Sidor

onsdag 29 juli 2009

Sommarlov!!!

Jepp, idag hade vi sista skoldagen, då nu har jag sommarlov :D Jag är lycklig ;)

Nu ska vi se.
Igår betalade jag hyran. De har fortfarande inte frågat mig när jag tänker flytta ut. Men de gör väl det nästa månad hoppas jag. Så får jag tala om för dem när jag flyger hem och så får vi se om jag får bo kvar ända tills dess. Minns inte om jag har nämnt det på bloggen, men Henrik blir ju utslängd dagen innan han flyger hem, så han måste sova hos Tarmo sista natten. Jag flyger vid ungefär samma tid som Henrik, så förmodligen kommer jag inte få sova i min lägenhet sista natten heller. Så jag och Teresa får tränga in oss i Tarmos lägenhet vi också ;) Har ju ingen annan att sova hos, både Maria och Henrik åker hem innan oss. Men whatever, det löser sig. Och jag har varit intresserad av att sätta Teresa och Tarmo i samma rum, för jag tror det skulle vara jätteroligt ;) Tror de också kommer tycka det :)

Igår diskuterade jag och Henrik också det här med betyg i japanskan och sånt. Att CSN vill ha nån sorts betyg. Vi undrar om det räcker med diplomet vi får, att vi har gått kursen, och ett dokument på hur mycket vi har varit i skolan, eller om vi måste be om att få betyg också. Vill inte ha det, mina betyg skulle vara dåliga :s Okej, jag anser mig inte vara jättedålig på japanskan, men däremot är jag urusel på att lämna in läxor och de räknas in i det hela också, så... mjufs.
Och att hålla japanskan vid liv i Sverige också. För i Stockholm finns det bara ett ställe man kan plugga japanska på, men man kan inte tenta av det så isf skulle jag bli tvungen att gå igenom nybörjarkursen, och gå i skolan i två år innan jag ens kom upp i den nivå jag är på nu. Och det suger ju. Måste kolla upp vad jag kan göra annars helt enkelt... för det vore ju tråkigt om jag glömde bort all japanska.


Men hur som helst. Idag. Skola. vi hade Takeda-sensei första lektionen. Lite enkla övningar. Jag börjar faktiskt begripa japansk grammatik lite grand! Jätteimponerad av mig själv, för den är jättejobbig! Framförallt "artigt tal" som vi håller på med lite då och då. Det är jättejobbigt, verkligen. Tänker inte beskriva det, bara lita på mig, japaner går till överdrift i sin artighet.

Andra lektionen hade vi Kubota-sensei. Först kanjitest, som jag trodde jag hade minst två fel på, men hon verkade inte hålla med så det var ju trevligt :)
Sen hade vi prov på kapitel 8 i boken. Det var faktiskt rätt lätt, mest för att kapitel åtta handlade mest om saker vi redan hört talas om på andra lektioner. Bara en helt ny sak. Så jag tror det gick rätt bra. Har minus fyra poäng för en fråga jag inte kunde komma på vad jag skulle skriva på, och kanske minus fyra andra poäng för en fråga jag misstänker att jag missuppfattade. Men ändå.

Efter skolan tittade vi på film :) Jag, Henrik och Maria, Dr Who tittade vi på, och hade jättetrvligt :) Och de åt upp nästan all min glass! :o Lite mitt fel som hela tiden sa att de fick ta mer, men jag tänkte inte på att den faktiskt kunde ta slut förrän det var för sent ;)
Men ändå. Nu är klockan sen,t men jag tänker inte sova än på ett tag. Jag har lov!
Förresten, jo, det här är mitt sommarlov. Lovet jag hade när mina föräldrar var här var typ... vårlov. Det är lovet japanerna har mellan sina läsår - deras läsår börjar i mars/april. De är konstiga.
Och vi har inte alls onödigt mycket lov! Tre veckor nu, tre veckor i våras, tre veckor i julas, vilket blir nio veckor vilket är ett normalt svenskt sommarlov, typ. Sådeså.

Och jag vill ha jordgubbar! Jordgubbessäsongen i Japan är över nu :( Har varit över länge, det har inte funnits jordgubbar i affärerna på en dryg månad :( Okej att jag hade jordgubbar hela vintern och så, men ändå... sommar=jordgubbar! :o

Ska komma över det med :p

Vad kan jag mer skriva... jo, angående mitt skrivande.
Jag försökte ju komma på ett nytt projekt efter att jag hade skrivit klart mitt förra, men jag lyckades inte komma på nåt nytt innan jag började tänka på det gamla projektet igen. Så nu ska jag skriva om bok ett, och göra en outline för bok två, och se om jag kan ta reda på hur många böcker det blir egentligen, och vad som egentligen ska hända i deras framtid X)
När jag kommer hem kommer jag tvinga folk att läsa den omskrivna bok ett och säga vad de tycker :) Några frivilliga? :) (måste påminna om att den är på engelska, vet att det minskar möjligheten för flera av er, men ändå, jag känner många som klarar av det med) ;)

hur som helst. Nu ska jag äta upp den sista av min glass, och skriva och njuta av lovet ;)

hörs!

3 kommentarer:

Teza sa...

Sommarlov! Är inte, inte, inte avundsjuk! Inte alls! =)
Jag läster gärna din bok, engelska är ett plus. =) Vet inte när jag läste en svenk bok sist. Jo, förresten. Stieg Larsson, och det endearade inte svenskan för mig precis. ;)
Det verkar intressant att sätta mig och Tarmo i samma rum, andra gången du sagt det nu. Så ingen pressure på mig. ;)
Och är det bara jag som tycker jag skriver osammanhängande idag? I mailet till dig också. Vet inte, men tycker nog det. Och den där meningen förvirrade mig. Skyller på att jag stått i kassan hela dan, och det har varit GALET mycket folk. =)
Hörs! (dagen ord: butbacce.;))

lisbeth sa...

Härligt med sommarlov:) Jag tror inte dina betyg skulle bli dåliga. Du har ju lärt dig över 200%, minst, med tanke på det du kunde när du åkte till Japan:)

Tiden går fort nu när det närmar sig hemfärd. Vi finner att det finns mycket kvar vi vill hinna med innan semestern är slut. Märkligt, eftersom man hade så mycket tid när den började:o

Inga jordgubbar? Gissa vad vi har ätit idag? BLÅBÄRSPAJ! Smaskens;)

Jag skulle gärna vilja läsa din bok, tyvärr får jag nog vänta på översättningen:(

Njut av din glass och av sommarlovet:)

Kram:)

Unknown sa...

Det är ofint att påpeka att du har sommarlov när en annan strax har slut på semestern :(

Ett betyg kan nog vara bra att ha om nu CSN vill ha det. Hur du använder det sen är väl en annan sak...
Men det kanske är jätte kul.

Proven går bra som vanligt, varför är jag inte förvånad?

För övrigt så får ju mamma nu anledning att gå på en engelska kurs eller nåt :)

För övrigt så påminner mintglass om tandkräm enligt Vigdis :)