Sidor

fredag 17 april 2015

Tillbaka i Tokyo

Halloj!

Ja, som rubriken säger, jag är tillbaka i Tokyo. Jag bokade ju in en resa rätt omedelbart efter att Fredrik hade åkt hem, delvis för att det skulle bli ett dockmöte idag, fredag, som jag gärna ville gå på. Det mötet blev inte av, planeringen gjordes inte riktigt i tid och hon som skulle organisera det hela fick andra planer igår kväll. Men det gör inte så mycket. Jag har ju ändå andra saker att göra i Tokyo.

Hur som helst. Kanske ska jag ta lite i turordning. Vi börjar i onsdags, när Fredrik åkte hem. Egentligen inte så mycket att säga. Vaknade tidigt och såg till att han kom med skytteltaxin :p Sen gick jag och la mig igen, fast sov inte så länge. Resten av dagen ägnades åt hushållssysslor – städa, tvätta, betala hyran och så vidare. Det jag glömde göra var att tala om för hyresvärden att handtaget till mitt badrum har gått sönder – det hände för några dagar sedan, jag skulle stänga och plötsligt hade handtaget ramlat ur dörren. Det var lätt att sätta tillbaka, som tur var, men nu sitter det inte fast. Jag ska maila dem om det.
Torsdagen sedan så gick jag på en promenad ner mot centrum, för att leta reda på ett café som heter Café Bibliotec Hello! (utropstecknet hör till namnet), för att det lät väldigt spännande, tyckte jag. Och det var jättemysigt. Fullt av böcker på väggarna, trevlig personal och gott fika. Jag satt där i nån timme och skrev, tills jag hade slut på fikat och kände att jag borde beställa mer eller gå därifrån.

Man skulle hålla utkik efter växterna, nu förstår jag varför ;) 
Böcker! Mest på japanska, några andra språk också.
Och fika. Nom-nom. 
Sedan vandrade jag lite till, ner till Teramachi och tittade i butiker, åt middag där nere, och sen tillbaka hem. Jag måste ju hålla benen igång, jag går ju inte lika mycket när jag är ensam som när jag har sällskap ;) Men det där caféet kommer jag gå tillbaka till fler gånger, det var som sagt väldigt mysigt, och nånting måste jag hitta på för att faktiskt ta mig i kragen och skriva ibland. Jag hade hoppats på att skriva mycket mer skönlitterärt medan jag är i Japan än vad jag har gjort hittills.

Men då kommer vi till idag. Fredag. Jag åkte in till Tokyo, satte mig på den sidan av Shinkansen varifrån man kan se Mt Fuji när man åker förbi, men det var molnigt. Inte för att det spelar så stor roll, jag har ju redan sett det, men ändå, man tar alla chanser man får ;)
Väl i Tokyo hade jag en timme ungefär på mig innan jag fick checka in på hotellet, så jag åkte ut till rätt station, satte mig och fikade en stund, och gick sedan till hotellet. Fast det visade sig vara fel hotell – Toyoko Inn Otsuka Kitaguchi I istället för Toyoko Inn Otsuka Kitaguchi II. What's with that anyway? Men det var inte så långt, jag behövde bara gå några meter nerför en gata så kom jag fram till rätt ställe. Där de tog en stund på sig att hitta min bokning, jag gissar för att de sökte på Andree Eriksson istället för Andrée Eriksson – vissa system krånglar ju lite över den där accenten – men det löste sig.
Det är ett helt okej hotell, rummet är fint, jag har väl lite tråkig utsikt jämfört med förra gången, men jag är kanske inte här för att titta på utsikten ändå ;)

Hotellrum, innan nedstökning.
Hotellrum, fortfarande inte stökigt. 
Utsikt, åt sidorna ser man lite gata, men ... 
Det som däremot stör mig ganska rejält är att det stod på Booking.com där jag gjorde bokningen att det fanns gratis WiFi i alla rum, men när jag väl kom hit visade det sig att det bara fanns i lobbyn. Gratis trådat internet finns på rummet, men min surfplatta kan inte ta emot det. Så vi får se om jag går ner till lobbyn varje gång jag vill ha internet eller om jag lyckas hitta en converter som jag har bestämt för mig att jag såg förra gången i Akihabara, så jag kan koppla ethernetkabeln till USB-uttaget.

När jag hade gjort mig hemmastadd på hotellrummet så var det först till Akihabara jag åkte, mest för att det är närmast dit av alla ställen jag tänker ta mig till den här omgången. Och för att bland det viktigaste jag ville få tag på under den här resan var en kameraväska. Jag hade spanat in en förra gången, men hittade en bättre nu. En som faktiskt är i rätt storlek – eftersom jag inte har en systemkamera så behöver inga objektiv eller annat få plats, så nu har jag en väska som är precis lagom för min kamera, med ett par fack för extra batterier och minnen. Perfekt. Jag hade ju en vag plan på att köpa en större bara för att få plats med lite mer saker på planet hem sen – en kameraväska får man ta med sig utöver handbagaget – men ärligt talat, om jag har så mycket prylar så är det bättre om jag checkar in en andra väska. Men vi får se, om en månad är det dags att börja tänka på det på allvar.
Annars köpte jag också en kortläsare – alltså för SD-kort, som man kan koppla in i ett USB-uttag – så jag slipper krångla med att använda mitt micro-SD-kort i kameran när jag har surfplattan med mig. Den kan ju inte läsa normalstora SD-kort på egen hand, men nu är det löst, så det känns skönt :)

Sedan vandrade jag omkring en stund i Akihabara, åt middag, åkte tillbaka till hotellet, och nu är det väl dags att gå tillbaka upp på rummet (är i lobbyn och avslutar inlägget så jag kan publicera det) och duscha och gå och lägga mig.

Imorgon blir det Harajuku, där jag ska leta kläder som finns i min storlek. Jag hoppas någonting går att hitta, det mesta ska jag ju ha i L eller XL :p Sedan köksdistriktet. Nånstans i Tokyo finns en gata/distrikt/nånting som efter andra världskriget användes för försäljning av mat på svarta marknaden - ungefär som Akihabara användes för elektronik. Där finns det nu, har jag hört, ställen där man kan köpa miniversioner av plastmaten som många japanska restauranger har i sina skyltfönster för att visa upp sin mat. Jag har också hört att den här plastmaten är väldigt dyr, men jag vill dit för att undersöka saken :)

Vi hörs!

6 kommentarer:

mamma sa...

Inte lätt det här med namn - förvirrande lika men ändå så olika.
Kameraväskor är de bra på i Tokyo - det vet jag av egen erfarenhet;)
Men vad ska du med plastmat?

Feffe sa...

Ja Akihabara saknar jag lite... Sitter och sorterar bilder från Japan, och jag måste säga att det är tur att du också tog massa bilder. De som min kamera spottade ur sig är inte i närheten lika bra som de du lyckades ta. Synd att jag inte tog tag i saken och köpte en kamera från högen de hade i Akihabara :)

Pappa sa...

Fint café du hittade. Bara grönsakerna utanför lovar ju gott. Ett ställe att komma tillbaka till.
Precis som Tokyo du börjar bli en van Tokyo resenär nu.

Andy sa...

Mamma: Ja, och det är andra gången jag går till fel hotell pga detta (tror första gången var när jag och Teresa skulle hitta vårt hotell i Osaka sist). Plastmaten får du svar på i nästkommande inlägg ;)

Fredrik: Hehe, ja, det skulle du ha gjort, när du ändå var i Akihabara, liksom :p

Pappa: Ja, det är femte gången jag är i Tokyo nu, inräknat de gånger jag åkte förr sex år sedan. Men efter den här gången räcker det på ett tag. Cafét hoppas jag att jag kommer till fler gånger däremot :)

mormor sa...

Det är en högtidsstund att läsa din blogg. Jag känner japansatmosfären. Du kan inte ha långtråkigt en ända sekund så mycket som du har för dig. Jag förstår att det där bokkaféet var i din smak, mycket böcker , gott kaffe. Synd att dockmötet inte blev av.Fint hotellrum har du också fast mitt var mycket finare!
Jättekramar

Andy sa...

Nej, långtråkigt har jag definitivt inte :) Och jag tror säkert att ditt hotellrum var finare än mitt, ditt hotell var mycket finare med, bara baserat på lobbyn :)