecka. Kommer förmodligen inte hitta nåt särskilt billigt boende, för då är det ju inte ens två veckor i förväg...


Och det var väl det egentligen. Tror det var nåt mer, men... det här räcker väl för stunden ;)
Nu ska jag plugga kanjis, för imorgon är det kanjitest. Iofs lyckades jag förra gången få 7/10 på ett test jag inte pluggat till alls, men ändå ;) Bäst att plugga, så kan jag få 10/10 istället :)

vi hörs :)

5 kommentarer:

Feffe sa...

Alltid spännande med festivaler, man har ju tröttnat lite på våra svenska "festivaler" även om de också kan vara rätt trevliga ibland. Men det är alltid kul med nya intryck och jag kan bara tänka mig hur konstigt valborg och midsommarafton kan vara för en japan :p

Jag har svårt att se hur en yukata skulle vara slöseri med pengar... Vill också ha!

btw. jag tänkte skicka mail till dig, men upptäckte att jag tappat bort din mailadress. Om du har min kan du väl skicka ett mail, annars får du väl hojta till på skype någon gång.

Unknown sa...

Japaner har uppenbart festival på riktigt, stort och omfattande. Och mycket folk var det verkligen, helt fantastiskt att ni återfann varandra :)

Jag antar att det tog en stund innan du blev hungrig efter att ha skådat bläckfiskarna. Jag har ätit små bläckfiskar, dom är bara sega men inte slemmiga. Åtminstone inte när jag åt dom.

Fina kläder både tjejernas och din. Undrar när du ska använda den?

Apropå Tokyoresan så får du kanske tillfälle att åka till Disneyland med Teresa i stället... Fast ni kanske ska planera er resa redan nu om det är svårt med boende...

Hälsar från mamma att hon kommenterar när hon vaknat.

lisbeth sa...

God morgon:)
Vilket långt och spännande inlägg. Roligt med alla dessa bilder:)

Mycket fina dräkter både din och tjejernas. Nu kan du kanske göra Fredrik sällskap till Skansen på nationaldagen nästa år;)

Vilket folkhav! Ett under att ni kom fram på gatorna över huvud taget och att ni inte tappade bort alla.

Bläckfiskar kan jag vara utan:s, men kanderad frukt är säkert gott:)

En annorlunda fiskdam. Påminner om fiskspelet vi hade en gång, om du minns:)

Japaner kan detta med utsmyckning, även om det ibland kan gå till överdrift. Men en fin utsikt har man säkert där uppe i vagnen.

Undrar om dräkterna har anor från medeltiden? Kanske de skulle göra succe på medeltidsveckan eller vikingamarknaden;) Skorna verkar mycket medeltida och obekväma, tycker jag, men kläderna har sin charm.

Lediga rum kan vara svårt att finna om man inte är ute i tid, har vi ju lärt, oss pappa och jag;) Men Teresa blir säkert glad om ni har möjlighet att besöka Disneyland:)

Kram:)

mormor sa...

Datorn ok igen!Tack Fredrik!Nu har jag läst, läst och läst alla missade bloggar. Det har varit som att läsa en rolig och spännande bok.Jag har verkligen fått inblick ijud hur studentlivet ser uti Kyoto.Jag säger som Kubota-senseis:" du är ju redan författare"Du skriver så bra!!
Grattis till alla fina resultat på proven, till att projekt D är klar, till pengarna från CSN. till den tjusiga yukutan och de kuliga skorna!! Resan till Tokyo ser ut att bli både intressant och rolig. Jag skulle dock hoppa över den 6;te aug, om jag vore i dina kläder!
Jag ser fram mot den 30:de sept. kl.22,35!!
Kram Mormor

Teza sa...

Yay! Disneyland! =) Jag är glad, men synd om alla andra. ;) Har alltid velat gå på Disneyland.
Coola kläder, tycker nästan dina var snyggast. Men tjejernas var ju iofs snygga också. Äh, kan inte bestämma mig. Snyggt var det i alla fall. Ser fram emot att få se den på. =)
Och om det är så svårt med boende kanske vi ska boka det snart, som sagt? Och då måste vi bestämma hur länge vi ska vara där och när vi ska åka och allt sånt. Jobbigt. =)
Lycka till med kanji-testet!