Sidor

tisdag 7 april 2015

Ut på nya äventyr!

Igår fick jag sällskap här igen. Woho!

Jag hade egentligen planerat att gå upp rätt tidigt igår, för att städa och plocka undan lite inför när det skulle in en extra futon i rummet. Det gick halvbra, jag gick nämligen och lade mig alldeles för sent (vilket inte var mitt fel, sista jobbgrejerna igår tog längre tid än de borde ha gjort), men jag hann dammsuga och så där innan Fredrik dök upp vid tolvtiden.

Så efter att hyresvärden hade varit här och lämnat den extra futonen och en extra nyckel till lägenheten, utifall att nån av oss vill ut på egna äventyr nån dag, så gick vi och åt, på CoCo Curry, för att jag hade ju inte haft tid att äta än, och var lite hungrig. Därefter gick vi till Ginkakuji. Min tanke var att göra nåt ganska nära, för jag visste ju inte riktigt hur mycket Fredrik skulle orka med efter flygresan ;)
Men jag måste säga att jag undrar vad mina gäster tar med sig för väder, egentligen. Kallt, molnigt och igår regnade det dessutom. Och enligt väderleksrapporten ska det se ut så fram tills på fredag. Så ... nja, jag hade hellre sett lite av den där vårvärmen som verkar finnas i Sverige just nu ;) Hur som helst, pga regn är några av bilderna från igår lite dålig kvalitet (vatten på linsen), men nu får leva med det.

Men hur som helst. Ginkakuji var fint även den här gången :) Ni vet redan vad det är för något, så ni får en bild och sen går vi vidare:

Ginkakuji från ovan
Efter Ginkakuji gick vi Filosofens väg. Det ska man ju göra när det är körsbärsblomning, och även om blommorna är lite på nergång nu så är det en väldigt fin väg iallafall :) Och många chanser att se folk i fina kimonos får man också längs den vägen, så det är jätteroligt.

Sakura vid Filosofens väg
Som sagt, blommorna börjar falla av träden - och faller då ner i floden
När vi väl kom till slutet av vägen hittade vi en karta som visade att Nanzen-ji (tempel) låg ganska nära, så vi tänkte att vi skulle fortsätta dit. Vi kom dock inte dit, för på vägen sprang vi på ett annat tempel som vi blev nyfikna på. Eikando Zenrin-ji, hette det.
De flesta tempel man går in i här i Kyoto är visserligen förmodligen "aktiva", dvs används i religiösa sammanhang, men det här var det första där jag faktiskt såg munkar och dessutom munkar som aktivt utövade sin religion. I ett av husen satt en munk och slog på en klocka och sjöng/reciterade/utförde någon form av ceremoni. Och på en klocka utanför fanns det en skylt att man inte fick slå på den, för den var bara till för religiösa ceremonier. Lite farligt, men sympatiskt, att släppa in folk där, tycker jag. Men templet var jättefint. Just att man fick gå in i de här salarna som var jättevackert dekorerade med guld och målningar och statyer och allt. Det fanns dock skyltat väldigt tydligt och överallt att man inte fick ta bilder inne i byggnaderna, så jag lät bli. Fast det var svårt.
Några bilder utanför och på byggnaderna blev det dock, och på utsikten uppifrån pagoden (en pagod är en sorts byggnad som ofta finns vid Buddhistiska tempel och har någon sorts betydelse, men ärligt talat är jag lite osäker på vad. Utom att de i allmänhet är väldigt fina).

Taket på templets huvudbyggnad.
Förstora bilden och förundras av målningarna uppe vid taket, och det man kan skymta av innandömet.
Staty utanför templet.
Fin liten trappa upp till en annan staty.
Utsikt från berget ovanför templet (vid pagoden)
Efter detta var vi trötta, så vi gick hem och lade oss. Well, jag satt uppe en liten stund men jag kunde inte skriva något blogginlägg igår, för:

Lägenheten är kanske inte gjord för två sängplatser
Det är nämligen bara laptoppen som kan hantera SD-kortet i min kamera, surfplattan är för liten :p Och jag orkade inte krångla laptoppen till sängen. Så.

Hur som helst, det blev en väldigt lång natt, även om vi kanske inte sov hela natten. Men imorse gick vi upp vid niotiden, och tog oss till Kyoto Imperial Palace. Det ligger kanske 20 minuters promenad härifrån, som jag kanske nämnt, och idag var sista dagen i ett event där man blev insläppt på själva palatsområdet. I vanliga fall får man bara vara i parken (som visserligen är jättefin). Men när man nu fick chansen att gå in till själva palatset så kunde man ju inte missa den :)

Port för gäster till palatset. 
Vissa byggnader var för stora för att få plats på vanliga bilder, därav panorama :) 
Dansande dockor. Okej, stillastående, som tur var, men ändå.
Skärmar i ett av de rum gäster kunde få vänta i när de kom. 
Kejsarens egen trädgård.
Mer av den kejserliga trädgården.
Det var en utställning av något slag där inne, som hade att göra med Kejsar Taishos kröning 1915. Byggnaden i panoramabilden är där han faktiskt kröntes, och dockorna representerar en dans som dansades under/efter/i närheten av ceremonin (förlåt, jag kommer inte ihåg vad det stod).

Efter palatset tyckte vi att det var lite kallt, så vi åkte till Kyoto Station, där vi åt mat på en ramen-restaurang, för ramen måste man ju äta när man är här. Min ramen var god, Fredriks rapporterades att vara okej :p Sedan gick vi och köpte Shinkansen-biljetter till Tokyo, dit vi åker imorgon, och sedan gick vi vidare till Aeon Mall, som ligger precis vid stationen, i hopp om att hitta en Ghibli-butik. Jag mindes nämligen att det fanns en Ghibli-butik i en Aeon Mall i närheten av där jag bodde förut. Men i den här fanns inget sånt. Däremot fanns en butik som sålde pussel (jag älskar pussel!) och bland annat Ghibli-pussel i miniformat (150 bitar, men kartongen är i storleken av en kortlek ungefär). Köpte inget, men vi går nog tillbaka dit om vi inte hittar såna pussel i en riktig Ghibli-butik.
Men därefter så gick vi vidare mot Toji-ji, ett tempel som ligger lite söder om Kyoto Station och som inte finns med i min guidebok, men som jag har hört ska vara rätt spännande. Eftersom vi inte hade nån karta med oss så var vi lite osäkra, och där vi först hamnade verkade inte alls särskilt spännande. Så jag tog upp telefonen och satte på GPS, som talade om för oss att vi inte hade gått tillräckligt långt ;) Så vi fortsatte, och hittade vårt tempel. Det var fint, man fick gå in i två olika byggnader som hade stora buddha och boddisatva-statyer. Tyvärr fanns det dock nästan ingen information alls på engelska, kanske för att det helt enkelt inte kommer några utlänningar dit, eftersom det inte finns med i de engelska guideböckerna ... vad som är orsak och vad som är verkan är svårt att säga ...
Men hur som helst, bilder fick man inte ta i de här byggnaderna heller, men jag tog en bild på deras pagod:

Fem våningar, det ni.
Den här skulle man tydligen gå runt med knäppta händer. Vi vet inte varför, men vi såg folk göra det :p

Men, efter detta åkte vi vidare till nästa Aeon Mall, den jag brukade gå till förra gången jag var här, och där jag visste att det fanns en Ghibli-butik. Fanns. Den var inte kvar längre :( Mycket ledsamt, jag hade verkligen sett fram emot att få gå dit igen. Men nähä. Nu får vi sätta vårt hopp till den butik jag såg när mormor var här, på vägen mot Kiyomizudera :)

Vi bestämde oss efter detta för att ta oss till Nijo Castle, för vi hade lite tid innan de stängde. Trodde vi. Men även om slottet stänger klockan 17, så släpper de inte in folk efter 16, och vi kom dit 16:10. Så. Nej.
Så då gav vi upp, eller sköt upp Nijo Castle till en annan dag, och åkte istället in till Kawaramachi, och tänkte att vi skulle äta middag på en sushirestaurang jag hade spanat in där, för att sushi måste såklart ätas i Japan. Men, alltså, det är det här med försvinnande butiker. Den här restaurangen hade jag nämligen kollat in så den fanns för två veckor sen. Men idag kunde vi inte hitta den. Så än en gång, nej.
Vi gick till Takashimaya istället, i hopp om att det kanske skulle gå att hitta sushi där, men det gick inte. Så vi åt annat istället. Sushin får bli till lunch imorgon, innan vi åker till Tokyo, för vi såg på Kyoto Station idag, var man kunde äta sushi. Så om den restaurangen är kvar imorgon så tar vi det då ;)

Så det var idag. Och igår. Imorgon, som sagt, Tokyo. Woho!
Vi hörs!

2 kommentarer:

mamma sa...

Mycket har ni hunnit med och det är bara att ta fram paraplyet om man inte har kläder efter väder;)
Tur att Fredrik hann fram innan körsbärsblomningen helt var över:)
Roligt att ni fått se ett tempel "in action". De kände väl på sig att de skulle få besök av en nyfiken person så de såg till att skylta ordentligt: "se men inte röra" - man vet aldrig hur det hade gått annars - en religiös utryckning kanske;)
Och nu bär det av till Tokyo - kanske via Otsuki och Mount Fuji?

Andy sa...

Ja, det har varit väldigt kul. Regnet får man leva med :p
Otsuki tar vi på fredag, på vägen från Tokyo, är planen :)