Sidor

måndag 6 juli 2009

Tanabata

Imorgon är det Tanabata. Sjunde dagen på sjunde månaden, vilket är en speciell dag i Japan.
Det finns en legend som berättar om två stjärnor, varav en var dotter till himlaguden. Denna dotter arbetade väldigt mycket och hade aldrig kul, så guden bestämde sig för att ge henne en make. Men när de hade gift sig så slutade de båda arbeta, och "lekte för mycket" hela tiden. Guden blev arg på dem, för att hans djur blev smala och hennes tyg dåligt (hon var väverska) så han skilde dem åt. Nu befinner de sig på varsin sida av Vintergatan (vilket på japanska är en flod) och nu måste de arbeta massor igen och får bara träffas en dag per år. Den sjunde dagen i sjunde månaden bygger massor av skator en bro över Vintergatan (eller floden alltså) och de två kan träffas på bron.

Traditionen är att man under den här dagen skriver små önskningar på papperslappar och hänger upp i bambu, så ska de här två stjärnorna kunna läsa dem och få önskningarna att slå in. Varför man nu ska störa de stackarna under den enda dagen de får vara tillsammans på hela året ;)

Det ska tydligen hända fler roliga saker under den här månaden. En parad jag inte kommer ihåg vad den heter... och lite sånt. Folk i fina yukatas (kimonos för sommarbruk) ute på gatorna och så vidare. Förhoppningsvis får ni se lite bilder på det hela framöver ;)


Och efter denna parentes... sitter egentligen och pluggar, men har svårt att koncentrera mig. Behöver väl knappast påpeka att jag har huvudvärk, det verkar mer eller mindre permanent nu. Jäkla värme och fuktighet och grejer.
Vi har prov imorgon. Och kanjitest. Båda sakerna på samma dag, och det är mitt fel ;) För det var lite argumentering för huruvida vi skulle se till att ha kanjitestet på onsdag istället för imorgon. Alla utom typ jag och Loca ville ha det på onsdag, så jag och Victor fick köra sten sax påse om det och jag vann ;)
Ville ha det på samma dag. Lika bra det, tyckte jag, få allting gjort på samma gång. Kommer inte tycka det är lika okej om jag fortfarande har huvudvärk imorgon. Men, men, jag skyller mig själv :)

Nästa uppsats, förresten, skulle egentligen handla om huruvida vi tycker att bantning är bra eller inte, men vi hade pratat om sport hela lektionen så vi tyckte vi kunde få skriva om det. Så vi fick lite olika förslag på vad vi skulle skriva. Jag, David, Anders, Gabbi och Allisa tänker skriva om huruvida vi tycker att kvinnor och män ska utöva sport tillsammans eller inte. Alltså blandade lag och män tävlar mot kvinnor och så vidare. Det roligaste är att killarna tyckte att det ska blandas, medan tjejerna tyckte att det ska blandas utom i Olympiska spelen. För att då skulle det bara vara män som fick rekord hela tiden. Är inte det lite dåliga feminister? Inkonsekventa och sånt. Tyckte jag iallafall.

Annars har jag bestämt mig för vad mitt nästa huvudprojekt ska bli, och jag är jättepepp på det. Ska bli en helt revolutionerande Fantasy-bok ;) Faktiskt, vad jag vet har ingen skrivit en Fantasay-bok på just det här sättet förut. Tänker inte gå in på detaljer, men jag tror att det kan bli jättebra ;) Sen får vi väl se om det när det väl blir klart är intressant för nåt förlag också. Svårt nog att få folk att satsa på Fantasy, kan tänka mig att det blir ännu svårare att få dem att satsa på konstig Fantasy. Eller... ännu konstigare än normalt :p Men skriver även det här på engelska... vem vet, ute i världen kanske det funkar.

Och nu är klockan över tolv så jag borde sova egentligen. Ska nog göra det också. Jag tror att jag egentligen tänkte skriva någonting här som jag glömde bort att skriva i förra inlägget, men... kommer inte ihåg det nu heller. Aja, om det var viktigt dyker det väl upp i ett senare inlägg antar jag :)

vi hörs :)

3 kommentarer:

lisbeth sa...

Legenden låter lite, som en annan variant av Edens lustgård:)
Passa på att förlusta dig och ha kul, då blir det tråkiga lättare att uthärda:) Som huvudvärk, prov och kanjitester;)

Integrerad sport låter intressant. De hade sådant på någon större tävling för skyttar en gång, men eftersom en kvinna vann slutade de med det. Märkligt, eftersom det är en gren med samma förutsättningar:(

Ska du göra en "Harry Potter" i ditt nya projekt? ;)

Apropå Harry Potter:
"Harry Potter och Halvblodsprinsen" har premiär den 15 juli!X)
Visas den i Japan också???

Sov gott och lycka till i morgon med prov, kanjis, fest och projekt:)

Kram:)

Henrik sa...

Jag tycker bara gudar är bråkiga. Men i bland kanske dom kan åstadkomma något kul. Fast jag vet att det var ett misstag.
Du får lycka till så mycket med dina prov. När du nu önskat dom på samma dag, men sen är det ju över, för den här gången.
Den där uppsatsen blir säkert bra ni skriver den tillsammans på något sätt?

En ny typ av fantasy berättelse. Ett utmärkt sätt att ta sig fram kan det visa sig.

Klockan är över 10 nu ska jag gå och lägga mig.

Teza sa...

Vilken elak gud. Vad har han med att göra om hennes tyg blir dåligt? (Nej, inte en korrekt mening i den här kommentaren heller. So sue me. ;)) Verkar gå ut på att om du har för roligt kommer det straffa sig, så se till att jobba ordentligt. Typiskt japanskt skulle jag vilja påstå? =)

Jag har symapti-huvudvärk med dig just nu. Är dunderförskyld, så huvudet mår inte så bra. Lagom tills jag fick ledigt, dessutom. Mjufs. Men annars hade jag väl gått mist om massa pengar. Om man inte kan få ersätting för det nånstans? Har ingen koll. =)

Coolt med ny sorts fantasy. Ser jag fram emot! Vill läsa din andra bok också! På tal om det så håller Johannes ÄNTLIGEN på att läsa Försvinna Bland Skuggorna. Tycker den är bra, verkar det som. Hihi. =)

Nu ska jag vårda mitt stackars huvud. Ses!