Sidor

fredag 27 februari 2015

Det nya och det gamla

Idag har jag varit ute och vandrat på gamla välbekanta gator. Vissa av dem av mindre välbekanta än jag väntat mig. Mer att jag när jag såg dem kom ihåg att "just det, det var nog så här det ser ut" än känslan att "jupp, här har jag varit många gånger". Det är väl inte mer än man kan vänta sig efter sex år, antar jag, men jag blev lite förvånad. 
Nog för att det fanns mycket välbekanta platser. Framförallt vägen mellan tunnelbanan och skolan som jag brukade gå väldigt mycket förra gången jag var här, så fort jag gick på den kände jag mig verkligen hemma ;) Och Teramachi (Tempelgatan, rakt översatt, stora shoppinggatan i Kyotos centrum) såg ut som den gjorde förut, jag kunde till och med känna igen (är jag rätt säker på) där en butik brukade ligga som inte var där längre. Vilket ju säger en del, tror jag. 
Nihongo Center! Saknar lite grand, men ... nej, glad att bara kunna gå förbi och vinka. 
En del av shoppinggata - lägg märke till namnet på caféet.
En annan sak jag hade glömt bort var hur väldigt anpassat för min dygnsrytm saker och ting i Kyoto är. Jag vaknade tidigt i morse, för min dygnsrytm mår inte bra, och sen åkte jag in så jag var i stan strax innan elva. De flesta butiker hade inte ens öppnat än. Då mindes jag också att så var det ju, de flesta affärer som inte har öppet dygnet runt öppnar klockan elva. Skön sak att komma ihåg, då behöver jag inte känna att jag sover bort särskilt mycket dag när jag börjar kunna sova längre på morgnarna igen. 
Det tar ca 5 minuter att gå till tunnelbanan från lägenheten, och 10-15 minuter in till Kawaramachi, som alltså är så mitt i Kyotos centrum man kan komma. När man är van vid Märsta är det här rena lyxen. 
Vädret var inte perfekt - det regnade av och till och var framförallt rätt så kallt - men trots detta vandrade jag en del. Jag gick mot Karasuma för att hitta mormors hotell, sen insåg jag att jag kanske borde ha skrivit upp vad det hette. Jag får göra ett nytt försök en annan dag :p Jag gick ett par varv längs Teramachi och Shinkyogoku (parallellgator, båda inriktade på shopping), åt lunch på Mos Burger (åh, vad jag har saknat teriyakiburgare!) och när klockan närmade sig tre och jag hade vandrat i fyra timmar, med en kort paus för lunchen, åkte jag hem igen. Sen begick jag misstaget att sova igen, och glömde sätta på ett larm, så nu mår min dygnsrytm ännu sämre. Suck. Men, men, jag ska fixa till den. Jag lovar.
Teriyakiburgare! Och cola, inte iskaffe, som tur var.
Men jag hittade som sagt några gamla godingar. Loft, min favoritbutik från förra gången, hade flyttat lite grand, men jag hittade den ändå. Massor av fina och roliga saker - de säljer alltså allt från kontorsmaterial till heminredning till ... ja, till typ allt :p Dock verkar de inte längre sälja pussel, vilket var lite tråkigt. 
Jag gick in på en massa turistbutiker också, och hittade lite kläd- och skobutiker där jag tänker shoppa förr eller senare. Jag behöver ett par skor som är lite mer vattentäta än mina tygskor. Men jag handlade inte så mycket idag - köpte ett block och lite pennor, för sånt behöver jag - för den här gången tänker jag vara lite mer konservativ med vad jag köper. Jag ska försöka tänka på att allt måste kunna komma över till Sverige på ett bra sätt. Det var ju inte lika viktigt när jag var här i ett helt år, då gjorde det inte så mycket att jag fick slänga en del. Men inget spontanshoppande, är planen. Utom möjligen när jag åker till Tokyo, där finns ju inte riktigt alternativet att gå hem och tänka efter före :p 

Men hur som helst. Morgondagens plan: 
Utforska området kring lägenheten i dagsljus. Hitta en större matbutik, hoppas jag, och gärna en bokaffär. Vi får se. Sedan ta mig in till Kyoto Station där jag tänker se om det är värt att försöka skaffa ett japanskt kontantkort till mobilen, och även in och handla lite saker på Bic Camera (jättestor elektronikbutik). Jag var duktig och tog med mig en batteriladdare, men såg inte till att batterierna jag hade med mig var laddningsbara ;) Bland annat.

Övervuxet traditionellt hus precis intill ett modernt höghus. Här har ni Kyoto. 

8 kommentarer:

mamma sa...

Nihongo Center är en gammal bekant vy och även shoppinggatan ser bekant ut.
Handelsvägen - känns ju som hemma:) Bjuder de på riktigt svensk kaffe också? Då blir nog mormor glad!

Aj, aj inga våta skor, än är det vinter kvar säger ...
Håll dig varm och torr och sätt på dig en extra kofta så slipper mamma frysa;) annars kanske det blir att gå med skydd för munnen:(

Kram mamma

Unknown sa...

Mos burger där har jag varit :) Stället hade för övrigt en roll i en Äventyrs serie som jag skulle göra på en web design kurs. Kursledaren använde signaturen mos på skolan...

Det är inte självklart att man håller med om att dygnsrytmen är ur led bara för att man vaknar tidigt på morgonen. Man kan undra om du smittat hela Kyoto med din dygnsrytm, öppna 11.

Sen tycker jag att du ska gå in på handelsvägen och be om en kopp kaffe, även om du inte tycker om det. Skulle dom till äventyrs förstå dig så följer du upp med en "en semla också". Funkar det också så ska du ta med dig mormor dit när hon kommer.

förövrigt hoppas jag att du somnat till sist så du kan sätta sprätt på Kyoto i morgon.

Ha det /Pappa

Andy sa...

Jag misstänker tyvärr att Handelsvägen inte serverar svenskt kaffe, eller semlor för den delen, menyn såg väldigt japansk ut. Men klart man ska gå dit och fika nån gång, bara för att ha gjort det ;)

Och jag och Kyoto delar en alldeles utmärkt dygnsrytm, kan jag tala om, elva är en eminent tid att vakna :)

Teresa sa...

Coolt hus! Nu blev jag jättesugen på att åka till Japan igen. :)

Kul med bekanta och nya saker, spännande att utforska! Hoppas det går bra med japanskan, och att dygnsrytmen rättar till sig snart. När jag kom till Australien tog det typ två veckor för mig att få till en normal dygnsrytm, men jag var inte så bra på att hålla mig vaken på eftermiddagen. :p Resisting sleep is hard!

Ser fram emot att läsa mer om hur du har det! (jag gillar att reCAPTCHA bara ber en kryssa i att man inte är en robot ny för tiden :p)

Kristin sa...

Du verkar ha fått en bra start där borta :) jag blir också sugen på att hälsa på!

Sympatiskt med en stad som matchar din dygnsrytm! Stänger de senare också?

Kram!

Andy sa...

Kom och hälsa på! Båda två! Allihopa! :D

Jag tror dygnsrytmen har löst sig, klockan är nästan halv nio på kvällen och jag har varit vaken hela dagen :)

De flesta butiker stänger 20:00 som tidigast, många har öppet till 22, så jo, jag tror att de bara ligger ett par timmar förskjutet jämfört med hur saker är öppet i Sverige :)

Feffe sa...

ujujuj, vad ska man göra de 4-5 första timmarna på dygnet om affärerna öppnar först vid 11?

Å andra sidan så kanske jetlag löser just det problemet :)

Hälsningar från ett grått och småduggande Åland :)

Andy sa...

Man ska sova, förstår du ;) Min jetlag gör ju att jag har svårt att inte vakna vid 7 på morgonen just nu, men din kanske fixar motsatsen, vem vet :p

Men det ska väl nämnas att många tempel och andra turistattraktioner öppnar vid 9. Ett par öppnar redan vid 6, och några har öppet från gryning till skymning, men vill du nånstans så tidigt får du nog gå på egen hand ;)